recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor sender TV'et ikke (compressed) Atmos?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor sender TV'et ikke (compressed) Atmos?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2024 kl. 11:46
Hvis jeg nu køber en Denon AVR-X2400H receiver, som kun understøtter ARC, men også understøtter Atmos, vil jeg så kunne sende Atmos fra TV'et via eARC, igennem extractoren (som understøtter Atmos og eARC), til receiverens så den forstår den modtager Atmos?
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2024 kl. 14:15
tror ikke du behøver"dimsen" bare kør hdmi direkte i reciveren
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2024 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

tror ikke du behøver"dimsen" bare kør hdmi direkte i reciveren
Jeg mindes, at jeg har set én skrive, at begge ender (eller hele kæden) skal understøtte eARC for at det vil virke. Hvis det er rigtigt skal jeg have en anden receiver, og dimsen bliver overflødig i mit brugsscenarie. Ermm
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2024 kl. 12:38
Hvis du tilslutter afspilleren direkte til receiver (eller soundbar) først, så spiller ARC og eARC ingen rolle. Her er der tale om HDMI downstream, som har fuld båndbredde til lyd.

ARC og eARC spiller kun en rolle, når afspilleren først tilsluttes TV'et, og lyden derefter skal retur ned til receiver/soundbar. Altså den anden vej i HDMI-kablet.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2024 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

ARC og eARC spiller kun en rolle, når afspilleren først tilsluttes TV'et, og lyden derefter skal retur ned til receiver/soundbar. Altså den anden vej i HDMI-kablet.
Det er netop sådan det er sat op nu. Afspiller/Consol -> TV -> TV-eARC til eARC-HDMI-extractor -> receiver med HDMI 1.3 -> effektforstærkere -> højttalere. Tænker at den eneste ændring jeg vil lave er at skifte receiveren ud med en der understøtter Atmos, og tilføje et par lofthøjttalere, på sigt. Smile

Redigeret af HessiDude - 06-Februar-2024 kl. 17:03
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 07:16
Ja, så skal du bruge HDMI ARC for at få 4K HDR igennem til TV'et. Men hvis receiveren er en ældre sag, har den så overhovedet eARC? Hvis det er standard ARC, så vil lyd fra konsollen være begrænset til enten 2.0 PCM eller 5.1 bitstream med forsinkelse (da konsollen skal komprimere og pakke surround-lyden til en bitstream før den kan afsendes).

Min kommentar ovenfor gik på køb af Denon X2400H. Her kan du i princippet køre HDMI fra afspiller og konsol direkte i receiveren og så videre til TV'et. Vær dog opmærksom på, at du så går glip af 4K 120Hz og VRR, hvis det er PlayStation 5 eller Xbox Series X, du har.

Så vidt jeg kan se har Denon X2400H kun standard ARC, altså ikke eARC, så udfordringen ift. konsollyd vil være den samme som i dag, hvis du vil tilslutte afspiller og konsol til TV'et først.

Hvis du køber ny receiver, så vil kan kraftigt anbefale, at du køber en med eARC – standard ARC kommer ikke til at fungere i længden.

Hvis du vil læse lidt op på HDMI ARC og eARC, så har jeg tidligere skrevet denne guide: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 11:11
Lad os glemme alt om konsollen, det var for at udtrykke, at der var både en afspiller og en Nintendo Switch sluttet til TV'et. Jeg skriver helt bevist, at det er en Nintendo Switch fordi den har hverken 4K, 120Hz eller High Res (HD) audio.

Og lad os så spole tilbage, ret langt tilbage. Alt bliver sluttet til TV'et først, og ført til receiveren, fra TV'et, via HDMI 2.0 kabler. Det er faktisk gjort sådan på din opfordring, Rasmus (hvilken jeg stadig finder fornuftigt), da du fortalte, at det kunne give bøvl med at sende 4k og 120Hz, samt HD audio, uberørt igennem en receiver, selvom den understøtter det hele. Så idéen er, at TV'et modtager signalet rent fra kilderne, og sender lyd videre fra ARC/eARC udgangen.

Min nuværende receiver er for gammel til at forstå ARC og eARC, Dolby Atmos, DTS:X og understøtter kun HDMI 1.3. Derfor har jeg en ARC-eARC-HD-audio-extractor imellem TV'et og receiveren. Extractor'en understøtter ARC og eARC, samt HD audio, herunder Dolby Atmos (og måske også DTS:X), og har HDMI 2.0 ind- og udgange.

Planen er, at skifte receiveren ud med en anden (brugt) receiver, som understøtter Dolby Atmos og DTS:X, og ikke nødvendigvis ARC og eARC. Så er spørgsmålet, skal receiveren understøtte ARC og eARC, for at modtage HD audio (Dolby Atmos og måske DTS:X) fra extractor'en?

Mit umiddelbare gæt var, nej, da extractoren netop er lavet til det formål? Hapse HD audio, herunder Dolby Atmos og DTX:X, bl.a. igennem ARC og eARC interfacet, og videresende det igennem et "almindeligt/non-ARC-non-eARC" HDMI interface. Jeg tænkte (og det gjorde ikke ondt Big smile), at receiveren kun behøver at understøtte ARC og eARC, hvis det skal modtage signal direkte fra TV'ets ARC og eARC udgang.

Har jeg fattet det rigtigt?

I øvrigt, Rasmus. Har læst din guide og lavet en masse andet "research", for længe siden, tak for det gode arbejde. Smile
Men netop min åh-så-fine "research" førte mig til at tro, at med en extractor kunne man forbigå en receiver med ARC og eARC, så længe det understøtter HDMI 1.4, som minimum, samt Dolby Atmos (og måske også DTS:X). 


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 11:18
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 11:51
Ahh yes, det begynder at ringe en klokke, at vi har talt om det tidligere. Beklager, jeg har tre små børn LOL

HDMI-extractorer har jeg ikke erfaring med, så jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed, om der er nogle faldgruber. Virker HDMI CEC-styring f.eks? Og er Dolbys særlige MAT 2.0 (PCM + metadata) til Atmos understøttet? Hvis ikke, så kan den jo stadig blive det svageste led i en opsætning, selvom receiveren klarer Atmos.

Ift. det konkrete spørgsmål med HDMI-extractoren: Hvis det virker i dag via HDMI downstream, så vil det givetvis også virke med en ny receiver. Jeg er bare i tvivl om Atmos-delen, som nævnt ovenfor.

Jeg synes stadig, at du skal få eARC med i puljen, hvis du vil ud og købe brugt eller ny receiver. På et eller andet tidspunkt i fremtiden, når du får andre nye enheder, afspillere eller konsoller, får du måske behov for HDMI CEC-styring eller hvad ved jeg.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2024 kl. 14:20
Ingen undskyldning nødvendig, Rasmus. Fik min første for +3 måneder siden, så har en lille idé om hvad du mener. Big smile

Faktisk virker CEC styring af volumen i dag, og jeg kunne også få tænd/sluk til at virke én enkelt gang.

Det er som om, at prisen hopper lige 3 trin op hvis receiveren også skal understøtte eARC, og jeg kunne godt tænke mig at give under 3.000 kr. for en brugt receiver.

Derudover kommer vi ikke til at skifte noget ud de næste 10 år. Min nuværende receiver har jeg haft i mere end 10 år. TV'et købte jeg i november, efter at have haft det samme TV i over 15 år. Hvis det var op til fruen skulle intet af det skiftes ud. Switch'en er købt til fruen, og bliver mest af alt brugt af hende også, og kun en gang i mellem. Hun var tilfreds som det var med det gamle udstyr og Switch'en. Og hvis vi får en ny konsol om 7 til 8 år til knægten, så er der heldigvis en HDMI 2.1 indgang eller 2 ledig i TV'et, hvis det overhovedet er aktuelt på det tidspunkt (han får sikkert sin egen TV og konsol og anlæg). Har trukket store fleksrør i hulrummet bag stuealteret så kabler nemt kan skiftes ud når eller hvis det bliver aktuelt om 15 år. LOL

Der bliver tilføjet en UHD BD afspiller, en netværksafspiller (til Tidal) og et par lofthøjttalere i en forudsigelig fremtid, og der er trukket kabler til det (både HDMI, strøm og netværk). That's it. Smile


Redigeret af HessiDude - 07-Februar-2024 kl. 14:21
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu