recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV og Calman kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt TV og Calman kalibrering

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 09:56
Det er rigtigt, at indstillingsmulighederne er mere begrænsede med indhold i Dolby Vision. Dolby vil gerne have større kontrol over videokæden.

En primær årsag til, at du oplever dårlig gengivelse af indhold i Dolby Vision er dog, at Philips PUS88-serien ikke har hardwaren til at fremvise video i HDR10 / Dolby Vision. Min anbefaling er deaktivere muligheden for HDR-afspilning på afspilleren, såfremt du har denne mulighed. Det er f.eks. muligt på Apple TV 4K. Så vil du i stedet få indholdet serveret i SDR-versionen, som Philips PUS88 kan håndtere meget bedre.
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er rigtigt, at indstillingsmulighederne er mere begrænsede med indhold i Dolby Vision. Dolby vil gerne have større kontrol over videokæden.

En primær årsag til, at du oplever dårlig gengivelse af indhold i Dolby Vision er dog, at Philips PUS88-serien ikke har hardwaren til at fremvise video i HDR10 / Dolby Vision. Min anbefaling er deaktivere muligheden for HDR-afspilning på afspilleren, såfremt du har denne mulighed. Det er f.eks. muligt på Apple TV 4K. Så vil du i stedet få indholdet serveret i SDR-versionen, som Philips PUS88 kan håndtere meget bedre.

Ifølge https://www.philips.dk/c-p/75PUS8807_12/8800-series-4k-uhd-led-android-tv så har 8807 serien både Dolby Vision og HDR10+ med min AppleTv 4K skulle det gerne fungere fint ?


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 11:40
HDR er nemt at supportere i software, men det stiller store krav til hardwaren. Er disse krav ikke opfyldt, så er det ofte bedre at afspille indholdet i traditionelt SDR-videoformat.

Det der konkret sker, når et LCD TV uden zone-styring afspiller HDR-video, er at det enten hæver eller sænker lysstyrken i LED-baglysningen uforholdsmæssigt meget for at kompensere for hardwarens begrænsninger.

Med Apple TV 4K kan man opsætte den til 4K SDR og så slå match-funktionen til dynamikområde fra.
Til top
Schytte Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 160
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schytte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

HDR er nemt at supportere i software, men det stiller store krav til hardwaren. Er disse krav ikke opfyldt, så er det ofte bedre at afspille indholdet i traditionelt SDR-videoformat.

Det der konkret sker, når et LCD TV uden zone-styring afspiller HDR-video, er at det enten hæver eller sænker lysstyrken i LED-baglysningen uforholdsmæssigt meget for at kompensere for hardwarens begrænsninger.

Med Apple TV 4K kan man opsætte den til 4K SDR og så slå match-funktionen til dynamikområde fra.

okay, det var jeg ikke klar over - spørgsmålet er så hvilket billede der er ringest ... SDR eller HDR med utilstrækkelig hardware .. ?

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 11:57
Uden tvivl HDR med utilstrækkelig hardware, idet TV'et skal igennem alle mulige krumspring for bare at balance billedet. I SDR-format er billedet så at sige allerede balanceret til skærmtyper, der er solgt gennem årtier.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2023 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Schytte Schytte skrev:

Ifølge https://www.philips.dk/c-p/75PUS8807_12/8800-series-4k-uhd-led-android-tv så har 8807 serien både Dolby Vision og HDR10+ med min AppleTv 4K skulle det gerne fungere fint ?


Ja, det burde det.
Men for at få en masse flotte specs at sælge sin LCD skærm på, så integrerer man en masse software, som hardwaren ikke kan følge med til.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hajsa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-November-2009
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hajsa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2023 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Schytte Schytte skrev:

Jeg har købt et nyt TV, Philips PUS8887 (2022 model) fra Power.

Jeg har ikke bestilt en kalibrering med alligevel medfulgte der en sådan 'rapport' med mit nye TV - jeg tænker de måske kun havde et TV med kalibrering på lager, og derfor blot leverede dette?

Nå men anyway, så er jeg ikke tilfreds med billedet på TV'et, det er alt for mørkt, hvilket er en ting der skal justeres jvf div anmeldelser. 

Jeg undrer mig dog over hvordan den omtalte kalibrering kommer til udtryk i TV'et indstillinger, for jeg kan ikke af rapporten se de indstillinger der er lavet på TV'et - jeg kan ikke finde menu'en hvor man fx. ser Colorspace osv ... Så hvordan hænger rapporten sammen med TV'et indstillinger ?

Jeg overvejer at nulstille og blot lave mine egne tilpasninger, men det er måske tosset hvis der nu er lavet en god indstilling ?



En måde at få solgt fjernsyn på som allerede har været ude ved en kunde er at lave disse kalibreringer som både Elgiganten og Power gør, så kan man skjule at man sælger et “brugt” tv, så gå langt uden om de tv som der påståes kun at være åbnet for at kalibrere dem.
Jeg tror personligt at man bliver snydt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu