recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bluetooth komprimeret lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bluetooth komprimeret lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bluetooth komprimeret lyd
    Sendt: 22-December-2023 kl. 07:30
Jeg får denne besked (se billede) når jeg afspiller Musik fra Tidal via mine Sony wh-1000xm5 hovedtlf.

Er Bluetooth altid komprimeret yderligere, ud over det som Tidal evt. allerede har gjort? 
Jeg har nemlig undret mig over hvor dårligt mine nye Somy hovedtlf. egentlig lyder når jeg afspiller fra Tidal. Har ikke prøvet andre kilder endnu.


LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2023 kl. 10:24
Ja det findes ikke lossless endnu på markedet. Jeg mener det er under udvikling, men ikke på masse markedet endnu
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2023 kl. 06:08
Efter at have sat kabel i hovedtlf. og lyttet til CD, så synes jeg faktisk ikke at de her hovedtlf. lyder bedre end mine gamle Sennheiser HD 555. Der havde jeg alligevel forventet mere af Sony og 2500 kr.
Jeg skulle måske have valgt nogle B&W i stedet for...
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2023 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Er Bluetooth altid komprimeret yderligere, ud over det som Tidal evt. allerede har gjort? 
Jeg har nemlig undret mig over hvor dårligt mine nye Somy hovedtlf. egentlig lyder når jeg afspiller fra Tidal. Har ikke prøvet andre kilder endnu.


Ja, bluetooth er altid komprimeret. Som standard  bliver signalet komprimeret med SBC, mens nyere lydkomprimeringsformer f.eks. er AAC eller AdaptX.

Det skal bemærkes, at alle bluetooth hovedtelefoner kan afspille SBC (som er laveste fællesnævner), mens AAC eller AdaptX kræver understøttelse af både din smartphone og hovedtelefon.

Her er en lille artikel om emnet: https://uk.pcmag.com/speakers/139581/what-are-bluetooth-codecs-a-guide-to-everything-from-aac-to-sbc

Så du kan starte med at undersøge om din smartphone understøtter AAC eller AdaptX via bluetooth, og når du tjek på den del, så tjek om din hovedtelefon også understøtter AAC ellr AdaptX.

Kort sagt: Hvis du ikke kan få overført lyden via AAC eller AdaptX, så kan hovedtelefonerne være nok så gode, men stadigvæk lyde ringe.
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 03:17
Vil lige sige, at Sony WH1000XM5 kun har 30 mm drivere.  XM4 og tidligere havde 40 mm drivere.

Jeg har haft samtlige WH1000XMn fra 2 til 5 og kun 5 måtte jeg returnere indenfor 14 dage fordi de lød afskyeligt.  Som en dåse.

Hvis du kan finde et par gen. 1 Shure AONIC 50, så vil jeg klart anbefale dem.  I generation 2 har Shure desværre valgt at efterligne Sony og køre bassen vildt op, noget som jeg f. eks. ikke kan lide.  Shure AONIC 50 har 50 mm drivere og det kan høres.  Fuld lyd, ren lyd, klare detaljer og så videre.

Sørg for at du kører LDAC til dine Sony hørebøffer.  Hvis du har en Android telefon er det indbygget, ellers må du undvære på iPhones.  LDAC kører en båndbredde på 990 kbps, hvor CD er ca. 1400 kbps, så LDAC lyder faktisk rigtigt, rigtigt godt, hvis altså man fodrer den nogle FLAC filer fra CD'er af.

Redigeret af archfrog - 29-December-2023 kl. 04:17
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 03:18
Glemte at sige at alle Sony WH1000XMn lyder afskyeligt med kabel, i mine ører.  Tror Sony har fokuseret for meget på det trådløse.  Igen lyder mine Shure AONIC 50 gen. 1 fantastisk hvis man knalder et kabel i.

Redigeret af archfrog - 29-December-2023 kl. 04:16
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2023 kl. 03:20
(Rettelse til ovenstående to indlæg som nu er blevet rettet direkte.)

Redigeret af archfrog - 29-December-2023 kl. 04:16
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu