recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ethyl eller isopropyl? (rense båndoptager)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ethyl eller isopropyl? (rense båndoptager)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ethyl eller isopropyl? (rense båndoptager)
    Sendt: 26-November-2023 kl. 19:42
Halløj

Kan jeg bruge ethyl alkohol (også kendt som ethanol) til rensning af gummirullerne i en gammel kassettebåndoptager?
Jeg ved kun, at jeg i gamle dage brugte isopropylalkohol. Men det har jeg ikke lige ved hånden, derimod har jeg noget ethyl alkohol 70% stående.

Jeg tænkte også på at bruge det i min laserprinter, da gummirullerne til papirfremføring sandsynligvis trænger til en rengøring (papirstop).


LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2023 kl. 21:13
Ethanol kan skade gummi, hvorimod isopropyl er meget velegnet til rensning af gummi.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2023 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ethanol kan skade gummi, hvorimod isopropyl er meget velegnet til rensning af gummi.

Tak, det var lige dét jeg havde brug for at vide!
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2023 kl. 05:46
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Halløj

Kan jeg bruge ethyl alkohol (også kendt som ethanol) til rensning af gummirullerne i en gammel kassettebåndoptager?
Jeg ved kun, at jeg i gamle dage brugte isopropylalkohol. Men det har jeg ikke lige ved hånden, derimod har jeg noget ethyl alkohol 70% stående.

Jeg tænkte også på at bruge det i min laserprinter, da gummirullerne til papirfremføring sandsynligvis trænger til en rengøring (papirstop).



Du kan købe isopropylalkohol i Matas. Husk også at købe træ-vatpinde. Dem af plastik duer ikke, da de bøjer sig for meget - og rens også andet, som er i kontakt med båndet (tone- og slettehovedet)

Skal den bruges dagligt, så rens ca. hver 14 dag. Så undgår du båndsalat!

Vent ca. 20 minutter med at bruge den efter rensning...

Er kassette-dækslet aftageligt, så hiv det af, og evt. luk låget, så der er bedre adgang nedenunder - afhængig af model, selvfølgelig.

Det med at lukke låget kommer helt af sig selv, i tilfælde af, at det er "nyere" Akai-båndoptagere - GXf 31 og op........... Og selvfølgelig, Nakamichi-båndoptagere, hvor båndet ved udløb, kommer ud, vendet, og ryger ind igen - en form for autoreverse.

Er det længe siden, den sidst har været i gang? Hvis ja, så skal du nok lade den stå og køre "med sig selv" - altså, uden bånd i. Det kan også være, at diverse remme er blevet slappe med tiden, så den slet ikke kan komme igang. Dette har jeg min gamle Akai mistænkt for...

Men, når den har kørt et stykke tid, kan du prøve at mærke efter, om der er tilstrækkelig modstand i plastic-rullen, som trækker båndet. Er der det, så bør du trygt kunne smide et bånd i.


Redigeret af mnielsen - 27-November-2023 kl. 06:16
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu