recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - opsætning af 6x1 lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketopsætning af 6x1 lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mogens Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: opsætning af 6x1 lyd
    Sendt: 30-December-2006 kl. 12:57

jeg har købet en Sony STR-DB895d den kan køre både 5x1 og 6x1 og 7x1 men ingen kan fortæle mig hvordan man sæter sine højaller i forhold til mit tv er der nogen der kan fortælde mig hvor dan de gøret

mv.mogens larsen

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:17
Her kan du blive lidt klogere: http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

grundopsætningen er 5.1, hvor man har 3 fronthøjttalere (1 højre, 1 venstre og 1 center) og 2 surroundhøjttalere (1 højre og  1 venstre).

Nogle film understøtter lydformater med 6.1, hvor der er tilføjet en "surround back", som kan betragtes som en "surround center".
6.1 receivere vil ofte også sende en blanding af surround left+right til surround back ved film der ikke direkte har en seperat mixet surround back kanal (som er en monokanal).

7.1 er der ingen film der har, men her står receiveren for at skabe et stereo signal istedet for bare at sende et monosignal videre.
Så "surround left" og "surround right" kan nu kaldes "sidehøjttalere, og istedet for en "surround center" opererer man nu to højttalere, som så kan kaldes "baghøjttalere".

Kig på de forskellige setup tegninger på mit link.
Der er ikke en decideret 6.1 opstilling, men kigger du på opstillingen under "Dolby Digital EX" skal de to bagerste (omkranset af de gule cirkler hvor der står mono) blot erstattes af en enkelt højttaler placeret midt i.

På linket er der selvfølgelig tale om optimale opstillinger, som kan være svært at opnå i en stue, der skal bruges til andet, men så må man gå lidt på kompromis, og så i setup på receiveren skrue op og ned for de enkelte højttalere, så lydstyrken vurderes som værende lige høj fra alle højttalere fra lyttepositionen.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:18

 

 Front L/R på hver side af TV, Center over/under TV, Rear L/R bag lytte positionen, lige overfor front L/R. Center Rear mellem Rear L/R, Sub ikke så kritisk, men et sted hvor den kan "komme af med lyden".

 Kan du bruge dette til noget.?

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mogens Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:43

jeg har jo Sony STR-DB895d som jeg lige har købt men min forhandler siger der ikke er noget der heder 6x1 men sony selv siger der er der hun siger jeg skal have 2 bag 2 frondt og 1 senter og hvis den skal køre 6x1 skal jeg rykke senter ud og bruge de 2 udgange der er surround så der er 4 frondt så skule den køre 6x1 men jeg kan ikke selv se hvad fordelen er ved at køre sådan jeg er måske dum

mvh.mogens larsen

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:53

 

 Der er 6.1, men ikke 7.1. Du skal altid minimum ved Surround bruge en Center Front, samt 2 Front L/R, samt 2 Rear L/R, og en Sub.

 På din Reciver er HT udgangene mærket med hvilken højttaler der er til hvilken placering. Du kan se nærmere i manualen der er diagrammer med tilslutning og placering af højttalerne. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 13:59
Man kan udmærket køre uden sub. dersom man føler man har rigelig bas i de øvrige enheder. Det gør jeg selv, og det glæder sikkert mine naboer
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 14:03

 

 Med den opstilling bliver 6.1 så til 6.0.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mogens Larsen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 14:26
hvad er fordlen ved at køre 6x1 hvis jeg skalv tage min senter ud og bruge de 2 surround udgange i stede for de gvier jo bare 4 front forstår de ikke jeg er ny begynder inden for dette område så bær over med mig hvis jeg spør dumt. er der ikke en der har en tegning over hvor jeg skal sæte mine højtaller .når jeg køre 6x1
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 14:36

 

 Se diagrammerne i dette link, som også foreslået tidligere.

 http://www.dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout. html

 Klik på den fane der hedder Dolby Digital EX.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2006 kl. 20:00
Der skal aldrig være mere end 3 højttalere foran (til almindelig stuebrug).

Hvis du gengiver det, der er blevet sagt i butikken korrekt, vil jeg påstå det er noget frygtelig vrøvl.

Men måske de har talt om en "center baghøjttaler" som bliver erstattet af to surround baghøjttalere.

Illustrationerne på linket er ganske gode.

Og for at undgå forvirring bør du skrive 6.1 ("altså seks komma en") som henviser til 6 "almindelige" højttalere, og en sub der kun spiller de lave frekvenser).
6x1 ("seks gange en") giver ikke mening i denne sammenhæng.

Mvh Michael


Redigeret af Maggerholm - 30-December-2006 kl. 20:00
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu