recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning ift 4 k.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning ift 4 k.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning ift 4 k.
    Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 22:06
Hej.

Jeg har et problem. Jeg har skiftet min projektor ud med en som som er 4 k kompatibel (opskalerer). Projektoren er en Epson tw7100. 
Tidligere har jeg brugt en projektor som kunne leverer fuld hd. Da jeg slutter ny projektor til går jeg felt på at hdmi kanal - not supported/no signal. 
Jeg afspiller indhold fra Apple tv 4k. Denne går ind i Marantz sr6011hvot jeg så kører output til projektor. 
Jeg bruger flere år gamle hdmi kabler. 

Jeg tror selv, at jeg evt skal skifte hdmi kabler ud med hdmi 2,0 eller 2,1? Kan det være så simpelt? Evt optisk fiber da kabler er knap 15 m lange. 

Det kan selvfølgelig også være opsætning på alle tv og/eller forstærker? Nogen der kender til Marantz sr6011 og dens opsætning ift hdcp 2,2 og 4k? 

Håber på lidt hjælp🥴🤞

Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 22:08
Beklager slå fejl😱
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2023 kl. 23:04
Start med at tvinge din AppleTV til at køre med lavere opløsning - får du så billede igennem?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 08:26
Ifølge Marantz's hjemmeside, så understøtter din receiver-model 4K pass-through. Der fremgår dog ikke noget om HDR: https://www.marantz.com/en-us/product/av-receivers/sr6011

Så umiddelbart har jeg 2 forslag:
1. Prøv som Klaus nævner at sæt Apple TV 4K til Full HD. Virker det, så prøv dernæst at opsæt den til 4K SDR, og slå match dynamikområde fra. Projektorer kan ikke levere billeder i HDR, så i praksis er det typisk bare en fordel at få HDR ud af kæden.
2. Som du selv er inde på kan det være kablerne. Lange kabeltræk kræver bedre kabelisolering, når det kommer til 4K. Du har intet at bruge HDMI 2.1 kabler (såkaldte Ultra High Speed) i din opsætning, men det kan måske være smart ift. fremtidssikring, hvis de skal igennem vægge eller andet.
Til top
Highway 2 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-December-2020
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway 2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 12:21
Jeg prøvede at slutte Apple tv direkte til projekter. Det virkede. Apple's output sat til 4k hdr. Så jeg tænker jeg vil prøve at skifte kabel ud mellem Marantz og projektor og med samme output fra Apple tv. Så må jeg se på opsætning af Marantz. Den skulle i princippet selv decode input og sense videre....

Mine kabler er sandsynligvis version 1,4. 
Kan i anbefale nogle hdmi 2,1? Tænker jeg lige så godt kan gå efter dem. De skal også trækkes ca 10m.... Så helst ingen data tab undervejs. 
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 12:35
Så må det være fordi din Marantz ikke har passthrough af HDR videosignal.

Prøv i stedet at sæt Apple TV 4K til 4K SDR output.

Hvis SDR virker, så tror jeg ikke, at nye kabler vil løse noget. Men som sagt er der heller ingen grund til at bruge HDR på nogen projektor (de kan ikke fremvise HDR ordentligt). 

Husk også, at HDMI-kabler ikke er bundet til HDMI-versionen såsom 1.4 eller 2.0. Det handler i stedet om længden på kabeltræk / isolering. I praksis virker de fleste kabler, der er købt i HDMI 1.4 tiderne stadig helt fint til HDMI 2.0 enheder.

HDMI-kabler certificeres til klassificeringerne 'Standard', 'High Speed' og 'Ultra High Speed', men f.eks. et 'Standard' kabel kan ofte snildt klare det samme som et High Speed – det er bare ikke blevet officielt certificeret.


Redigeret af Rasmus Larsen - 30-Oktober-2023 kl. 13:18
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2023 kl. 12:56
I følge flere gennemlæste tests, understøtter SR6011 HDR10, Dolby Vision, 4K Upscaling og 4K Passthrough.
Hvis dit signal transporteres over mange meter, ville jeg kigge på kabel med rette certificering.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2023 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

I følge flere gennemlæste tests, understøtter SR6011 HDR10, Dolby Vision, 4K Upscaling og 4K Passthrough.
Hvis dit signal transporteres over mange meter, ville jeg kigge på kabel med rette certificering.

Det kan jeg bekræfte - jeg har den selv men sat til Nvidia Shield og OLED tv - så kun med ganske korte kabler hos mig! Men HDR og Dolby Vision kan den sagtens sende igennem. Jeg kan dog ikke få GUI fra receiverens menu på mit TV, når der vises Dolby Vision, men så anvender jeg blot app til telefonen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu