recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VAN DEN HUL THE CLEARWATER - er kablet tykt nok?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VAN DEN HUL THE CLEARWATER - er kablet tykt nok?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MartinLohse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinLohse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VAN DEN HUL THE CLEARWATER - er kablet tykt nok?
    Sendt: 15-August-2023 kl. 20:05
Jeg har nogle Dali Oberon Wall højtalere og en Dali Oberon Signal center, som jeg gerne vil have skiftet de ret billige kabler ud til andre. Især, da der er kommet et knæk et eller andet sted på et af kablerne uden et TV-skifte.
AVR er en Denon X520BT, som fungerer godt.

Kabellængden er ca 4 meter til Oberon Wall og 2m til Oberon Signal.

Jeg har luret på VDH The Clearwater, men synes den generelle forståelse er, at kablerne skal være 2,5mm2 - som jeg læser det er VDH 1,5mm2. Vil det betyde noget væsentlig ift. oplevelsen?
Derudover OFC ren kobber.

Jeg påtænker at sætte nogle QED bananstik på enderne.

Er det helt galt tænkt?
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 21:04
Det mindre tværsnit vil ikke betyde noget.
Dali har tradionelt haft en flad impedanskurve, de trækker ikke mange ampere ved lavere frekvenser.

Jeg har i øvrigt aldrig hørt at man skal op i 2.5 kvadrat på så små højttalere. Hvor kommer det fra?
Til top
MartinLohse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinLohse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 21:08
#1 Jeg synes bare, at jeg læser mig frem til det, men samtidig læser jeg også, at da det er så kort afstand, man skal trække det over, så er 1,5mm2 nok.
Til top
MartinLohse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinLohse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2023 kl. 21:11
Hifiklubben har også nogle Argon Audio Classic 1 til 55 kr pr m. OFC og 2,5mm2.

Vil det være et bedre valg?
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2023 kl. 17:01
Kvaliteten på begge kabler er begge gode nok. Køb det du bedst kan lide. 

Jeg har iøvrigt VDH kabelet i et væsentligt dyrere setup - fungerer perfekt. 


Redigeret af moremusic - 16-August-2023 kl. 17:05
Til top
MartinLohse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinLohse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2023 kl. 17:49
Super - jeg napper VDH - de får ret gode reviews. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2023 kl. 09:44
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Splinten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2023 kl. 12:42
Du havner i en diskussion om religion, når du spørger om kabler.

I følge nogle hi-fi-entusiaster, så skal der helt bestemte typer kabler til givne forstærkere osv. ud af den tangent, mens andre er fuldstændigt ligeglade og glimrende kan bruge det billigste 1,5 mm2 strømkabel fra Jem og Fix.

For entusiasternes vedkommende vil de heller aldrig godkende billige og løse bananstik, men vil insistere på, at det skal være fastmonterede stik på kablerne, da termineringerne aldrig bliver perfekte ved løse stik, og så er det det svage punkt i opstillingen.

Jeg har brugt begge typer kabler i mange år - jeg har både kabler til 8.000 kr. for 2,5 meter og helt billige kabler til ikke ret mange 10-kroner meteren og løse bananstik, og jeg vil påstå at forskellen er meget, meget lille, hvis der overhovedet er nogen forskel. Og det er til mine mere seriøse hi-fi opstillinger jeg bruger dette. Og jeg har prøvet mange forskellige kabler gennem årene.

Til brug i en ganske almindelig hjemmebiograf ville jeg slet ikke bekymre mig om at købe det billigste kabel til en surroundreceiver. 

Så vurderingen om du vil bruge mange eller få penge på kabler, skal kun være for din egen glædes skyld. Det er selvfølgeligt også lækkert at have nogle kabler, der gør sig visuelt godt, men ændrer ikke ret meget på lyden efter min vurdering.
Semper fidelis

Brug OneDrive via mit link og få 0,5 GB ekstra gratis plads.
Til top
MartinLohse Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinLohse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2023 kl. 08:35
Tak for indlæggene - VdH var ikke på lager i den ønskede længde, så det blev QED XT25 i stedet. Jeg satser og håber på, det er nogle gode kabler - om de giver et løft må jeg finde ud af. Uanset hvad, så har jeg ikke sat en hel bondegård i kablerne. Det er trods alt "kun" 700 kr.
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2023 kl. 10:06
Det er fint nok. Uanset hvilket kabel du vælger, vil forskellen være minimal (hvis der er nogen) , med mindre det selvfølgelig er defekt eller med en tykkelse som en sytråd :) Så jeg synes du har gjort det helt rigtige - valgt et kabel i en god kvalitet, uden at ofre en formue. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu