recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmebio - layout
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmebio - layout

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
CRH Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CRH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmebio - layout
    Sendt: 11-Januar-2024 kl. 14:39
Jeg er så heldig at have et lille værelse i overskud i huset og har langt om længe fået overbevist konen om at det ville være en fantastisk idé med en lille hjemmebio Tongue

Nu kommer det store spørgsmål så hvordan jeg skal indrette det for at få det bedste ud af det.

Hvordan ville I indrette sådan et lokale? Jeg tænker lærred og sofa?

Eller må jeg indse at rummet bare er for småt Ouch


Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2024 kl. 15:51
Kigger lige med her, da jeg har et lignende rum, blot 260x340 i stedet for 280x320

Min tanke var at installere noget på den “korte” væg længst fra døren og placere en sofa eller lign. Modsat.


Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2024 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af CRH CRH skrev:

Jeg er så heldig at have et lille værelse i overskud i huset og har langt om længe fået overbevist konen om at det ville være en fantastisk idé med en lille hjemmebio Tongue

Nu kommer det store spørgsmål så hvordan jeg skal indrette det for at få det bedste ud af det.

Hvordan ville I indrette sådan et lokale? Jeg tænker lærred og sofa?

Eller må jeg indse at rummet bare er for småt Ouch



Det er bestemt småt, men ikke så småt at jeg ville opgive det. Jeg er ikke ved en computer hvor jeg kan lave et konkret forslag, men ville gå efter følgende opskrift:
  • Lærredet skal være på den korte væg
  • Sofa placeres ~1m fra bagvæg. Skal præciseres - må ikke være et sted hvor der er stående bølger i bassen (nulls)
  • Left/right højttalere placeres stort set i hjørnerne til højre/venstre for lærredet vinklet mod sofaen. Det vil give ~55 grader mellem dem fra sofaen og det vil placere dem så tæt på vægge, at de laver mindst mulig akustik-rod. (Det vil kræve noget EQ da de vil have for meget bas når de er i hjørnet - kan nemt fixes)
  • Vær sikker på at have to subs som er placeret på den korte væg ved lærredet. Én sub 70cm inde i rummets bredde og én sub 210cm inde. Så får du fornuftig bas på tværs af sofaen.
  • Akustisk transparent lærred så den center kommer op i fornuftig højde
  • Vær klar til at smide lidt akustikpaneler ind i rummet de rigtige steder.
Det er, i grove træk, hvad jeg ville gøre.


Redigeret af Jonas_h - 11-Januar-2024 kl. 20:08
Til top
CRH Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 32
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CRH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2024 kl. 17:08
Fedt input!

Det var noget i den stil og opstilling jeg havde tænkt mig.

Havde dog ikke tænkt så mange detaljer igennem. Men det vil jeg klart gå efter!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu