recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Slå TPM til på Asus-bundkort?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slå TPM til på Asus-bundkort?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
archfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2022
Sted: Hjørring
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér archfrog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2024 kl. 14:40
Jeg mener umiddelbart at Rufus også frakobler processortjekket, men har ikke selv prøvet det.  Jeg har hørt om flere som har kørt Windows 11 på alt for "gammel" hardware, men ved ikke lige hvordan.
LDAC for Windows, Shure AONIC 50 hørebøffer og en kop kaffe.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10304
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2024 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

En anden ting (men relateret)
Man kan snyde PC'en med TPM, men min processor er også for gammel
Er der en vej uden om det?


Samme metode. Brug Rufus til at lave Windows installationsmedie. Min CPU er 6. generation, altså 2 år for gammel ifølge Microsoft, men Windows 11 kører uden problemer med den.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2024 kl. 17:19
Jeg har et Asus bundkort i samme serie Z97-A, man kan tilkøbe et TPM modul, men det er kun version 1.0 og ikke !.2 som Microsoft kræver.

Jeg kan forestille mig at Microsoft ønsker at benytte TPM til at forbedre sikkerheden generelt på computeren, da det giver mulighed for at beskytte visse krypteringsnøgler bedre.
Jeg ved ikke hvor vigtig denne funktion er i praksis.

Grunden til at Windows 11 kræver en nyere processer end Intel generation 7/8 er pga. microprocessor patch kode. Man kan diskuterer hvor svært det er at understøtte de ældre processor versioner. Jeg tror det er en aftale som Microsoft har lavet med hardware producenterne.
Men da man i 2018 opdagede spectre sårbarheden i cpu'erne, så patchede Microsoft, Apple og resten af software peoducenterne deres systemer.
Når der opdages en tilsvarende fejl i hardware under Windows 11, så kan man ikke længere være sikker på at få patchet fejlen, hvis man har en CPU der er for gammel.
Så må man selv vurdere om det er en risiko man ønsker at løbe.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
mrdoc22 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2018
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrdoc22 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2024 kl. 21:38
Det er kun skræmmekampagne fra Microsoft under påskud af at forbedre sikkerheden i Windows.

TPM giver først mening hvis du bruger kryptering på alle dine drev,
(og hvilken almindelige bruger har brug for det.)

Man kan undere sig over hvorfor det først med Windows 11 er et problem, 
Virus og malware kommer ind alligevel på alt hvad du klikker på, største sikkerhedsrisiko er brugeren.

Fejlene der er fundet i CPU'erne har med VM at gøre, og ikke den almindelig brug af Windows eller at spille games i Windows at gøre.
(De patch de har lavet er for at omgå at CPU'en ikke laver 2 ting på samme tid, 
men nyere spil bruger VM til at kopibeskytte dem)


Til top
PHN2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PHN2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2024 kl. 12:45
Der findes flere udgaver, har selv brugt indsatte til at få min "ikke kombatible" hardware til at modtage windoze11.



Redigeret af PHN2 - 02-April-2024 kl. 12:48
PS5, Oppo 203 som preamp, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony 65" oled.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu