recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Laptop router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laptop router?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det er gode argumenter for at lade være. Men påfaldende nok har foreningen fælles internet, tidligere Wizer nu Bolignet og vi har ikke andet end et ethernetstik i væggen.

Der har aldrig været krav om at have en router mellem vægstikket og udstyret i lejligheden og vi har heler ikke fået en router udleveret. Det har jeg altid haft alligevel af hensyn til at jeg har mange flere end ét apparat der skal have internetadgang og kunne tale med hinanden. Men altså, ingen har nogen sinde nævnt at man skal have en router og jeg kender mindst til et par stykker i opgangen, som bare har et netværkskabel mellem en PC og vægstikket. - De ved måske ikke bedre?

Jeg har også selv i en kort periode kørt med en laptop som intermistisk hotspot uden router. Det giver de andre apparater adgang til internet, men de kan ikke se hinanden og heller ikke filerne på den laptop der virker som hotspot.

Jeg har netop forspurgt ved bolignet om man SKAL have en router på, men de har endnu ikke svaret.


Du skal ikke 

MEN DU BØR GØRE KØBE EN ROUTER MED FIREWALL, så de andre ikke kan komme ind på dine enheder.

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:



Du skal ikke 

MEN DU BØR GØRE KØBE EN ROUTER MED FIREWALL, så de andre ikke kan komme ind på dine enheder.


Der er flere meget skråsikre svar a la det her i tråden, men hvordan ved du at andre kan se og få adgang til min PC hvis jeg tilslutter den direkte til netstikket i væggen?

Windows har selv en firewall som kan indstilles til forskellige egenskaber, herunder public eller private netværk og direkte adskurgt skriver bolignet til mig at en router ikke er nødvendig da forbindelsen er sikker. Det er nok en påstand man skal stikke til og bore i, men det er hvad de siger.

Jeg kan heller ikke selv se et eneste andet netværk eller device, som ikke er mit eget, fra den kablede forbindelse så hvorfor skulle jeg tro at andre kan se mig? Via wifi kan jeg til sammenligning se mindst ti andre netværk hvoraf et enkelt ikke engang er låst. Det virker næsten mere usikkert.


Og så for at svare på hvorfor jeg i det hele taget fik ideen, så var det såmænd bare at spare et apparat ved at slå en laptop/filserver og router sammen i een. Det er der ikke nogen grund til at blive mopset eller nedladende over, selvom det muligvis ikke er genialt ;-)


Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 16:25
Ingen bliver mopsede. 

Du får bare gode råd.  

Der er vel heller ikke mange der spiser suppe af en flad tallerken.   Tongue




Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 17:02
Kan ikke lige se at folk er mopsede i denne tråd, men uanset er pointen med at spørge i Forum vel at få feedback? Ellers er det jo værdiløst. 

Min feedback er iøvrigt den samme som alle andres: det er hverken særlig smart, funktionelt eller sikkert; specielt ikke hvis man ikke har helt styr på hvad man laver. Du går ikke blot over åen efter vand: du spænder et reb i 50 meters højde hen over åen, med indbygget forhindringsbane og intentionen om at gå på line med bind for øjnene over åen efter vand. Er det muligt? Ja. Findes der en bedre måde? Absolut. 
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2024 kl. 19:52
Hvilken IP adresse får du hvis du går ind på ifconfig.co?
Hedder den 192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.16.x.x-172.24.x.x ?
Så sidder du bag det der hedder CGNAT, dvs. Det vil som udgangspunkt ikke være muligt for nogle som helst at komme ind på dit netværk, ligegyldigt hvor god eller dårlig router du har.
Der kan dog være tilfælde hvor at du sidder sammen med andre i samme forening, og de kan tilgå din ip.

Hvis det ikke hedder noget af ovenstående, så har du en offentlig ip, og du skal derfor tage et helt andet hensyn.

Til sidst har vi fælles scenariet, om at bruge Windows som router.

Lad os bruge en bilanalogi.
Du har behov for at komme fra a til b hurtigst muligt, du har ikke brug for mere end 1 sæde, du har ikke brug for varme, aircon, navigation eller andet computer basseret.
Du køber så en gammel lastbil, med trailer, en masse automatik, aircon, varme og 5 sæder.
Dvs den her "bil" bliver langt tungere og langsommere end du har behov for i det daglige, 
og ikke nok med det er der også meget mere der skal vedligeholdes og kan gå i stykker.

Så når du vælger Windows, så kommer der også en masse ekstra som du ikke har behov for, det kræver mere vedligehold, og der er mere der kan gå i stykker / flere sikkerhedshuller.

Så selvom at Windows kan bruges som router, er den bestemt ikke beregnet til det, der kommer mange opdateringer, som du bør være 100% up to date med, den bruger formentlig mere strøm, og du vil nok også opleve at den ikke er ligeså stabil som en "rigtig" router.

Jeg vil råde dig til at have styr på hvad du laver, og have styr på Windows firewall, så du ikke deler dine drev, remote desktop og nogle af de mange andre services Windows kommer med.

Du kunne også bruge de 300 kroner en Asus router koster og få en enhed som er mere stabil og billigere i strøm, og ikke mindst mere sikker.
Så kan du bruge din gamle bærbar som streaming service eller hvad du nu har behov for, og så bare tænde den efter behov.
Pengene en rigtig router koster ekstra, sparer du i strøm i løbet af 6-12 måneder


Redigeret af suk - 02-Januar-2024 kl. 20:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu