recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Component video kabler - specielle?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Component video kabler - specielle?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Component video kabler - specielle?
    Sendt: 09-Juli-2023 kl. 11:31
Hej.

Hvis man har en lidt ældre, men udmærket DVD afspiller som kun har scart stik (fjernsyn har ikke scart) og component video (fjernsyn har component video) - så kunne jeg måske forbinde den med component video kabler. Men er hvis nu jeg ikke har deciderede component video kabler - er component video kabler specielle kabler eller kunne man bare bruge 3 RCA kabler til det samme? (plus de to audio kabler til lyd). Eller kan man ikke det?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 11:44
Ja det kan du roligt gøre, det er samme stik og kabel, bare med anden farvekode.

Men for få penge fås en converter fra scart til hdmi.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 11:55
Det vil sikkert virke med alm RCA (lyd) kabler, men det er ikke optimalt. Det er et højfrekvent analogsignal, så gode videokabler er at foretrække. Du kan selv lave et godt kabel af 3 stykker antennekabel med passende stik.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 12:32
Hej.
Jeg har 3 poser fyldt med diverse kabler af forskellig kvalitet fra før i tiden, hvor jeg gik mere op i recordere osv. Men tiden er løbet lidt fra det til dels og til dels har jeg måske ikke så meget tid til det mere - så nu ser vi bare - primært streaming og Blu-Ray / DVD. Men min kone fik lige lyst til at se en ældre videoCD film fra Filippinerne. Og af en eller anden grund kunne min Blu-Ray optager/afspiller ikke afspille den, hendes computers cd-drev virkede heller ikke. Nå men - da jeg så kom lidt længere ned i poserne med kabler, opdagede jeg at jeg faktisk har et component kabel af høj(ere) kvalitet (Clicktronic vistnok). Men af en eller anden årsag kom der ikke billede på fjernsynet alligevel - hvorfor forstår jeg ikke. Så jeg prøvede med et af de her enkelte gule RCA video kabler, som vi tidligere har brugt til karaoke mikrofon og som stadigvæk sad der bagved fjernsyn m.v. i kabelrodet. Og dér kom der så billede på. Så jeg ved ikke hvor meget jeg vil dyrke det, men ja, måske kunne jeg godt købe en scart til HDMI converter som foreslået. Jeg mener der er ledig(e) HDMI stik i fjernsynet, fordi vi ikke bruger Apple TV mere.

Tak for Jeres svar.  Smile  Jeg undrer mig bare over at component kablet ikke virkede.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 12:35
Sikker på det er et component kabel med 5 stik, og ikke et compositkabel med 3 stik, som har en ringere overførsel?

Redigeret af Munch - 09-Juli-2023 kl. 12:37
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 12:41
Aaaah - nej. Det er et 3-stiks kabel med farvekoderne rød, blå og grøn (og dertil audio rød og hvid ved siden af, som jeg så brugte et andet kabel til). Så det jeg prøvede til sidst og som gav billede, må så være composite video, hvor det gule kabel bærer video signalet.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Aaaah - nej. Det er et 3-stiks kabel med farvekoderne rød, blå og grøn (og dertil audio rød og hvid ved siden af, som jeg så brugte et andet kabel til). Så det jeg prøvede til sidst og som gav billede, må så være composite video, hvor det gule kabel bærer video signalet.
Så vil jeg nok anbefale at bruge den converter istedet for. Du skal bare selv ha en usb strømforsyning, og det har vi alle sammen til vores tlf.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2023 kl. 13:02
Ja - måske i længden, ja, enig.  Smile  Men det vil jeg se på når vi flytter senere på året. Så kommer jeg nok også til bunds i mine kabelposer i forbindelse med oprydning - og ser hvad jeg egentligt har af kabler.  Wink  Måske har jeg endda sådan en HDMI ting, men jeg husker det ikke 100% og er heller ikke sikker på om det er til scart.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu