recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nødstrømsanlæg Benzingenerator ren sinuskurve køb

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 06:58
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

en UPS er IKKE til at holde noget kørende i lang tid.
Den er til for at undgå korte udfald, og giver en tid til at "gøre noget" for at holde udstyret kørende.

Den egner sig ikke til at holde lys og frysere tændt i længere tid.

Her er generatoren det rette valg.

Men er det ikke netop en UPS OP er ved at bygge med en inverter og et batteri? Det er klart at der så skal være noget i enden af denne til at lade op med løbende (fx en generator) når det er nødvendigt.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 11:56
Hej Jakob. Hvilken UPS tænker du på, der kan klare dit forslag? Har du et link?

Redigeret af bentpetersson - 11-Marts-2024 kl. 11:57
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2024 kl. 23:13
Man skal være meget "forsigtig" med at bruge for mange penge på en UPS + generator-løsning...
De fleste UPSe er så fintfølende, at når de skifter fra batteri og tilbage til generator-el, dykker spændingen kor, og UPS'en skifter tilbage på batteri, da den ser "ustabilitet" på net-siden.
Hvordan det lige kører med en "inverter-generator" kan jeg ikke lige udtale mig om, men det er klart noget man skal teste inden.

Der er også stor forskel på UPSe. Der findes et par stykker, og man skal helst gå efter en "online UPS". Hvordan sådanne en vil reagere på svingende spænding på ind-siden, skal jeg ikke udtale mig om, men det er desværre min oplevelse...
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2024 kl. 10:36
For at klare min ønskede nødforbrug har Batteribyen beregnet batteriet og inverter til minimum følgende:

Batteribyen foreslår BATTERI til et AGM 12 LC-180 Varenr. 100031002 INVERTER JAPCELL 600 (½ PRIS ER KR 499) Varenr. 100047284

Det må vel betyde at en UPS enhed skal kunne klare det samme. Eller?

Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2024 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

en UPS er IKKE til at holde noget kørende i lang tid.
Den er til for at undgå korte udfald, og giver en tid til at "gøre noget" for at holde udstyret kørende.

Den egner sig ikke til at holde lys og frysere tændt i længere tid.

Her er generatoren det rette valg.

Men er det ikke netop en UPS OP er ved at bygge med en inverter og et batteri? Det er klart at der så skal være noget i enden af denne til at lade op med løbende (fx en generator) når det er nødvendigt.

Mine tidligere nævnte indlæg med en bestemt inverter og ligeledes et bestemt  batteri, der er beregnet af Batteribyen, så de kan klare mine ønsker, må vel betjenes som en slags UPS, blot til andre formål.

Men uden lige ville det naturligvis virke smartere, hvis begge enheder, inverter og batteri, var indbygget i en slags UPS enhed, hvor man kunne indsætte diverse stik. 

Min konstellation er jo ikke et færdigt produkt, men vil ligner en opstilling i et fysiklokale. 
Jeg er glad for min nye generator. Den er virkelig imponerende, og den har en styrke, der er ligesom en 220V sikringsgruppe, hvilket er nok til mit formål.

Men den kan desværre ikke bruges til opbevaring/genbrug af strøm.




Redigeret af bentpetersson - 27-Marts-2024 kl. 20:01
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu