recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fiber - hvordan virker det med udbydere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fiber - hvordan virker det med udbydere?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Filiongongong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-December-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Filiongongong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fiber - hvordan virker det med udbydere?
    Sendt: 27-April-2023 kl. 22:16
Jeg har fiber i mit hus og har haft det gennem Gigabit/Wizer i 4-5 år. Det er et 1000/1000Mbit erhvervsabonnement til en hjemmearbejdsplads.

De har nu oplyst at de ophører med direkte kundeforhold og henviser til Fastspeed og så tænker jeg at jeg vil se hvad der ellers er af udbydere, ikke mindst fordi jeg stadig betaler den oprindelige takst på 1500/md.

Men hvordan virker det?

Der blev i sin tid trukket fiber til huset på bestilling og det kunne kun lade sig gøre fordi det er en erhversaftale. Hvis jeg slår min adresse op hos fex. YouSee kan de kun tilbyde 20/2Mbit over kobber, så deres system er ikke opdateret ift. erhvervsfiber. Hvem ejer selve fiberen i jorden og kan jeg frit forhøre mig hos andre udbydere af erhvervslinier?

Hvem vælger man hvis produktets kvalitet er vigtigere end pris?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2023 kl. 11:03
GlobalConnect ejer selve fiberen (de købte det af Wizer sidste sommer), og det er op til dem at give adgang til andre udbydere.

Pt. kan du nok ikke gøre andet end at vente på, at overgangen til FastSpeed er sket, men uanset hvad, så bør du ikke betale 1.500 for en 1000/1000 linje. Det er jo absurd.

Er du i sin tid kommet til at bestille en linje beregnet til virksomhedslokationer?

Der er forskel på en 1000/1000 linje til brug for en hjemmearbejdeplads og en linje beregnet til at give internetadgang til en hel virksomhed.

Redigeret af lunddal - 28-April-2023 kl. 11:05
Til top
Filiongongong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-December-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Filiongongong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2023 kl. 12:53
Tak for indsigten, det hjalp på forståelsen.

Det er ganske sikkert bestilt til virksomhedslokation - der kunne kun leveres 20/2 til adressen i sin tid. Jeg fik en  god kontakt hos Gigabit og indgik en 3-årig aftale med dem som erhverv til mit ApS, hvorved de kunne få fiber trukket til adressen. Derfor var prisen helt fin, men nu hvor min konto "sælges" til FastSpeed vil jeg genbesøge vilkårene.
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2023 kl. 14:34
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2023 kl. 17:55
Jeg er spændt på hvad vilkårene bliver. Da jeg indgik en aftale med Gigabit i sin tid fik jeg fast ip på ipv4 og ipv6 med i dealen. 

Da Wizer opkøbte Gigabit forhørte jeg mig om jeg stadig havde fast ipv4 og ipv6 - det havde jeg..

Nu bliver jeg så Fastspeed kunde og ifølge det link jeg modtog i den forbindelse (samme link som longjohn har postet) så har jeg både uændrede abonnementsvilkår men kan også se at det koster 19 kroner ekstra at have fast ip hos Fastspeed, så jeg er lidt spændt på hvordan det lander. Jeg har skrevet til Fastspeed, men ikke fået svar endnu.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2023 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg er spændt på hvad vilkårene bliver. Da jeg indgik en aftale med Gigabit i sin tid fik jeg fast ip på ipv4 og ipv6 med i dealen.
Jeps, jeg fik det samme, det var deres standard i starten.
Mit kundenummer er under 1000, hvad er dit? :)

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Da Wizer opkøbte Gigabit forhørte jeg mig om jeg stadig havde fast ipv4 og ipv6 - det havde jeg..
Skiftede de ikke bare navn?
Men ja, det var med samme vilkår.
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nu bliver jeg så Fastspeed kunde og ifølge det link jeg modtog i den forbindelse (samme link som longjohn har postet) så har jeg både uændrede abonnementsvilkår men kan også se at det koster 19 kroner ekstra at have fast ip hos Fastspeed, så jeg er lidt spændt på hvordan det lander. Jeg har skrevet til Fastspeed, men ikke fået svar endnu.
Jeg tænkte det samme og har haft fat i både Fastspeed support og Wizer support, svaret er: Det skal der betales for.
Fastspeed support henviste blot til Wizer.
Den i øvrigt meget kontante og afvisende supporter hos Wizer fortalte, at det egentlig var en "fejl", at der ikke var opkrævet ekstra betaling for fast IPv4 efter navneskiftet til Wizer. Længere var den egentlig ikke :(
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
fmeyer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-Juni-2022
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fmeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2023 kl. 09:46
"De har nu oplyst at de ophører med direkte kundeforhold og henviser til Fastspeed og så tænker jeg at jeg vil se hvad der ellers er af udbydere, ikke mindst fordi jeg stadig betaler den oprindelige takst på 1500/md."

Det skyldes vel at selve gravningen etc. er sket via en aftale med dem, da de hed Gigabit - så i stedet for at betale for den gravning er det fordelt over 3 år, men hvornår er de 3 år gået?

" Hvem ejer selve fiberen i jorden og kan jeg frit forhøre mig hos andre udbydere af erhvervslinier?"

Det gør dem der har etableret den, du gør ikke, heller ikke efter de 3 år, såvidt jeg ved.

"Der er forskel på en 1000/1000 linje til brug for en hjemmearbejdeplads og en linje beregnet til at give internetadgang til en hel virksomhed."

Nej, ikke ren fiber kabel mæssigt... nødvendigvis...

Der er 2 koncepter - GPON og Point to Point - 

Kviknet omtaler det her:

https://kviknet.dk/netkvalitet (rettelse: TDC lev. også 1/1 Gbps) 

GPON er billigst at lave, til mange i et samlet område - fordi det er delt fiber tech:

https://en.wikipedia.org/wiki/GPON

fastspeed:

Den største ændring er i mine øjne at fastspeed - kun har 1 trafik relation, nemlig TDC, det ses her:

https://bgp.he.net/AS209424

TDC: https://bgp.he.net/AS3292

Det kan der både tales for - og imod, som en fordel/bagdel.

Gigabit disse:

https://bgp.he.net/AS60876

Som basalt er GlobaltConenct og 
Arelion, tidl. Telia Carrier.
Arelion  https://bgp.he.net/AS1299

GlobaltConenct https://bgp.he.net/AS31027

Gigabit har (havde?) disse exchange points

https://www.peeringdb.com/net/11371

TDC - som jo er dem fastspeed bruger - har disse:

https://www.peeringdb.com/net/380


Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2023 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af fmeyer fmeyer skrev:

"Hvem ejer selve fiberen i jorden og kan jeg frit forhøre mig hos andre udbydere af erhvervslinier?"

Det gør dem der har etableret den, du gør ikke, heller ikke efter de 3 år, såvidt jeg ved.
Da jeg skiftede til Gigabit, var det en erhvervsforbindelse, som blev ændret/konverteret (et eller andet) til en privat linje.
Erhvervslinjen blev leveret af TDC og de leverede også til Gigabit, så det blev hos samme ejer.
Det gav et par ugers "underholdning" før TDC fandt ud af, hvad de selv havde lavet og fik tingene på plads Confused
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Filiongongong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-December-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Filiongongong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2023 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af fmeyer fmeyer skrev:

"De har nu oplyst at de ophører med direkte kundeforhold og henviser til Fastspeed og så tænker jeg at jeg vil se hvad der ellers er af udbydere, ikke mindst fordi jeg stadig betaler den oprindelige takst på 1500/md."

Det skyldes vel at selve gravningen etc. er sket via en aftale med dem, da de hed Gigabit - så i stedet for at betale for den gravning er det fordelt over 3 år, men hvornår er de 3 år gået?

De gik for 2 år siden, så det er nu knap 5 år siden vi indgik kontrakten. Jeg tænker jeg må høre FastSpeed hvad de skal have i betaling. De vil sikkert sige det samme som nu og det bringer mig så til kernen i det hele, hvad er alternativet om noget?
Til top
Filiongongong Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-December-2018
Status: Offline
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Filiongongong Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 08:13
Det viser sig at den fiberinfrastruktur der er lagt i sin tid helt ophører med at virke, og at der i mit tilfælde skal trækkes en ny fiber.

Det er kun Fastspeed der kan drifte den gamle Wizer fiber videre hvis træk af ny fiber forsinkes og ikke er på plads når Wizers infrastruktur ophører 1/8. Det er lidt med pistolen for panden og uændret pris.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2023 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af Filiongongong Filiongongong skrev:

Det viser sig at den fiberinfrastruktur der er lagt i sin tid helt ophører med at virke, og at der i mit tilfælde skal trækkes en ny fiber.

Nu er jeg ikke ekspert, men spørgsmålet er, om en ny fiber kan blæses gennem det nuværende rør, så der ikke skal graves?

Oprindeligt skrevet af Filiongongong Filiongongong skrev:

Det er kun Fastspeed der kan drifte den gamle Wizer fiber videre hvis træk af ny fiber forsinkes og ikke er på plads når Wizers infrastruktur ophører 1/8. Det er lidt med pistolen for panden og uændret pris.
Ikke specielt kundevenligt :(

Udfordringen med specielle situationer som din, er at der ikke rigtig er nogen af de "små" ISP'er tilbage, hvor der var større interesse i at løse individuelle udfordringer Confused


Redigeret af quarkir - 02-Maj-2023 kl. 08:54
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu