recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Adgang med MitID fra anden adresse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Adgang med MitID fra anden adresse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Adgang med MitID fra anden adresse
    Sendt: 24-November-2023 kl. 15:45
Jeg har en gang imellem brug for at kunne gå ind på sider der kræver MitID, for andre personer, der befinder sig langt fra min adresse.
Jeg mener det burde være muligt når man skal hjælpe andre personer som er på en anden adresse end man selv er?
Men hvordan?

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2023 kl. 16:06
Du skal have en fuldmagt for at kunne foretage ting på andres vegne.

https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/fuldmagt-og-mitid/?language=da-dk

Alternativt må I benytte værktøj som f.eks. TeamViewer, så du kan hjælpe med hvad de gør på deres computer.

Redigeret af lunddal - 24-November-2023 kl. 16:12
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2023 kl. 18:10
Hvis vedkommende har en kodeviser - og du har deres brugernavn og password - kan det klares over telefonen, uanset hvor de og du er. Det har jeg gjort flere gange for et par nære familiemedlemmer (+80).

Formelt set ulovligt, men hvem tjekker det? 

Ved fuldmagttversionen, hvor bruger du dit eget MitID, er lidt mere omstændeligt fordi du skal have en Digital Fuldmagt til specifikke sider på forhånd og ikke alle myndigheder er med på vognen endnu (fx Skat).
Til top
Erik K Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-November-2020
Status: Offline
Point: 264
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Erik K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2023 kl. 00:49
Hele ideen med MitID er jo netop, at man kun kan komme ind på siderne med ens egen og ikke med andres MitID.
Hvis man kunne det, ville der jo ingen sikkerhed være mht verifikation - det var jo problemet med NemID, hvor man bare kunne få oplyst en kode fra papkortet.

Det er strafbart at bruge andres MitID og det kan iøvrigt kun lade sig gøre, hvis den pågældende er i nærheden eller med krumspring som dem longjohn2 beskriver.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu