recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt gode råd om Canon EOS 400D m.fl
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLidt gode råd om Canon EOS 400D m.fl

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2006 kl. 23:10

Hej Kim,

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg forstår ikke behovdet for det "autofokuslås" Hvorfor ikke bare bruge manuel fokus så?

Fordi jeg er doven anlagt - og synes at kameraet gør et fortræffeligt arbejde ved fokusering.

På mit Canon PowerShot S40, benytter jeg ofte at trykke udløseren halvt ned og låse fokus med 'MF' knappen. Jeg finder mig ofte i en eller anden situation hvor jeg skal tage et billede af en bestemt vogn på et bestemt sted på rutchebanen - eller i et show el. lign. hvor et eller andet sker på en fastsat position... så er det ikke praktisk at skulle holde udløseren halvt inde, indtil tidspunktet opstår. Ved at låse fokus spares vigtige 10. dele sekunder i foto-øjeblikket, samtidig med at fokus ikke først skal indstilles (evt. autofokus der driller).

Det må da være muligt at bruge '*' knappen på EOS400D kameraet til at låse fokus med - og ikke kun eksponering (eller en anden 'hurtig-knap' - udover 'AF/MF' omskifteren på objektivet)?!

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2006 kl. 23:30

Jamen, det er da netop det som 400D også gør. (og 350D, samt Powershot S50).

Sludder.. Det er det som 400D gør, men du vil ha en knap mere ved siden af til at holde den, uden at skulle holde udløseren nede? (har svært ved at se hvorfor man ikke bare bruger manuel fokus så).



Redigeret af Kandersen - 03-December-2006 kl. 23:32
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2006 kl. 23:40

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er det som 400D gør, men du vil ha en knap mere ved siden af til at holde den, uden at skulle holde udløseren nede? (har svært ved at se hvorfor man ikke bare bruger manuel fokus så).

Hmmm... nej, jeg vil have en knap, så når jeg har trykket udløseren halvt ned og autofokus har indstillet fokus, trykker jeg på denne (magiske) knap - hvorefter alle knapper slippes. Når jeg næste gang trykker udløseren i bund, skal kameraet ikke til at fokusere (igen).

Det er hvad jeg opnår med 'MF' knappen på mit S40.

Manuel fokus bruger jeg meget sjældent fordi jeg til tider har svært ved at bedømme fokus i søgeren - og faktisk har oplevet at autofokus gør det bedre end jeg selv kan gøre det...

/Lars



Redigeret af laursen - 04-December-2006 kl. 00:32
Redaktør, recordere.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er det som 400D gør, men du vil ha en knap mere ved siden af til at holde den, uden at skulle holde udløseren nede? (har svært ved at se hvorfor man ikke bare bruger manuel fokus så).

Hmmm... nej, jeg vil have en knap, så når jeg har trykket udløseren halvt ned og autofokus har indstillet fokus, trykker jeg på denne (magiske) knap - hvorefter alle knapper slippes. Når jeg næste gang trykker udløseren i bund, skal kameraet ikke til at fokusere (igen).

Det er hvad jeg opnår med 'MF' knappen på mit S40.

Manuel fokus bruger jeg meget sjældent fordi jeg til tider har svært ved at bedømme fokus i søgeren - og faktisk har oplevet at autofokus gør det bedre end jeg selv kan gøre det...

/Lars

Kan du ikke gøre det samme på 400D.
Tryk knappen halv ned, så den fokuserer automatisk.
Sæt MF knappen til manuel på objektivet, så burde det ikke fokusere igen, før du sætter MF til automatisk igen.

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 08:53

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kan du ikke gøre det samme på 400D.
Tryk knappen halv ned, så den fokuserer automatisk.
Sæt MF knappen til manuel på objektivet, så burde det ikke fokusere igen, før du sætter MF til automatisk igen.

Jo - og måske er det bare en tilvænning, men jeg synes ikke AF/MF omskifteren sidder så smart.

Men igen, det er nok bare et spørgsmål om tilvænning (når man er vant til en knap lige under tommelfingeren )

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 09:07

Stop nu lige en halv..

Altså hvis jeg forstår det rigtigt, så vil du bibeholde fokus uden at skulle trykke på noget. Dette er principielt det som manuel fokus er til.

Lars, har du prøvet den manuelle fokus?. Du får rent faktisk både bib og blink i fokusfeltet, når det du fokusere på er i fokus, selvom den står på manuel.

At jeg så har lidt svært ved at se, hvad det kan bruges til, det er noget helt andet

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 09:44

Hej Kim,

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lars, har du prøvet den manuelle fokus?. Du får rent faktisk både bib og blink i fokusfeltet, når det du fokusere på er i fokus, selvom den står på manuel.

At jeg så har lidt svært ved at se, hvad det kan bruges til, det er noget helt andet

Jeg tror du har givet mig løsningen. Jeg synes ellers at have prøvet alverdens kombinationer med AF/MF omskifteren og diverse indstillinger, men den med at fokus diode/bip rent faktisk også bruges i MF indstillingen er vist løsningen for mig.

Som nævnt, har jeg til tider svært ved hurtigt at indstille fokus korrekt udfra det lille billede i søgeren (ikke bedre hjulpet af, at mit syn skal have -1.5 korrektion for nærsyn). Kameraets audio-/visuelle indikation af fokus er bare super.

Tak for tippet!!

Kameraet lever ellers 110% op til alle forventninger !

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Kameraet lever ellers 110% op til alle forventninger !

Helt klart. Nu har jeg jo erfaringer med lillebroderen (350D) i forvejen. Og pt leger jeg lidt med at se forskelle. Er dog ikke helt nået så langt med det, som jeg gerne ville. Fik dog testet med min EF/S 75-300 linse i går, samtidig med min eksterne Sigma blitz. Det fungerede umiddelbart rigtig godt.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Jo - og måske er det bare en tilvænning, men jeg synes ikke AF/MF omskifteren sidder så smart.

Men igen, det er nok bare et spørgsmål om tilvænning (når man er vant til en knap lige under tommelfingeren )

/Lars

Glemte lige at kommenterer ovenstående

Faktisk sidder den knap så korrekt som den overhovdet kan, hvis du altså holder rigtigt på kameraret. Dvs. med "hvilehånden" under linsen. Derved kan du betjene knappen med tommelfingeren.

Men igen. Knappen er som sådan ikke tiltænkt øjebliks momentet, men en indstilling som man laver inden man overhovedet tænker på at tage et billede. Det er ihvertfald min opfattelse af det. Måske fordi jeg har svært ved at se/forstå den måde du indtil nu har brugt til at holde fokus

 

Til top
bugger Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2005
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja det er der hvor jeg bruger trikset med at holde udløseren nede og så rykke kameraet, (rykker dog sjældent på zoom, da det bliver noget bras).

Ja denmetode har jeg også altid brugt, men hvad med lysmålingen? Jeg synes at disse rykkede-focus-billeder har en tildens til blive ukorrekt belyst for ved dette ryk med kameraet husker den jo også lysmålingen.

EOS350

 

/Bugger

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2006 kl. 16:14
Det kan også kun bruges hvis man kun rykker sig ganske kort væk fra fokus, for ellers har du ret i, at lyset ændre sig ligeledes.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu