recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ændre netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ændre netværk

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2023 kl. 16:17
Her er lidt forklaring, så vi ved hvad vi taler om, uden at det bliver for teknisk:

Trådløse netværk
Flere steder taler man om trådløse netværk eller WiFi network. Her hentydes der kun til den trådløse del af overførslen. Forestil dig at man har et rødt kabel eller et blåt kabel. De kigger ikke på hvilket "indhold" som passerer igennem dem. Det sammen med WiFi netværk, man kan have samme "indhold" selvom man har flere WiFi netværk. Jeg har valgt kun at skrive WiFi, når jeg taler om den trådløse del.

Netværk
Når man normalt taler om at være på det ene eller det andet netværk. Så taler man om hvilke ip-adresser og gateway man benytter.
De fleste hjem har kun 1 netværk og almindelige opsætninger kræver ikke mere.
Hvis man sætter 2 routere efter hinanden, så får man 2 netværk og det giver udfordringer. Det er uanset om routerne har WiFi eller ej.

Gæste WiFi
Nogle nyere routere kommer med en gæste WiFi funktion. Som laver et WiFi, der sætter de tilsluttede enheder over på et andet netværk end husstandens almindelige netværk. På den måde har gæster adgang til internettet men ikke adgang til hustandens ting.
I dette tilfælde har husstanden ofte 2 netværk og måske endda 4 WiFi (gæste wifi på 2,4 og 5GHz samt normalt Wifi på 2,4 og 5GHz).


Så vidt jeg kan se det er der 2 muligheder med din opsætning:

Hvis du kun har én Google Nest router, så skulle denne kunne sættes til bridge mode.
Efterfølgende bør du sørge for at WiFi ikke benytter samme kanaler som Icotera routerens WiFi, men de kan med fordel have samme navn (SSID)
På den måde kan du benytte alle enheder i dit netværk, selvom du tilkobler forskellige WiFi.

Den anden mulighed er, hvis man ønsker flere Nest extendere eller hvis Nest klienterne agerer extendere. Så er man nødt til at have en Nest router.
Ifølge Fastspeed skulle man bare kunne koble sin Google Nest router direkte til mediakonverteren og fjerne Icotera routeren fra netværket. Det kan godt være at man skal vente noget tid før tingene bliver registreret i systemer hos udbyderen. I nogle opsætninger skal man logge ind med kunde nummer osv.

I din nuværende opsætning har du 2 netværk og det oplever du allerede når du forsøger at printe fra din mobil.


Redigeret af Cyberguyen - 23-September-2023 kl. 16:23
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2023 kl. 09:13
Dit problem er formentlig, at de to routere i dit netvækr slås om, hvem der bestemmer. Hvis du går ind i opsætningen af google nest routeren og slår DHCP fra, så burde det fungere. Man kan godt give begge routerne samme navn og password.
Og du må ikke bruge wan-indgangen på google nest.


Redigeret af sd - 24-September-2023 kl. 09:14
Powered by beer and chips
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2023 kl. 03:24
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Dit problem er formentlig, at de to routere i dit netvækr slås om, hvem der bestemmer. Hvis du går ind i opsætningen af google nest routeren og slår DHCP fra, så burde det fungere. Man kan godt give begge routerne samme navn og password.
Og du må ikke bruge wan-indgangen på google nest.

Skal jeg tænde for begge wifi bånd på Icotera routeren og tilslutte et netværkkskabel til Nestens lan-port? Det giver ikke rigtig noget resultat. Nesten er offline nu. Intet signal.
DHCP ser ud til at være slået fra på Nesten.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2023 kl. 04:43
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Du kan godt lade din nye Nest router overtage den gamles router funktion. Du skal blot koble ALT dit udstyr til Nest routeren, så det hele er på samme lokale netværk.

Nest routeren har desværre kun 2 tilslutninger: 1 wan og 1 lan. Og de vil blive brugt til hhv fiberboks og pc. Så jeg skal vel have en switch hvis jeg skal have Danfoss gatewayen tilsluttet også.


Redigeret af Steen F. - 25-September-2023 kl. 04:43
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2023 kl. 05:57
Du skal starte med at fjerne nest’en fra dit netværk. Den er absolut ikke velegnet til dit formål!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2023 kl. 14:51
"Google Wifi cannot be used as an extender or repeater for your current router." Så du er nok ude på en umulig opgave med dit udstyr. En løsning kunne være at købe en billig almindelig router som f.eks tp.link Archer på tilbud og sætte den op som access-point, i stedet for Google Nest. Bare husk at slukke for DHCP og brug ikke wan-porten. Så burde det køre.
Powered by beer and chips
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2023 kl. 19:49
Der står her du kan enable bridge mode på Google Nest og bruge den som access point, hvis du kun har én google enhed.

Men om du skal til slutte WAN eller LAN porten, må du selv eksperimentere med.
Man kan jo håbe at WAN porten kan bruges til bridge mode, så kan du stadig have computeren tilsluttet LAN porten.



Redigeret af Cyberguyen - 28-September-2023 kl. 19:50
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2023 kl. 23:29
Jeg har droppet Nest'en helt, og gået den besværlige vej med at placere Icoteraen i stuen så den når alle hjørner af huset.
Det fungerer fint nu. Så tak for hjælpen til alle.

Kunne jeg bare kalde 2,4 og 5 ghz netværket det samme navn, altså samme SSID?


Og lige en anden ting:
Efter jeg har skiftet min Brother laserprinter fra kabel til wifi, så får jeg en meget anderledes dialogboks op, når jeg udskriver. Der er næsten ingen muligheder for at justere udskrifterne nu. Nogen der har et bud på hvorfor det har ændret sig?


Redigeret af Steen F. - 30-September-2023 kl. 03:14
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu