recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af udstyr til hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af udstyr til hjemmebio

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Anders789 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Maj-2024
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders789 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af udstyr til hjemmebio
    Sendt: 03-Maj-2024 kl. 09:04
Hej.

Jeg er helt ny i denne verden, men har fået lov af fruen til at indrette et kælderrum til hjemmebioSmile
Jeg er gerne lave en Atmos 5.1.2 opstilling. 

Vil I gode folk komme med nogle købsanbefalinger til surround receiver 5.1.2, højtalere og sub?
Det skal være i den meget budget venlige ende. Wink

Jeg har selv set på dette sæt og så supplere med et sæt B&W CCM362 indbygningshøjtaler, men kunne også være fristet til at finde noget brugt, hvis det giver mening. Krav er dog at receiveren har Airplay 2. 
Pris: 8.993,- + 1.948,- = 10.941,-

Alternativt kigger jeg lidt på kun at købe receiveren fra ny og så supplere med brugte højtalere:
B&W DM603 S3 GULVHØJTALER
B&W LCR600 S3 CENTERHØJTALER
B&W ASW608 SUB

B&W 886 S2

B&W CCM362 indbygningshøjtaler
DENON AVR-X1800H

Samlet pris: 12.538,-

Jeg vil dog meget gerne meget længere ned i den samlede pris.
Hvad tænker I derude? Hvad er optimalt til et rum på 19 m2 (3,7 x 5,2 m) og gerne et meget budget og bruger venligt setup?




Redigeret af Anders789 - 03-Maj-2024 kl. 09:09
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2024 kl. 09:10
Jeg kan ikke give input til valg af højttalere, men husk, at hvis du også vil have musik i Atmos, så slår AirPlay 2 ikke an. Her kræves i stedet Apple TV 4K, der skal forbindes til receiveren via HDMI eARC.
Til top
Anders789 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Maj-2024
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders789 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2024 kl. 09:14
Hej Rasmus
Tak for svar. 
Airplay er kun for at gøre det nemt for ungerne at tilslutte deres enheder trådløst og lytte til musik. Her er der vel ikke så meget brug for Atmos. 

Til top
Anders789 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 03-Maj-2024
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders789 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2024 kl. 13:11
Et tillægsspørgsmål:
Kan DENON AVR-X1800H levere nok power til B&W DM603 S3 GULVHØJTALER?Approve

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2024 kl. 22:28
Brug først din energi på at indrette akustikken. Når du nu har et rum som skal indrettes til hjemmebio.
Den giver dig en bedre lyd og større forbedring per krone.

Den reelle forskel mellem receiver A, B, C er mindre en den du vil opleve med den rette - eller noget i nærheden af -  akustik

Søg efter små effektive højtalere - syv ens - og så måske en ekstra subwoofer, så har du et godt udgangspunkt med ensartet lyd fra samtlige kanaler.


Redigeret af yahooboy - 06-Maj-2024 kl. 22:33
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2024 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Brug først din energi på at indrette akustikken. Når du nu har et rum som skal indrettes til hjemmebio.
Den giver dig en bedre lyd og større forbedring per krone.
Jeg vil også tilslutte mig yahooboy og kigge på lokalet og akustik, før vi taler om udstyr.

Groft sagt, hvis det hele er rå beton på vægge og loft, så er det ligegyldigt om du smider for 100.000 kr udstyr ind.
Så vil du få bedre lyd ud af akustik dæmpning og udstyr til 5.000 kr.

Få styr på akustikken og træk kabler til et 7.1.2 setup. Men nøjes med at investere i subwoofer og 5 højttalere til et simpelt 5.1 setup. Så kan du efterfølgende investere det sidste, når pengene er der.
Hvis du ikke har dæmpningen på plads, så vil du slet ikke få noget ud af 2 ekstra højttalere i loftet, så hellere et 5.1 setup.


Redigeret af Cyberguyen - 07-Maj-2024 kl. 11:23
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Nickamburi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juni-2016
Status: Offline
Point: 56
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nickamburi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2024 kl. 13:34
Enig med ovenstående ifht. et fokus på akustik og at trække kabler der muliggør senere opgraderinger, jeg ville dog lave kabler til et 7.2.4 opsætning, just in case :)

Jeg har hørt den Argon bio, omend bare i 5.1, og synes det er ret god value-for-money i entry klassen ifht. at købe nyt. Men der er jo altid mere at hente for sine penge i brugtmarkedet, med de andre ulemper som der så kan være der.

Du kunne jo gøre en blanding, indfri budgettet lidt ved at købe f.eks. en ny receiver med alt det du ønsker, og så måske en centerhøjttaler, og så finde resten på brugtmarkedet. Forus serien er vist ny, erstattede Alto serien, du kan sikkert godt blande en brugte Alto højttalere med Forus. 

Ifht. AirPlay: på brugtmarkedet kan man finde virkeligt gode A/V receivere til seriøst billige penge. F.eks. en Denon X4100/4200 til 4-5000, altså det samme som en entry-level X1800 koster fra ny. De har vist også AirPlay, omend ikke AirPlay2, så muligheden for udfald/lag er større. Men altså tænker alt får et ethernet kabel alligevel, og at du måske (hvis ikke allerede) placere et trådløst access point i kælderen så net forbindelsen på telefoner etc er i orden.

Hav også styr på at højttalerne kanalerne bliver placeret korrekt ifht lyttepositionen. Har du en god akustik, styr på placeringen af højttalere, og en subwoofer som kan give ordenligt dynamik så kommer man altså rigtigt, rigtigt langt. Så kan man altid senere drypvis opgradere enkelte dele.

Du kan jo også forberede til Atmos, men holde dig til en alm. 5.1 opsætning til at starte med. Jeg ville også klart overveje muligheden for at bruge alm. højttalere som Atmos højde højttalere. En indbygningshøjttaler er sværere at skifte eller opgradere senere, og hvis rummet er dedikeret til at være biograf så betyder det vel ikke så meget at højttalerne er lidt mindre diskrete. Og så har man mulighed for senere at steppe op, hvis appetitten er til det. Husk også at indbygningshøjttalere skal bruge en backbox, eller er der intet bas i dem.

Edit: med god akustik i en hjemmebiograf mener man typisk at rummet er relativt lyddødt uden mulighed for stående bølger. Der kan være meget bas i film med en dedikeret LFE kanal til en subwoofer, så det kan hurtigt give problemer. Gulvtæppe på gulvet, bløde møbler, materiale på vægge som absorbere og ikke reflektere. Det behøver ikke nødvendigvis være meget mere fancy end et kraftigt gardin for at give en stor effekt.


Redigeret af Nickamburi - 07-Maj-2024 kl. 13:36
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2024 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Søg efter små effektive højtalere - syv ens - og så måske en ekstra subwoofer, så har du et godt udgangspunkt med ensartet lyd fra samtlige kanaler.

Hvis budgettet er stramt så vil jeg anbefale at bruge >90% af højttalerpengene på LCR+Subs og find nogle langt billigere til surrounds/Atmos. LCR står for langt størstedelen af lyden og hvis det lille budget mases ligeligt ud på alle højttalere uden at tage hensyng til at en stor del af højttalerne primært er ambience og effekter, vil slutresultatet blive ringere.

Fun fact: I en periode kørte jeg med LCR til 70.000 pr. stk. og surroundhøjttalere til 500kr pr. stk (JBL Control 1Pro). Endte med at perioden blev længere end forventet fordi det faktisk fungerede acceptabelt.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2024 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Nickamburi Nickamburi skrev:

Edit: med god akustik i en hjemmebiograf mener man typisk at rummet er relativt lyddødt uden mulighed for stående bølger. Der kan være meget bas i film med en dedikeret LFE kanal til en subwoofer, så det kan hurtigt give problemer. Gulvtæppe på gulvet, bløde møbler, materiale på vægge som absorbere og ikke reflektere. Det behøver ikke nødvendigvis være meget mere fancy end et kraftigt gardin for at give en stor effekt.
De stående bølger som sker pga. LFE-sporet påvirkes stort set ikke af akustikbehandling. Her er placering af subs og stole (og EQ) måden at løse de stående bølger på.

Det er dog stadig vigtigt med akustikken da det naturligvis påvirker mellemtone og diskant.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu