recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken MacBook Air?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken MacBook Air?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Kristian3th Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2010
Sted: Vsj
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian3th Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2024 kl. 05:56
Hvis du regner med at beholde din nye Macbook Air i lige så mange år, som den tidligere, så ville jeg investere i de ekstra RAM. Behovet stiger kun med årene (og med systemopdateringerne)
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2024 kl. 15:10
Mine døtre har begge en Macbook Air M1. Den ene er en 8/256 og den anden 16/512.

Den billigste af dem var fin i de første par år. Men nu kan man mærke tydelig forskel på de to når programmer åbnes og mange programmer er åbne på samme tid. Maskinen er let og superfin og kan sagtens bruges, men når man har adgang til begge og prøver de samme programmer på dem er det nemt at "mærke" forskel.

Hvis du vil skrue ned for én af tingene, så ville jeg vælge den med den mindre disk og købe de ekstra RAM i stedet. Ingen af delene kan udskiftes i en Macbook, men med de hurtige USB-C porte er det trods alt en mulighed at tilkøbe noget hurtig ekstern storage som f.eks. en Samsung T9 SSD eller WD Black P40. Personligt ville jeg nok bare spare lidt mere sammen og tage den med 16/512.

Generelt så performer de nye apple chips virkelig godt og spiller perfekt med macOS, så du vil mærke en stor forbedring når du skifter fra den gamle intel baserede macbook uanset hvilken konfiguration af de nye Air modeller du vælger. 

Jeg har været igennem en hel del Macbooks gennem årene (bruger dem både på arbejde og privat) og er lige pt på en M1 Max 64GB RAM med 1TB disk. Den kan jeg godt få til at swappe med mine arbejdsopgaver - men der er jeg nok heller ikke den typiske bruger. De opgaver jeg laver på den i privaten kommer ikke i nærheden af at aktivere dens swap.
M1 Max'ens logic board stod iøvrigt af efter 1 år - og i den tid jeg skulle vente på at reparationscenteret fik tilsendt et nyt board til den, havde jeg datterens M1 Air 16GB/512GB som reserve-maskine og den klarede faktisk det meste af det jeg plejede at køre på M1 Max'en tilfredsstillende - den swappede lidt, men ikke så meget at det for alvor blev irriterende. 


Redigeret af joensson - 15-Marts-2024 kl. 15:28
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2024 kl. 09:37
Har haft MacBook Air med 8gb RAM, og det kan godt gå.

Jeg har en nyere MacBook Pro med 16gb nu, og det er klart at foretrække.

Konen også en Macbook Pro med 16gb fra 2014, og den lever i bedste velgående

Med hensyn til disk bruger jeg det One-drive abonnement der kommer med Microsoft Office family pakken på 1TB,
Ellers kan man bruge iCloud drive, så er det kun de filer du bruger der ligger lokalt, og når du så vil se en gammel hentes den uden du opdager det - På den måde er disk plads ikke så vigtigt

Så prioriter processor og RAM Smile
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2024 kl. 12:00
fejlpost



Redigeret af Brixen - 16-Marts-2024 kl. 12:01
Venlig hilsen
KB
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2024 kl. 15:32
Tjek evt. denne video ud - han tester M3 Air med 8GB og 16GB imod hinanden i blandt andet Blender og i Lightroom classic, og ikke bare i en syntetisk test.





Redigeret af joensson - 27-Marts-2024 kl. 15:33
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu