recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny mailadresse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny mailadresse

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Jorgen E Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-April-2023
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgen E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2024 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville klart vælge en Gmail.

Grunden til dette er fordi en Gmail konto er så meget mere end kun e-mail.

Og de læser alle dine mails, kalendre osv, for at samle så mange informationer om dig som muligt, som de kan sælge videre……

Klaus (ja, jeg har sgu også en Gmail)

Du må gerne linke til seriøse artikler, hvor det beskrives at Google sælger indholder af mails og kalender eller endda benytter det i en forretningsmodel.


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2024 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Jorgen E Jorgen E skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg ville klart vælge en Gmail.

Grunden til dette er fordi en Gmail konto er så meget mere end kun e-mail.

Og de læser alle dine mails, kalendre osv, for at samle så mange informationer om dig som muligt, som de kan sælge videre……

Klaus (ja, jeg har sgu også en Gmail)

Du må gerne linke til seriøse artikler, hvor det beskrives at Google sælger indholder af mails og kalender eller endda benytter det i en forretningsmodel.

Det er jo et typisk eksempel på at brugerne ikke sætter sig ind i en teknologi før de vælger at benytte den.
Inkognito mode i en browser har aldrig være for at man ikke skulle kunne trackes på nettet. Det har nogle brugere åbenbart troet og lykkedes at få en dommer med på den.

Indkognito svarer til at man tager en browser i brug for første gang og når man lukker browseren, så er det ikke gemt. Men er rimelig skjult for omverdenen, da man ikke har nogle tidligere cookies gemt i inkognito mode, men websites kan stadig lave en profil af brugeren og hvis de sammenligner alle ting som ikke hører til inkognito mode, så kan de tracke dig.

Kan du ikke lige sende et link til din påstand om at Google læser deres brugeres e-mail?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2024 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Google angiver præcist hvad de gemmer af oplysninger på hver bruger, de er helt transparente og der er ikke nogen overraskelser. Det er rigtigt at Google gemmer en masse, men du kan også styre alt persondata, som ikke er anonymiseret.

Du må gerne linke til seriøse artikler, hvor det beskrives at Google sælger indholder af mails og kalender eller endda benytter det i en forretningsmodel.

Hvis man har fulgt med i Google fra starten, så ville man vide at de har en langt sundere holdning til at fortælle hvad de gemmer og hvornår end. f.eks. andre virksomheder som Microsoft, Apple og Facebook.

Facebook derimod har man gang på gang set at de giver persondata ud til tredjepart og man ikke kan vide sig sikker hvor ens data ender. Jeg ville ikke store på Facebook.

Hvis Du virkelig tror på ovst. har jeg en bygning i det centrale Kbh til salg. 30 meter høj, rund bygning. Ideel til ældre og kørestolsbrugere da der ikke er trapper med mulighed for at køre næsten til toppen. Nærmeste nabo er den lokale kirke og shoppingmulighederne overgås ikke i Danmark.

Teknisk "sælger" Google ikke dine informationer, men....... De deler dem med alle som har adsense, heriblandt bunker af selskaber som udelukkende har adsense for at få adgang til disse informationer. Disse selskaber har adgang til dit "Google CPRnr" (bemærk GDPR siger der ikke må være personhenførbare informationer) adgang til din IP adresse, din lokation, hvilke enheder Google har kendskab til, hvem din familie er, hvor Du arbejder etc. 

Hver gang Du benytter en side som får "leveret" reklamer fra Google (langt, langt størstedelen) så bliver disse oplysninger delt med alle adsense "leverandørerne" Det er en af grundene til at reklamer lige kommer et my senere, fordi auktionen over hver enkelt viste reklame lige skal overstås. Derfor får alle leverandørerne så mange informationer som muligt, så Google kan få mest muligt per reklame.

Hvad der er værre endnu er der er INGEN restriktioner på hvad der gøres med disse oplysninger. Typisk vil der være tale om at man akkumulerer disse oplysninger i et (ureguleret) tredjeland, f.eks. Indien hvor oplysningerne lægges sammen med oplysninger som er indsamlet alle mulige andre steder. (Hvilket ikke er tilladt i henhold til GDPR, men hvem tæller?)
Google videregiver ikke IP adresser til 3. part inklusiv sine Ad kunder.
Hvis man ikke ønsker at nogen skal kende sin IP adresse, så skal man bruge VPN eller lade være med at tilgå internettet.
Selvfølgelig kan Google se ca. hvor du bor og arbejder - det kan alle sider på nettet som du besøger fra den samme browser.
Det er rigtigt Google deler dine anonymiserede data med sine Ad kunder og det skriver de også.
Google skriver også præcis hvilke oplysninger som de gemmer på dig som ikke er anonymiseret og hvad de gør med dem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2024 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Kan du ikke lige sende et link til din påstand om at Google læser deres brugeres e-mail?


https://medium.com/@jeffgould/google-mines-gmail-for-big-data-gold-cea42e9b88ee
https://www.zdnet.com/article/google-gmail-personal-data-mining-where-is-the-outrage/
https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/google-sells-future-powered-your-personal-data-n870501
https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/oct/15/google-data-mining-national-security

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Google videregiver ikke IP adresser til 3. part inklusiv sine Ad kunder.
Hvis man ikke ønsker at nogen skal kende sin IP adresse, så skal man bruge VPN eller lade være med at tilgå internettet.
Selvfølgelig kan Google se ca. hvor du bor og arbejder - det kan alle sider på nettet som du besøger fra den samme browser.
Det er rigtigt Google deler dine anonymiserede data med sine Ad kunder og det skriver de også.
Google skriver også præcis hvilke oplysninger som de gemmer på dig som ikke er anonymiseret og hvad de gør med dem.


Jeg er nødt til at skuffe Dig. Men alt jeg skrev tidligere, er skrevet ud fra praktisk erfaring.
IP adressen er vel i virkeligheden det mindste problem, det er et langt større problem at Google profilerer Dig under et specifikt nummer/profil. Alle auktioner (som foregår hver gang Du besøger en side der viser reklamer fra Google/Doubleclick) Hver gang Du besøger en side som indeholder en eller anden form for Google "produkt" eksempelvis recordere.dk (men også kristelig dagblad, um.dk - udenrigsministeriet, skat.dk osv.) så tilføjes der yderligere information til Din profil. Disse profiler bliver også oprettet og "vedligeholdt" selvom Du ike har givet Din accept til Google. De indsamler også information om hvilke enheder Du benytter, f.eks. Din arbejdscomputer, tlf, iPad etc. disse enheders info samles så også sammen under den samme profil. 

 TV2 sendte i Maj -23 et program som hedder "Spionerne bag skærmen" https://omtv2.tv2.dk/nyheder/2023/05/tv-2-gaar-undercover-spilfirmaer-overvaager-vores-boern/ udsendelserne ligger fortsat på tv2play og illustrerer temmelig godt hvad Google og andre datahøstere kan udlede ud fra "uskyldige" informationer. Der var en pæn overraskelse blandt forældrene da TV2 kunne fortælle hvilke forældre som lå i skilsmisse, hvem der der havde kræft, hvem som havde fået opsat spiral. Dybt personlige oplysninger som en reklamesælger på ingen måde burde have adgang til. https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/125732
Jeg er klar over at indsamlingen af data i programmet foretages via en app. Men størstedelen af informationerne blev indsamlet via Google API'er som bl.a. var ansvarlig for at man fra børnenes (android)telefoner kunne opbygge profiler på alle familierne.

Men jeg vil lade Dig gå i troen om at Google ikke videregive personhenførbare oplysninger af meget privat karakter, men jeg vil bede Dig om ikke at forlede andre til at tro på Din manglende viden/forståelse for hvad det reelt er Google (og andre) indsamler og videregiver om alle som ikke aktivt spærrer for deres datatyveri.




Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2024 kl. 16:21
yahooboy +1

Ja, hvis man nærlæser deres terms på hvad man lægger på "Microsoft onedrive" og "Google drev" kan de finde på at læse dine data og bruge dem aktivt.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2024 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej,

Jeg har pt. Yousee som internet og tv-udbyder. Jeg har tilmeldt mig fibernet da jeg synes Yousees priser hele tiden stiger. 

Jeg har en mailadresse gennem Yousee. Den kan jeg ikke beholde når jeg skifter til fibernet, hvad har I andre gjort i sådan en forbindelse? Jeg tænker selv, eget domæne eller en iCloud mail da jeg kører Mac-produkter, men er der andre løsninger og fordele og ulemper ved det jeg har overvejet?

På forhånd tak.

Jeg har ikke læst alle indlæg i tråden, men jeg kan fortælle dig, at du sagtens kan beholde din YouSee mail adresse. Du skal ringe til kundeservice og få dem til at ændre din mail til et standby abonnement. Det koster dig 59 kroner om måneden, men til gengæld har du ikke alt det bøvl med en ændret mail adresse.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2024 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Hej,

Jeg har pt. Yousee som internet og tv-udbyder. Jeg har tilmeldt mig fibernet da jeg synes Yousees priser hele tiden stiger. 

Jeg har en mailadresse gennem Yousee. Den kan jeg ikke beholde når jeg skifter til fibernet, hvad har I andre gjort i sådan en forbindelse? Jeg tænker selv, eget domæne eller en iCloud mail da jeg kører Mac-produkter, men er der andre løsninger og fordele og ulemper ved det jeg har overvejet?

På forhånd tak.



Jeg er gået fra Yousee til Fibia/Waoo.

Jeg havde også en Youseemail men er skiftet til min gamle mail som nu er hos et selvstændigt mail firma (Bruger dog Webmail, IMAP men havde brug for POP3).

Jeg skiftede alle steder jeg havde brugt min Youseemail (et værre bøvl), 
men skifter man til en mere statisk mailfirma skal man kun gøre det en gang.

På din Youseemail kan du evt. sætte en videresend regel op som så sender til din nye mail. (I en periode, jeg havde dog ikke brug for det).


(Hos Yousee hvis de opdager der penge at tjene sætter de prisen op)



Redigeret af mrdoc22 - 06-April-2024 kl. 14:17
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu