recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL - 4732 vs Dali Phantom S-280
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL - 4732 vs Dali Phantom S-280

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: JBL - 4732 vs Dali Phantom S-280
    Sendt: 11-November-2023 kl. 20:27
Godaften,

Her er et lille hygge-sludder emne:
Kan man sætte JBL 4732 op imod Dali Phantom S-280 som fronthøjttalere i en stor dedikeret hjemmebio?

De skulle også bruges til musik hvis muligt.

Jeg er imponeret over, at de stort set koster det samme, for de JBL 4732 er da professionelle ik'?
Jeg kunne forestille mig, at JBL 4732 er bedre til at spille højt, og at Dali Phantom S-280 spiller med bedre finesse og dynamik, men jeg er faktisk på bar bund her, så jeg håber, at nogle af jer har erfaring eller viden om disse højttalere.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 09:51
Jeg har selv brugt pro-biohøjttalere i hjemmet og man får virkelig meget for pengene. Du får fuld dynamik og højttalerne er stadig lavet med henblik på at gengive indholdet korrekt og letforståeligt. Jeg havde JBL 4722 og det er uden tvivl den højttaler jeg har haft hvor jeg har fået mest værdi for pengene (dét jeg har nu lyder bedre på alle punkter men koster også væsentligt mere).

Word of warning:
  •  De er designet til store rum hvor man sidder langt fra både højttalere og sidevægge. 
  •  I en hjemmebiograf er der højere niveau af reflekteret lyd i forhold til direkte lyd hvilket stiller højere krav til højttalernes spredningsmønster (her er JBL'erne dog kendt for at være ok)
  • I en hjemmebiograf sidder du tæt på højttaleren og en højttaler hvor afstanden mellem LF og HF er 1.5m kan give udfordringer (der findes andre biohøjttalere i sortimentet som ikke er så høje).
  • De har ikke et passivt delefilter og kræver DSP. DSP'en er igen designet til, at man sidder langt fra højttaleren og kan kræve justeringer for at være optimale ved tættere lytteafstand. (DSP-indstillingerne er ofte låst af fabrikanten så du ikke kan se dem)
  • Den høje følsomhed sammenholdt med den korte lytteafstand sætter høje krav til gain structure hvis du ikke vil høre en høj "hiss" i lyttepositionen (Hvilket f.eks. Crown DSi bioforstærkerne som har de rette DSP-presets ikke evner)
  • Det er væsentligt større risiko for at få de komplekse pro biohøjttalere til at lyde dårligt end Dali'erne. Man skal derfor være indstillet på, at sætte sig grundigt ind i tingene og have muligheder for flere justeringsmuligheder end bare en Auto-EQ knap.


Redigeret af Jonas_h - 12-November-2023 kl. 09:59
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 19:45
Ja nu har jeg altid kun haft Dali, men de JBL kan jo bare placeres bag en stofvæg, hvor imod Dali skal sidde i en konkret ramme. Dette er stadig kun et ønskescenarie, men hvis byggeriet bliver en realitet, bliver hjemmebioen ca. 5,2 x 7 meter med ca. 3,2 meter til loftet, så afstanden til fronthøjttalerne bliver nok ca. 4,5 meter, tror jeg. Så det er jo stadig småt i forhold til, at de JBL er prof, men biffen skal også kunne åbnes op til en tilstødende stue.

Yikes... ja de JBL er vist ikke bare plug and play som Dali, men det er da mere spændende med så store drenge. Så vil man da gerne arbejde lidt længere på indstillinger og justeringer, tænker jeg.

@Jonas, Var du på bar bund, da du gik i gang med at indstille dine 4722? Fik du indstillet dem til perfektion?

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2023 kl. 21:14
Jeg var på en mere bar bund end jeg troede jeg ville være - undervurderede projektet så det tog lang tid (og indkøb af meget uforudset udstyr) før jeg synes det var perfektion. Jeg synes jeg ramte et rigtigt godt resultat til sidst.

Mit nuværende rum er 5.5x7, så meget lig det du nævner. Jeg ville ikke være afvisende for at prøve 3731 eller 5732, men 4732 ville jeg slet ikke bruge tid på. Kan ikke se hvilke fordele den skulle give fremfor 3731 f.eks. Kun ulemper.

Hvis du er i pro-bio tanker, kan du også tage et kig på QSC SC-2150. Der er én herinde som bruger dem med succes. De er passive så kræver ikke DSP etc. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu