recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afspil rippede cd'er til stereoanlægget, hvordan?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2023 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Tak for svar. Det lyder meget interessant. Det eneste der kan bekymre mig en smule er at det kan give en opsætningshelvede, og selv hvis det bliver sat op kan det være ustabilt.


Dét tror jeg sgu ikk' du skal være bekymret over. Man ved selvfølgelig aldrig med Windows, men hvis man så har mulighed for optisk og det virker bedre, så kan man vel bare bruge det i stedet.
Jeg tænker på hvis der skal installeres drivere, laves opsætning for at Windows ikke skal tolke eller "mishandle" signalet, og derefter sætte noget op for at fjerbetjening eller app skal virke. Og så kommer der en opdatering som ødelægger éns opsætning så man skal til at bøvle med det igen.

Så vidt jeg ved kan man lige så nemt sende meta data igennem optisk toslink forbindelse, det skulle jo gerne være bagt ind i filen. Men tror ikke man kan lave sådan noget fjernbetjening- eller app-gøgl med optisk toslink.

Noget andet jeg har ladet mig fortælle er at USB forbindelsen skulle tilladde bedre konvertering med en DAC, eller jitterfri kovertering, men det ved jeg som sagt ikke rigtig noget om.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2023 kl. 00:31
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Så vidt jeg ved kan man lige så nemt sende meta data igennem optisk toslink forbindelse, det skulle jo gerne være bagt ind i filen. Men tror ikke man kan lave sådan noget fjernbetjening- eller app-gøgl med optisk toslink.


Metadataen skal ikke med lyden over i forstærkeren. Den vises på computeren eller fjernbetjeningen.

Der er ikke noget i vejen for at fjernbetjene en computer der afspiller lyd via optisk. Lyden, der tilfældigvis sendes ud via optisk, bliver afspillet på computeren og konverteres fra analog til digital i DAC eller forstærker med indbygget DAC.

Skulle DAC'en have førnævnte knapper til fjernbetjening kan det, som nævnt, kun ske via USB.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2023 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Noget andet jeg har ladet mig fortælle er at USB forbindelsen skulle tilladde bedre konvertering med en DAC, eller jitterfri kovertering, men det ved jeg som sagt ikke rigtig noget om.


Ja, det er bekæmpelse af jitter der sker når man bruger en asynkron DAC. Om den jitter så er noget et eneste menneske i verden kunne høre, er et godt spørgsmål...
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2023 kl. 00:37
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Jeg tænker på hvis der skal installeres drivere, laves opsætning for at Windows ikke skal tolke eller "mishandle" signalet, og derefter sætte noget op for at fjerbetjening eller app skal virke. Og så kommer der en opdatering som ødelægger éns opsætning så man skal til at bøvle med det igen.


Hvis du vil være helt fri for computer-opsætning skal du jo slet ikke bruge en computer, end ikke til lagring af filerne.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2023 kl. 02:02
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Metadataen skal ikke med lyden over i forstærkeren. Den vises på computeren eller fjernbetjeningen.
Ah, på den måde. Men jeg mener det kan sendes med til en modtager der kan forstå inputtet, og det er ikke mere besværligt end med USB. Synes jeg har set en (surround) receiver modtage optisk signal og vist meta data (kunstner og sang).
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Der er ikke noget i vejen for at fjernbetjene en computer der afspiller lyd via optisk. Lyden, der tilfældigvis sendes ud via optisk, bliver afspillet på computeren og konverteres fra analog til digital i DAC eller forstærker med indbygget DAC.
Yes, tak. Men ved godt hvordan denne del foregår, og at alle receivere og amps med digital input har egentlig en DAC indbygget, for ellers kan vi ikke få lyden ud til højttalerne.
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Skulle DAC'en have førnævnte knapper til fjernbetjening kan det, som nævnt, kun ske via USB.
Jeps, tænkte heller ikke det kunne lade sig gøre med optisk. Jeg har i hvert fald ikke set det.
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, det er bekæmpelse af jitter der sker når man bruger en asynkron DAC. Om den jitter så er noget et eneste menneske i verden kunne høre, er et godt spørgsmål...
Jeg har aldrig hørt noget igennem en asynkron DAC. Hvis jeg har forstået det rigtigt så handler det om at timingen kan være off og det giver det såkaldte jitter, og det kan vist fikses ved at give DAC'en en større buffer, så den har mere tid til at konvertere og sortere dataen. Men forestiller mig at det også giver en lille delay i starten af musikken/lyden.
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis du vil være helt fri for computer-opsætning skal du jo slet ikke bruge en computer, end ikke til lagring af filerne.
Nej, måske man skulle have fat i en afspiller (som ikke er en computer) der kan afspille FLAC filer. Men nu er det heller ikke fordi jeg har så mange filer, nåede ikke at ophobe en kæmpe samling inden streaming blev til en ting. Big smile
Tænker måske at abonnere på Tidal i stedet.
Til top
MacNerd1965 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-August-2022
Sted: 2900 Hellerup
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MacNerd1965 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2023 kl. 14:07
Sæt en Apple AirPort base på med minijackudgang og phonoplugs direkte ind i forstærkeren. Så kan alle spille på dit anlæg, hvis de ellers er på dit trådløse netværk.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2023 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af MacNerd1965 MacNerd1965 skrev:

Sæt en Apple AirPort base på med minijackudgang og phonoplugs direkte ind i forstærkeren. Så kan alle spille på dit anlæg, hvis de ellers er på dit trådløse netværk.
Thumbs Down
Til top
Toshi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 20-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Toshi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2023 kl. 11:16
Jeg har den mindre version af forstærkeren, og i starten kørte jeg med USB direkte fra Mac. Det var en rigtig fin løsning da jeg havde computeren tæt på forstærkeren, da det bare kræver et USB A -> USB B kabel.

Efterfølgende har jeg kørt med en Bluenode 2i, der er forbundet til forstærkeren via coax. Her kan man køre trådløst via bluesound app, hvor du kan sætte din pc op som server. 
Til top
pehansen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2023 kl. 18:05
Jeg bruger Bluenode forbundet til forstærker, og har sat en USB key med al rippet musik i Bluenode, så den bruges som "server".... men det koster jo noget ekstra at købe en Bluenode :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu