recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smadrer Microsoft miljøet med krav til Windows 11?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smadrer Microsoft miljøet med krav til Windows 11?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2023 kl. 15:01
Det med "Linux og dårlige browsere" er altså ikke helt fair, når man kun baserer det på Firefox.  Jeg ved godt, at mange elsker Firefox, men teknisk set er det noget oldgammel lort der stammer fra de tidlige halvfemsere, hvorfor nogle i dag kalder Firefox for "nutidens Internet Exploder".  Firefox er et hack af et hack af Netscape browseren som den hed dengang.  Jeg ønsker ofte, som webmaster, at Firefox tager sig sammen og skifter til samme motor som resten af verden bruger, Chromium, så hele verden havde en de-facto standard for hvordan man viser en given hjemmeside.

Man kan sagtens køre Chrome, Brave, Edge, etc. på moderne Linux'er som Ubuntu, Fedora, Manjaro, etc.  Og der er mig bekendt ingen problemer med udseendet af hjemmesider.  Det eneste problem jeg kender med browsere og Linux er, at man kan have store problemer med at se HDCP materiale (digitalt beskyttede film fra streaming services, etc.).

Mht. kontorpakker til Linux, så findes der altså mange flere end lige LibreOffice (som jeg selv har brugt i 6+ år, engang, men droppede fordi den ikke var god til at skrive store dokumenter - dvs. bøger - med).  Der er f. eks. SoftMaker Office, OnlyOffice samt flere andre, som er ganske fine.  De kan stort set alt hvad Microsoft Office kan, undtaget, desværre, at de er ret dårlige til dansk stavekontrol og grammatikkontrol.

Hvis det ikke var for Linux's eneste virkelige svaghed, mangel på købecomputerspil, så ville jeg såmænd selv køre Linux 24/7.  Jeg har to Linux bokse i huset men kører endnu Winblows 10 som primært OS på min primære PC.  Men, når Winblows 11 bliver de-facto standarden, og vi alle bliver påmindet om at vi skal genvælge Edge som standardbrowser 5 gange om dagen, gerne medens vi vender rumpen imod Redmond, Washington, USA, så dropper jeg sgu nok Windows helt.

Hvis der er noget der kan tænde mig af ved moderne Windows så er det, at Microsoft CEO har en eller anden attitude om at han og Microsoft reelt er dem der bestemmer over folks private udstyr.

Og hele denne debat er blot endnu et eksempel på hvordan Microsoft gerne vil og frit tillader sig at bestemme hvad vi må, ikke må og hvor ofte vi skal chikaneres med formålsløse påmindelser om at logge ind med en Microsoft konto, genaktivere Edge, vaske vinduer for naboen og så videre.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2023 kl. 06:40
Oprindeligt skrevet af archfrog archfrog skrev:

Det med "Linux og dårlige browsere" er altså ikke helt fair, når man kun baserer det på Firefox.  Jeg ved godt, at mange elsker Firefox, men teknisk set er det noget oldgammel lort der stammer fra de tidlige halvfemsere, hvorfor nogle i dag kalder Firefox for "nutidens Internet Exploder".  Firefox er et hack af et hack af Netscape browseren som den hed dengang.  Jeg ønsker ofte, som webmaster, at Firefox tager sig sammen og skifter til samme motor som resten af verden bruger, Chromium, så hele verden havde en de-facto standard for hvordan man viser en given hjemmeside.

Man kan sagtens køre Chrome, Brave, Edge, etc. på moderne Linux'er som Ubuntu, Fedora, Manjaro, etc.  Og der er mig bekendt ingen problemer med udseendet af hjemmesider.  Det eneste problem jeg kender med browsere og Linux er, at man kan have store problemer med at se HDCP materiale (digitalt beskyttede film fra streaming services, etc.).

Mht. kontorpakker til Linux, så findes der altså mange flere end lige LibreOffice (som jeg selv har brugt i 6+ år, engang, men droppede fordi den ikke var god til at skrive store dokumenter - dvs. bøger - med).  Der er f. eks. SoftMaker Office, OnlyOffice samt flere andre, som er ganske fine.  De kan stort set alt hvad Microsoft Office kan, undtaget, desværre, at de er ret dårlige til dansk stavekontrol og grammatikkontrol.

Hvis det ikke var for Linux's eneste virkelige svaghed, mangel på købecomputerspil, så ville jeg såmænd selv køre Linux 24/7.  Jeg har to Linux bokse i huset men kører endnu Winblows 10 som primært OS på min primære PC.  Men, når Winblows 11 bliver de-facto standarden, og vi alle bliver påmindet om at vi skal genvælge Edge som standardbrowser 5 gange om dagen, gerne medens vi vender rumpen imod Redmond, Washington, USA, så dropper jeg sgu nok Windows helt.

Hvis der er noget der kan tænde mig af ved moderne Windows så er det, at Microsoft CEO har en eller anden attitude om at han og Microsoft reelt er dem der bestemmer over folks private udstyr.

Og hele denne debat er blot endnu et eksempel på hvordan Microsoft gerne vil og frit tillader sig at bestemme hvad vi må, ikke må og hvor ofte vi skal chikaneres med formålsløse påmindelser om at logge ind med en Microsoft konto, genaktivere Edge, vaske vinduer for naboen og så videre.

Hvad med kompatibiliteten med Microsoft Office? Kan man åbne dokumenter, lavet i nævnte pakker, UDEN problemer? Kan ALLE med en Microsoft Office åbne disse dokumenter? Dette ville være mine, nok umulige krav til disse ikke-Microsoft-pakker...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2023 kl. 07:46
Så vidt jeg ved, som mest er baseret på andres erfaringer, så skulle SoftMaker Office og især OnlyOffice have en meget høj grad af kompatibilitet med Microsoft Office dokumenter.

Man skal selvfølgeligt huske at gemme i Microsoft Office format, men det samme gælder jo for LibreOffice (som bruger .odt som sit eget format).
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2023 kl. 08:57
Glemte at sige, at både SoftMaker Office og OnlyOffice markedsfører sig selv som særdeles Microsoft kompatible.

Mht. LibreOffice, den droppede jeg (igen) for et par år siden da den totalsmadrede et Excel regneark (mit budget) da jeg indlæste det i Microsoft format og gemte det i Microsoft format igen.

Jeg har selv brugt SoftMaker Office en del og har ikke oplevet nogle kompatibilitetsproblemer.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2023 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af archfrog archfrog skrev:

Glemte at sige, at både SoftMaker Office og OnlyOffice markedsfører sig selv som særdeles Microsoft kompatible.

Mht. LibreOffice, den droppede jeg (igen) for et par år siden da den totalsmadrede et Excel regneark (mit budget) da jeg indlæste det i Microsoft format og gemte det i Microsoft format igen.

Jeg har selv brugt SoftMaker Office en del og har ikke oplevet nogle kompatibilitetsproblemer.

Tak for svaret... Jeg bruger meget tabeller og rammer i Word. Det duer ikke i Libre Office. Eller det gør det, men når man så skal åbne det i Word, så går det også i smadder. Selv om jeg gemmer det i Microsofts format. Jeg må hellere prøve de andre.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2023 kl. 23:46
Oprindeligt skrevet af uffidon uffidon skrev:

Oprindeligt skrevet af Grnkjr0 Grnkjr0 skrev:

Min gamle mor på 75 år - har Windows 95 på sin bærbar

Hun kan stadig gå online på sin bærbar og gør det også engang imellem.


Hvilken browser bruger hun? (hvis hun bruger en).
Det lyde utroligt i mine ører...
Den bedst understøttelse browser til Windows 95 vil jeg gætte på er Opera. 
Men der er jo forskellige nyere TLS versioner, som slet ikke er understøttet før Windows Vista og det vil nok give en del problemer.

Men det må jo være Windows 95 OSR2 og en meget speciel computer, da langt de fleste slet ikke havde USB porte Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2023 kl. 23:53
Bliv nu bare på Windows 10 de næste 2 år, så er den udfaset på ligefod med Windows 8.1, som stoppede med support i marts 23. Det kan jo også være at de udvider den med et år eller 2, når folk brokker sig over miljøhensyn osv.
Man kan godt snyde sig over på Windows 11, men det giver langt den største sikkerhed i Windows 10 på et gammelt system, da den stadig modtager mikrokode til de ældste processorer.

Din maskine skal jo minimum have en Intel 9. gen processor eller tilsvarende og have mulighed for TPM modul og helst version 2.0.

Min kone kører selv på en fin maskine med Intel i7 4790k og 16 GB ram. Det er kun en generation 4+ maskine, men ville sagtens kunne køre Windows 11, selvom den ikke er understøttet Thumbs Down
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2023 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Din maskine skal jo minimum have en Intel 9. gen processor

Hvor har du den oplysning fra? Min bærbare er født med Windows 11 og har en Intel 8. generation CPU.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2023 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Din maskine skal jo minimum have en Intel 9. gen processor

Hvor har du den oplysning fra? Min bærbare er født med Windows 11 og har en Intel 8. generation CPU.

Flemming
Sorry min fejl - det er 8. generation som du skriver. Jeg havde set det som at kun et udvalg af i3 generation 8 var med.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu