recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Efter tidal lukket op for hi-res og atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Efter tidal lukket op for hi-res og atmos

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Efter tidal lukket op for hi-res og atmos
    Sendt: 10-April-2024 kl. 15:08
Efter tidal i dag har lukket op for hi-res og atmos på deres standard tier, og udfaset deres dyre, så har jeg været spændt på musik i atmos.

Ja der må jeg nok sige at lige som med film er det godt nok en blandet fornøjelse må jeg sige.
Nogle har kun lavet det halvhjertet😮‍💨, andre har lavet med stereo image i tankerne og krydret godt med atmos😁, nogle kun lidt små effekter
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Audiophile Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-December-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Audiophile Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2024 kl. 16:32
Lidt svært at forholde sig til uden eksempler, jeg har meget fornøjelse af Yello - Point, Kraftwerk - 3D, Air - Moon Safari, Pink Floyd  - DSOTM, Peter Gabriel - I/O, forskellige udgivelser fra 2L, Boris Blank - Resonance, Air - 10.000Hz Legend og glæder mig til Pink Floyd - Animals i Atmos.
Ved ikke om ovenstående er på Tidal, har dem selv på disk og ved at de er på Apple…
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2024 kl. 17:49
Fair nok. Enigma, The Beatles, end da katy Parry, er dem som jeg lige pt at lyttet til i atmos, hvor jeg både havde stereo image samt godt atmos del med, hvor jeg faktisk blev blæst bag over. Men Ozzy Osborne, Ed Sheeran, og nogle få andre jeg ikke lige kan huske navnene på ganske udemærket atmos, men ringe stereo image. Så har jeg det lidt som jeg har det med film og serier i atmos, noget hvor man blæses bag over og så hvor man tænker de bare kunne have nøjes med 5,1 lyd (bare med stereo med musik).
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Audiophile Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-December-2020
Sted: København
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Audiophile Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2024 kl. 20:25
Enig med dig, der er både godt og skidt. Jeg har det ofte ikke godt med gamle udgivelser, f.eks. The Beatles, Elton John eller Bowie, som er remixet/upmixet til Atmos fra stereo master. Problemet er tit at stemme og instrumenter bare spredes ud og effekter ikke fungerer. Min gamle Rank Arena receiver havde et party mode, hvor alle højtalere jeg koblede til spillede det samme, det er sådan jeg får det med gammel stereo mixet til 5.1 og Atmos. Til gengæld er der gode eksempler på remix af gamle quad masterbånd, som trods alt havde 4 kanaler at gøre godt med, og dermed kan man bruge bagkanalerne, her er DSOTM et godt eksempel - og en udgivelse hvor man kan nyde på alt fra stereo over quad og 5.1 til Atmos, glæder mig vildt til Pink Floyds Animals, der fornylig kom i 5.1 og snart i Atmos.
Der hvor Atmos kan komme til sin ret er nye produktioner, hvor mixet er lavet til multikanal, Yello eller f.eks Kraftwerks 3D, her kommer Atmos objekterne til deres ret, Yello er dog noget ret pjattet musik, og så er der selvfølgelig gode “ambient” optagelser som f.eks. 2L hvor Morten Lindberg virkelig kan fange stemningen i rummet, når han optager klassisk, kor, opera m.m.
Hvorom alting er - der er bunker af gode Atmos udgivelser og smag/behag er jo forskelligt - pt. er mine 2 favoritter Air’s remix på Moon Safari og 10.00Hz Legend, de er godt 25 år gamle, men på en eller måde, har de fået nogle gode diskrete effekter ud af det…har endnu ikke hørt Daft Punks RAM i Atmos, den er vist på Apple - det er sikkert godt…så også at Dweezil Zappa har fået lov til at mixe Deep Purpels Machine Head til Atmos, har ikke hørt det, men synes ikke det lyder lovende…har en DVD-A fra 2001 som er god på stereo, knap så god på 5.1…


Redigeret af Audiophile - 10-April-2024 kl. 20:29
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2024 kl. 20:48
Jeg kan love dig for at abby road ikke bare er upmixet. Der er tænkt over det. Med vokale i Center, og instrumenterne er hvor de er i det gamle stereo mix og ellers rumklang osv som ville opleves omkring en er spot on.
Nu hører jeg ikke dem du har nævnt ud over daft punk. Men ja musik kun på et stereo spor som master ville være noget hø ja helt enig.

Men man skulle tro det moderne udgivelser ville være bedre, men igen det kommer an på hvor meget arbejder der lægges i. For jeg synes på tidal der er meget hø i forhold til kvalitet atmos.

RAM ville jeg ikke kunne forstille mig i atmos overhovedet tidal har den så ikke i atmos, nok fordi det et en ren akustisk indspilning som nogle der står på en scene foran. Men det kan godt være det er godt.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JKN. Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JKN. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2024 kl. 11:34
spørgsmål. 

Er det muligt at afspille i den højeste kvalitet via Apple tv app, eller er det kun via Web og desktop? 
JKN



Panasonic 65 HZ1000 tv. Apple tv. Yamaha RX A860 receiver. onwall Audiovector Aventage R Arrete Sub. Panasonic ub820 Uhd afspiller











SUB: Harbo Sound SUB 10 <
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2024 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af JKN. JKN. skrev:

spørgsmål. 

Er det muligt at afspille i den højeste kvalitet via Apple tv app, eller er det kun via Web og desktop? 

Jeg lyttede lige til Kraftwerk: 3-D: The Catalogue (Live) i går på Apple TV. 
Det er i Dolby Atmos og Lossless, men pga. min receiver ikke understøtter HDMI eARC bruger jeg optisk fra tv til receiver. Højeste kvalitet bliver så Dolby Digital 3/2.


Venlig hilsen
KB
Til top
JKN. Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JKN. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2024 kl. 15:10
min receiver har også kun ARC, men hvad hvis jeg caster fra computeren via chromecast til receiveren, hvad for jeg så? 
JKN



Panasonic 65 HZ1000 tv. Apple tv. Yamaha RX A860 receiver. onwall Audiovector Aventage R Arrete Sub. Panasonic ub820 Uhd afspiller











SUB: Harbo Sound SUB 10 <
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2024 kl. 16:18
Jeg mener at atmos er kun via smart tv os(Android tv, apple tv, og mener også roku) for at få det i atmos.

Sad og hørte Beethoven den 5. I morges til morgenkaffen i atmos. Jo jo det lyd da som en koncertsal. Men og Beethoven i en god stereo udgave, og der oplever jeg større dybte i imaget
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2024 kl. 11:52
Kører Tidal på min Shield Pro, og synes atmos er en fornøjelse at lytte i. 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu