recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.2.4 Kælderbio i Gentofte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.2.4 Kælderbio i Gentofte

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2023 kl. 16:37
Hold da op hvor ser det godt ud altså!

Meget rent, simpelt og samtidigt stilet i sit udtryk - Mega flot!

Og al respekt for det arbejde du har lagt i det, for er jo netop ikke simpelt men et kæmpe arbejde for at ende med sådan et rum du har bygget dig der, Hammer Fedt!
Samsung QE75Q9FN / BenQ W1070 / 110" Lærred
VU+ 4K Zero / HTPC NUC / Synology NAS 2415+ / PS4 Pro
Yamaha DSP5 / Yamaha NS700 5.1 Speaker Setup / ButtKicker LFE Kit


Til top
mhras Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2008
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mhras Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2023 kl. 14:12
Hvor er det bare yderst lækkert. FLOT arbejde!! Clap




Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 13:23
Særdeles lækker og veludført hjemme-bio!

Dine højtalere ligner jo M&K til forveksling.
Var det en ven eller bekendt, der konstruerede dem til dig, med dine ønsker i tankerne?
Har du prøvet at bytte rundt på forstærkerne?
Kunne være spændende at høre, hvordan din Crown klarer det med hensyn til at spille musik på dine fronthøjtalere?
Foretrækker du HDR fremfor SDR på din projektor?
Ville det ikke være en fordel, at have valgt møbler og dekorering i nogle mørkere farver?
Du skriver, at det var efter anbefaling fra "coom calibration" (går ud fra det skulle være "room calibration"), at du flyttede din sofa frem.
Hvilken rum-korrektion giver sådanne konkrete tips?
Hvis der er tale om 7.1, skal der gerne være plads bag siddepositionen, hvilket du nu har erfaret er korrekt.

God kigning og lytning...  :)
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 14:10
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Har du fået projektoren kalibreret og af hvem? 

Jeg leder selv efter en der kan kalibrere min Sony VPL-VW590.

Ja, jeg fik min VW590 og min XW7000 kalibreret - men jeg vil faktisk ikke anbefale ham jeg brugte. De færreste kalibrerer også HDR så vidt jeg ved - og det er ret vigtigt disse dage må man sige. Dertil kommer custom gamma curves osv. 

Dem der er dygtige gider ikke tage ud til en og kalibrere en projetor for under kr. 10.000, og dem der gør har for det meste bare taget et weekendkursus. 

Jeg har taget sagen i egen hånd i stedet. Det giver de bedste resultater synes jeg. Der er rigtigt meget at lære, men det er overskueligt. Sig til hvis du vil have lidt info..

Det kunne være spændende at høre mere til din fremgangsmåde og værktøjer/kurser/instruktions videoer omkring kalibrering. Eventuelt skriv gerne en personlig besked

Jeg har købt denne guide, som er ret gennemført: https://simplehomecinema.com/2023/05/05/the-ultimate-hcfr-display-calibration-guide/. Denne guide beskriver også hele processen ret godt, selvom det er til et andet program: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=35322 

Du skal bruge et meter, og kan anbefale dette: https://calibrite.com/us/product/display-pro-hl/


Jeg har dog lige bestilt ColourSpace ZRO, som kun koster $30, men kan lidt flere ting.

Du kan bruge din computer til at genere test-billederne, som man kalibrerer efter. Men jeg har bygget en pattern generator på Raspberry Pi, som man slutter til HDMI i sit system - ret cool. Den kan du læse mere om her: https://www.avsforum.com/threads/dedicated-raspberry-pi-pgenerator-thread-set-up-configuration-updates-special-features-general-usage-tips.3167475/

Lad mig vide hvis du har brug for hjælp :) 


Redigeret af cooljules1 - 13-December-2023 kl. 14:11
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af cooljules1 cooljules1 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Har du fået projektoren kalibreret og af hvem? 

Jeg leder selv efter en der kan kalibrere min Sony VPL-VW590.

Ja, jeg fik min VW590 og min XW7000 kalibreret - men jeg vil faktisk ikke anbefale ham jeg brugte. De færreste kalibrerer også HDR så vidt jeg ved - og det er ret vigtigt disse dage må man sige. Dertil kommer custom gamma curves osv. 

Dem der er dygtige gider ikke tage ud til en og kalibrere en projetor for under kr. 10.000, og dem der gør har for det meste bare taget et weekendkursus. 

Jeg har taget sagen i egen hånd i stedet. Det giver de bedste resultater synes jeg. Der er rigtigt meget at lære, men det er overskueligt. Sig til hvis du vil have lidt info..

Det kunne være spændende at høre mere til din fremgangsmåde og værktøjer/kurser/instruktions videoer omkring kalibrering. Eventuelt skriv gerne en personlig besked

Jeg har købt denne guide, som er ret gennemført: https://simplehomecinema.com/2023/05/05/the-ultimate-hcfr-display-calibration-guide/. Denne guide beskriver også hele processen ret godt, selvom det er til et andet program: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=35322 

Du skal bruge et meter, og kan anbefale dette: https://calibrite.com/us/product/display-pro-hl/


Jeg har dog lige bestilt ColourSpace ZRO, som kun koster $30, men kan lidt flere ting.

Du kan bruge din computer til at genere test-billederne, som man kalibrerer efter. Men jeg har bygget en pattern generator på Raspberry Pi, som man slutter til HDMI i sit system - ret cool. Den kan du læse mere om her: https://www.avsforum.com/threads/dedicated-raspberry-pi-pgenerator-thread-set-up-configuration-updates-special-features-general-usage-tips.3167475/

Lad mig vide hvis du har brug for hjælp :) 

Tak for de forskellige hints, det skal prøves.
Til top
cooljules1 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-August-2022
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cooljules1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2023 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Særdeles lækker og veludført hjemme-bio!

Dine højtalere ligner jo M&K til forveksling.
Var det en ven eller bekendt, der konstruerede dem til dig, med dine ønsker i tankerne?
Har du prøvet at bytte rundt på forstærkerne?
Kunne være spændende at høre, hvordan din Crown klarer det med hensyn til at spille musik på dine fronthøjtalere?
Foretrækker du HDR fremfor SDR på din projektor?
Ville det ikke være en fordel, at have valgt møbler og dekorering i nogle mørkere farver?
Du skriver, at det var efter anbefaling fra "coom calibration" (går ud fra det skulle være "room calibration"), at du flyttede din sofa frem.
Hvilken rum-korrektion giver sådanne konkrete tips?
Hvis der er tale om 7.1, skal der gerne være plads bag siddepositionen, hvilket du nu har erfaret er korrekt.

God kigning og lytning...  :)

Ja, det gør de, og det er ikke helt tilfældigt. Det er dem her: https://www.magnitudeloudspeakers.com/ ;
Jeg kommer helt sikkert til at fortsætte med at bruge dem til det næste projekt også.

Det er faktisk et interessant spørgsmål med forstærkerbyt. Jeg har ikke prøvet - men jeg tænker det vil være interessant at se om den Anthem til 5x prisen for Crown, er prisen værd. 

Jeg foretrækker faktisk Dolby Vision, som man kan snyde sig til da projektoren ikke understøtter det natively. Men HDR på projektorer er generelt noget værre noget synes jeg - og jeg har kæmpet rigtigt meget med det, men jeg har for nyligt taget kalibreringen i egen hånd og kalibreret HDR også, hvilket endeligt har gjort at jeg er glad for HDR på projektoren... Men det er lidt noget skidt at instruktørerne får lov at master i 1000, 4000 eller 10.000 nits som der passer dem, da det giver lidt udfordringer på projektorsiden synes jeg. 

Det ser måske ikke sådan ud på billederne, men alt er meget mørkt der nede. Jeg er i hvertfald tilfreds med kompromis'et.

Vedr. room correction, så bruger jeg Anthem's ARC - men det var ikke systemet som så, der kom med anbefalingen - det var en snak jeg havde på AVSForum, da jeg baksede lidt med lyden. Men rummet er en del mindre end det ser ud til på billederne, så jeg troede først at op ad bagvæggen var det optimale kompromis - men det fandt jeg heldigvis ud af ikke var tilfældet...
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2023 kl. 17:16
Tak for et ordentligt svar; skriv endelig hvis du får prøvet at teste forstærkerne mod hinanden...

GODT nytår...  :)
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu