recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo og surround i samme setup, er det muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo og surround i samme setup, er det muligt?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Ja, selvfølgelig bliver det svært når løsningen skal være nærmest gratis.

Synes nu ikke op til 1.500 kr. er lig med gratis. Især ikke for brugt udstyr med en alder.
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 16:14
Solgte en Cyrus mosfet effekt forstærker til 7 -800kr på dba. 
Nok den bedst klingende forstærker jeg har ejet og det føles stadig væk som en foræring til den pris.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Er det nu også rigtigt?
En Denon har i opsætningen mulighed for LFE+MAIN, dette sender alle lave frekvenser til sub, hvor grænsen defineres af crossover indstilling. Så du kan sende signal til sub, også ved brug af stereo.
Men som Munch skriver, vil store nok gulvhøjttalere og en passende/kraftig forstærker,  ikke umiddelbart have glæde af en sub.
Hvordan vil du så nå Sub fra Stereo forstærker, når den sidder sidst i kæden?
Se mit første indlæg, hvor der beskrives, hvad surround enhed bruges som i et stereosetup.
Jeg tror vi snakker om forskellige opsætninger. Udgangspunktet for mit svar var spørgsmålet fra kamajoka. Han spørger om hvordan Sub integreres i et setup med SR forstærker + Stereoforstærker med Hometheater. 
Umiddelbart skriver han ikke helt specifikt hvilket setup han referere til. Men med "sådant setup" læser jeg, at det er det setup jeg nævner i starten. Og her er jeg enig med JeTex. Man kan sætte surround receiveren til at spille MAIN+LFE, i stereo, så de lave toner (afhængig af crossover) kommer ud til begge (både sub og højttalere). Og så skal man sætte stereo (for)forstærkeren efter surround receiveren med pre out. Så får subs og stereo (for)forstærkeren signal fra surround receiveren, og højttalere fra stereo (for)forstærkeren (evt. igennem en effektforstærker). Alternativt kan man sætte surround receiveren til at fodre de lave toner til kun sub'en, ligesom ved surround, det giver et bedre resultat hos mig. Jeg har prøvet begge dele, og da jeg havde sat det til MIAN+LFE var der pladser i sofaen hvor der nærmest ingen bas var, og pladser hvor der var ALT for meget bas. Men i stereo er sub'erne slukket.


Redigeret af HessiDude - 09-Februar-2024 kl. 16:24
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?
Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.
Jeg er nu ikke enig, hvis  f.eks jeg har 2 Dynaudio Confidence 30 stående, og mine højtalere står optimalt i forhold til rummet og lytteposition “roommode”, men har stadig for mange udsving af dips/ peaks, i det nedre, så bliver det da ikke løst med større højtalere?

Men med 1 eller flere subwoofere kan man jo lige præcis placere dem de steder hvor du helt eller delvis få en mere jævn frekvenskurve. 

Jeg har selv 4 stk. subwoofer kørende netop for at få optimere for dips og peaks og som ikke løses med større højtalere eller noget dsp alene. Jeg har DARO DSP i mine subs, 2 køre som master og 2 køre som slave. jeg høre også musik på min stue bio som har en fast og præcis dyb bund.


Redigeret af Potter - 09-Februar-2024 kl. 16:30
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hvad gør man med subs i et sådant setup hvis man ønsker at bruge dem både ved film og ved lytning til musik ? Hvis de kobles til surround receiver spiller de vel kun med ved film, og kobles de til integreret forstærker spiller de vel kun med ved musik. Hvis der er indgange nok i subs (f.eks. RCA og XLR), kan man så koble dem til begge forstærkere eller er det et totalt no-go ?

Det kan du ikke! Man bruger hovedsageligt Sub i et surround setup hvor den gengiver LFE kanalen. Hvis du har behov for Sub til musik, har du for små højttalere.

Jeg er nu ikke enig, hvis  f.eks jeg har 2 Dynaudio Confidence 30 stående, og mine højtalere står optimalt i forhold til rummet og lytteposition “roommode”, men har stadig for mange udsving af dips/ peaks, i det nedre, så bliver det da ikke løst med større højtalere?

Men med 1 eller flere subwoofere kan man jo lige præcis placere dem de steder hvor du helt eller delvis få en mere jævn frekvenskurve. 

Jeg har selv 4 stk. subwoofer kørende netop for at få optimere for dips og peaks og som ikke løses med større højtalere eller noget dsp alene. Jeg har DARO DSP i mine subs, 2 køre som master og 2 køre som slave. jeg høre også musik på min stue bio som har en fast og præcis dyb bund.


præcis
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 22:30
Det er da rigtig nok at det bliver noget rod at integrere en eller flere subs i et system det også har en stereo-forstærker med HT mode. SW bliver koblet fra når man går over i stereo-forstærkeren.

Efter min mening er hele konceptet tvivlsomt hvis man har brug for sub til at udligne nul og peak.

Hvad skal man også med store gulvhøjttalere hvis man har subs til bassen?
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 382
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvad skal man også med store gulvhøjttalere hvis man har subs til bassen?
Jeg synes det kan være meget svært at indstille en sub så det lyder godt i stereo. Synes enten det giver et for stort boost i de meget dybe toner eller et dyp i midt til øvre bastoner. Der synes jeg "store" gulvhøjttalere "mixer" bedre.
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2024 kl. 23:45
Det kan godt være drilsk at indstille sub. Så er det for meget og så er det for lidt og hvor skal den stå osv. Satser stærkt på dsp næste gang.
Monitors er nok mere "in your face" end store fuldfede højttalere, men det kan være man prioriterer pladsen højere, når man bor i en lille lejlighed.
Efter jeg er flyttet i hus igen, savner jeg mine store højttalere og det bliver det nok næste gang, om det så lige bliver aktive eller ikke, tager jeg når tiden kommer. 
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Snavsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snavsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2024 kl. 13:28
Du kan lave quick select hvor du kan have en stereo profil og 2 andre.
kopiret fra manual
Quick Select Function 
With this function, the currently playing input source, input mode, surround mode, room EQ settings and volume can be stored in the memory.
1 Set the input source, input mode, surround mode, room EQ settings and volume to the conditions you want to store. 
2 Press and hold the desired QUICK SELECT. Keep pressing the button until the quick select indicator lights. • To call out the settings, press QUICK SELECT at which the desired settings were stored. •  The Quick Select name can be changed (vpage 35). 
NOTE Input sources stored with the quick select function cannot be selected if they have been deleted at GUI menu “Manual Setup” – “Option Setup” – “Source Delete” (vpage 35). In this case, store them again.
Hjemme Bio
NAD T778
Blueray Dune HD Max
Front    B&W CM7
Center   B&W CM Centre 2
Sub B&W ASV 10CM
Bag/surr. Jamo Apollo 5
Projektor Sony VPL-HW40
Lissau 90" True Colour
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu