recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Moderne bookshelf eller modernisere gammel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Moderne bookshelf eller modernisere gammel?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MickiT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Marts-2023
Sted: København
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MickiT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Moderne bookshelf eller modernisere gammel?
    Sendt: 27-Marts-2023 kl. 12:24
Hej Recorder

Efter en del år med Sonos og halv sløje soundbars, vil jeg gerne tilbage til et par "rigtige" højtalere.

Mit primære ønske er, at det er nemt at spille musik, dvs. jeg skal helst kunne sige til min Google Home, at den nu skal spille X sang på X højtaler, hvorefter den så vælger Spotify og spiller løs. Herefter skal jeg gerne kunne skifte sang direkte i Spotify fra min mobil, via WiFi.

Yderligere har jeg en bedre halvdel, som også mener at det æstetiske har lidt at sige, hvis de skal stå i stuen.

Ud fra de kriterier havde jeg egentlig snævret mig ind på et par aktive kompakte højtalere med WiFi. I det her tilfælde Triangle AIO Twin. De kan hvad jeg har brug for, og er efter min mening flotte. Men der ville nok skulle tilføjes en lille subwoofer på sigt, og de skal selvfølgelig stå på standere. Ligesom de nemt kan kobles til TV'et.

Men nu er jeg faldet lidt for den ældre Beovox S-serie. Som S80, S120, S150. Det er flotte højtalere, og de er smukke på den originale stander. Det tiltaler mig, at det er klassisk dansk design.

Men det tiltaler mig ikke, at de er passive og vil kræve forstærker, tonsvis af kabler osv.

Så mit spørgsmål er om, det på nogen måde kunne give mening, at modernisere sådan et gammelt sæt? Og hvordan ville man lettest kunne gøre det?

Ideelt ville det fedeste være, at gøre dem aktive ved at bygge en lille forstærker ind og så måske tilkoble en Wiim Pro. Jeg har også kigget lidt på Beocreate, men aner ikke om sådan en har kræfter nok.

Alternativt skulle være at tilkoble en lille forstærker med Chromecast built-in som f.eks. NAD AMP1 - men så er der igen kabler, placering af forstærker osv.

Hvad er jeres tanker? Bliver jeg nogensinde glad for de "gamle" eller skal jeg bare holde mig til det moderne sæt som er plug n play?

Håber I kan hjælpe med feedback :)


Redigeret af MickiT - 27-Marts-2023 kl. 12:25
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2023 kl. 17:23
Du kan godt købe et par gamle B&O.
Du kan også købe disse og få god lyd

Aktive højttalere kræver ledninger (strøm), ellers kan de ikke spille.
Passive højttalere kræver ledninger (højttalersignal), ellers kan de ikke spille. OG så kræver de en form for elektronik der kan frembringe højttalersignalet.

Køber du færdige aktive højttalere, kan du ikke opgradere elektronikken, uden at skifte højttalerne - og elektronikken forældes meget hurtigere end højttalerne.

Jeg vil anebefale dig et par gode højttalere efter eget valg og en "elektronikdims" ved siden af. Så kan du også købe et par rigtige gulvhøjttalere, hvis du vil opgradere lyden, frem for at sætte en "brumboks" på....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
MickiT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Marts-2023
Sted: København
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MickiT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2023 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du kan godt købe et par gamle B&O.
Du kan også købe disse og få god lyd

Aktive højttalere kræver ledninger (strøm), ellers kan de ikke spille.
Passive højttalere kræver ledninger (højttalersignal), ellers kan de ikke spille. OG så kræver de en form for elektronik der kan frembringe højttalersignalet.

Køber du færdige aktive højttalere, kan du ikke opgradere elektronikken, uden at skifte højttalerne - og elektronikken forældes meget hurtigere end højttalerne.

Jeg vil anebefale dig et par gode højttalere efter eget valg og en "elektronikdims" ved siden af. Så kan du også købe et par rigtige gulvhøjttalere, hvis du vil opgradere lyden, frem for at sætte en "brumboks" på....


Klaus

Hej Klaus, tak for dit input! :)

Helt med på at B&O ikke nødvendigvis er bedst, og måske slet ikke ift. pris. Men jeg syntes dog, at de kunne noget med design, som er lidt mere spændende end mange andre. Det er "desværre" en vigtig faktor, hvis de skal stå fremme i stuen hos os.

Jeg ved også at mængden af ledninger, jo næsten er den samme. Men der er dog forskel på, at skulle have en forstærker og en streamer tilkoblet seperat, fremfor at have det indbygget i højtaleren.

Men jeg forstår din pointe ift. at elektronik forældes langt hurtigere end højttaleren. Derfor giver det også mening ift. senere opgradering med et passivt sæt.

Ideelt hvis jeg udelukkende skulle vælge ud fra lyd og mine egne ønsker, så ville passiv + forstærker + streamer, være det rigtige.

Men fordi jeg skal finde en balance mellem lyd, plads og udseende, bliver det lidt mere indviklet, syntes jeg selv :)
Til top
MickiT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Marts-2023
Sted: København
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MickiT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2023 kl. 18:22
Fejl

Redigeret af MickiT - 27-Marts-2023 kl. 18:23
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2023 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af MickiT MickiT skrev:

Helt med på at B&O ikke nødvendigvis er bedst, og måske slet ikke ift. pris. Men jeg syntes dog, at de kunne noget med design, som er lidt mere spændende end mange andre. Det er "desværre" en vigtig faktor, hvis de skal stå fremme i stuen hos os.

Smag er en individuel faktor. Personligt syntes jeg at et sæt diskrete DLS R60 som den jeg linker til, er meget flottere end Beovox 120.
Desuden ved jeg at de spiller pisse godt....

Oprindeligt skrevet af MickiT MickiT skrev:

Jeg ved også at mængden af ledninger, jo næsten er den samme. Men der er dog forskel på, at skulle have en forstærker og en streamer tilkoblet seperat, fremfor at have det indbygget i højtaleren.


Streamer og forstærker kan jo godt være samme "kasse" :-)

Har du overvejet et sæt kleinhorns?
https://moppe.dk/klhorn.html


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2023 kl. 10:51
Til top
MickiT Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Marts-2023
Sted: København
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MickiT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2023 kl. 12:59
Købte en Harman Kardon Citation Amp på tilbud, og fandt et fint sæt Beovox S45.2 i hvied, med original stander, på DBA.

Jeg er sgu tilfreds nok indtil videre, så kan højtalerne opgraderes senere, hvis jeg får lyst til det.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu