recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Format indstillinger på Sony RDR-HX710
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormat indstillinger på Sony RDR-HX710

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Emne: Format indstillinger på Sony RDR-HX710
    Sendt: 07-Januar-2007 kl. 22:41

Jeg købte Sony`en gennem fælleskøbet herinde for ca. 1½ års tid siden, og er godt tilfreds med den, men der er et problem med formatet! Jeg er ikke så stiv i termonologierne men vil prøve at forklare mig så godt jeg kan!

Når jeg optager fra en af TV1000`s kanaler, via sattelit, så går det helt galt med formatet når filmen skal afspilles! Det blir´ligesom "trykket" en ekstra tand sammen.. det blir´ligesom når mand trækker et 4:3 format ud på et wide-screen tv, ting blir´lidt lavere og bredere.

Sat-boksen er sat til "4:3 letterbox" og det samme er recorderen ( jeg har et almindeligt 4:3 tv ) og vil hellere have sorte bjælker i top og bund end mangle noget af billedet i siderne!

Jeg har prøvet at ændre format-indstillingerne dog uden tilfredsstillende resultat. Det pudsige er at når jeg trykker på "system setup" under en afspilnlng, så "hopper" formatet ligesom op på plads og ser helt nomalt ud, indtil jeg forlader "setup"! Dette fortæller mig at det burde kunne lade sig gøre og at det er mig der ikke kan se løsningen!

Mit håb er nu at en af jer ved hvad jeg gør galt og gider at skrive løsningen til mig! Hvis i mangler oplysninger af en eller anden slags, så skriv det endeligt til mig!

På forhånd tak og godt nytår!!!  

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2007 kl. 23:10
Hej drawking,

Jeg har ikke hørt om den slags problemer før, men kunne forestille mig, at problemet opstår, fordi din satellit modtager trykker et 16:9 format billede sammen så det passer til 4:3 TV'et (letterbox), uden at fjerne 16:9 informationen. Herefter opfatter Sony optageren stadig signalet som værende i 16:9 format og trykker det endnu engang sammen (altså dobbelt letterbox af signalet).

Jeg vil mene, at løsninger må være at sætte Sony optageren, til altid at betragte det indkomne signal som 4:3 - fordi det blive behandlet af satellit modtageren. Det har et par ulemper - og kan måske direkte være et problem, hvis du optager fra andre kilder end satellit modtageren, hvor der forekommer et anamorf 16:9 format billede?

Yderligere har det den konsekvens, at optagelser altid vil være i 4:3 format - så overfører du til DVD og viser på et 16:9 format TV, vil billedet være dårligere end hvis det var optaget i fuld 16:9 opløsning.

Min anbefaling vil være at sætte HDD og DVD optagelse til 4:3 format. Tryk 'Tools' på fj.betjeningen til Sony optageren og indstil "HDD Rec picture size" samt "DVD Rec picture size" til 4:3. Dette hjælper selvfølgelig ikke på nuværende optagelser - dem kan du måske hjælpe ved at indstille optageren til at du har et 16:9 format TV i optager-opsætningen (gøres fra "System Menu" -> "Video" -> "TV Size").

Iøvrigt også godt nytår til dig!

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2007 kl. 23:22

Hej Lars..

Tak for det super hurtige svar.... vil straks prøve de ting du foreslår!

 

 

Til top
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2007 kl. 17:02

Hej Lars...

Umiddelbart har dine forslag virket, men der er stadig nogle problemer!

Jeg har fundet ud af at det drejer sig om en bestemt "type" film!

Det ene øjeblik ser det fint ud med den film der nu kører men problemet vender tilbage når en ny film starter! Om det er fordi de to film bliver vist i forskellige formater, og det ene kører bedre end det andet, aner jeg ikke, men ingen af de to film bliver vist i 4:3 format! ( begge er med bjælker i top og bund, med indstillingen "Letterbox" på sattelit-modtageren ) 

Det er dog ikke så "stort" et "tryk" som før, efter at jeg har sat recorderen som du foreslog, men der er dog stadig en forvrængning af perspektivet.. lidt som i det "skøre spejlhus" på bakken!! Og stadig blir´det normalt hvis jeg trykker på "system menu" knappen!?

Har du flere ide´er eller må jeg leve med problemet! Hvis det er ok med dig så må du gerne ringe til mig da det måske er nemmere, i så fald er min e-mail s.g@mail.dk , så kunne du sende mig et OK og jeg kunne sende mit tlf.nr til dig! Ikke for at du skal side med regningen, men det er jo ikke alle man har lyst til at give sit nr. til! Jeg ringer gerne op til dig!

Håber at høre fra dig!!    

 

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2007 kl. 22:23
Hej drawking,

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

Det ene øjeblik ser det fint ud med den film der nu kører men problemet vender tilbage når en ny film starter! Om det er fordi de to film bliver vist i forskellige formater, og det ene kører bedre end det andet, aner jeg ikke, men ingen af de to film bliver vist i 4:3 format! ( begge er med bjælker i top og bund, med indstillingen "Letterbox" på sattelit-modtageren )

Er problemet der også når du ser film direkte fra satellit-modtageren - uden at have Sony optageren tændt?

Hvilke indstillings-muligheder har du ellers på satellit-modtageren (måske du kunne skrive mærke/model på satellit-modtager og TV) - det er 'TV type/aspect' der er indstillet til 4:3 (står valget mellem 4:3 og 16:9 - eller er der også 'auto')?

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

Hvis det er ok med dig så må du gerne ringe til mig da det måske er nemmere, i så fald er min e-mail s.g@mail.dk , så kunne du sende mig et OK og jeg kunne sende mit tlf.nr til dig! Ikke for at du skal side med regningen, men det er jo ikke alle man har lyst til at give sit nr. til! Jeg ringer gerne op til dig!

Jeg synes det er lettere at løse det på forummet her - det kunne også være andre havde gode ideér/indspark til problemet...

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2007 kl. 16:37

Hej Lars..

Det er kun når jeg ser gennem recorderen at problemet er der.

Sat-boksen er en PACE, viasat´s billigste model ( 1kr.  ) og fjernsynet er et efterhånden gammelt Panasonic 29" 4:3! 

På PACE´en har jeg valget mellem 4:3, 4:3 letterbox og 16:9.

På fjernsynet er valget mellem 4:3, 16:9 og auto. Det er sat til auto... boing.. der ringer en klokke. Måske er det netop fordi det er sat til AUTO at den lige klasker billedet sammen..!! Har aldrig rodet med denne indstillings muglighed, da der sjællendt blir`sendt ud i et format hvor det kan bruges!

Prøver lige at rode med det.. vender tilbage med et, forhåbentligt, løst problem!!

Tak for input´ne så langt..

p.s Hvordan laver i de citat rammer.. har næsten sprængt en sikring i forsøget?!!

 

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2007 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

p.s Hvordan laver i de citat rammer.. har næsten sprængt en sikring i forsøget?!!



Man trykker på knappen "svar m/ citat" ud for det indlæg man vil citere fra.

Derefter kan man slette i det, den foregående har skrevet, hvis det kun er en lille del af indlægget man vil citere.

Eller man kan copy+paste de fremkomne "quote-klammer", og placere rundt om små bidder tekst, hvis man vil svare på små bidder af gangen (kræver at man holder tungen lige i munden )
Som dette:

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

På fjernsynet er valget mellem 4:3, 16:9 og auto. Det er sat til auto... boing.. der ringer en klokke. Måske er det netop fordi det er sat til AUTO at den lige klasker billedet sammen..!! Har aldrig rodet med denne indstillings muglighed, da der sjællendt blir`sendt ud i et format hvor det kan bruges!


Ja det kunne nemt være det der var årsagen.

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

Prøver lige at rode med det.. vender tilbage med et, forhåbentligt, løst problem!!


Ja vi håber.

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

p.s Hvordan laver i de citat rammer.. har næsten sprængt en sikring i forsøget?!!


Det kan du finde svar på i dette indlæg.

Mvh Michael

p.s. Vis kladde er meget nyttig, når man jonglerer med flere citat-bidder, for at så om man har får lukket dem alle.
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2007 kl. 18:38

Tak til Michael & Lars...

Til Michael for citat svaret og til Lars fordi du fik mig på sporet.. problemet lå gemt i fjernsynet, det eneste apperat jeg ikke har været igennem fra top til bund!

Når jeg tænker på alle de film jeg har set med et mærkligt format og frustreret prøvet at ændre det, og at det så er mit gamle, højt elskede, fjernsyn der har været årsag.. ja, så ryger lidt af kærligheden!!  

Tak skal i have for hjælpen!!!

 

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2007 kl. 22:52
Hej drawking,

Oprindeligt skrevet af drawking drawking skrev:

Tak skal i have for hjælpen!!!

Velbekomme - glad for at det lykkedes !!

/Lars
Redaktør, recordere.dk
Til top
drawking Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2007 kl. 12:49

Hej Lars..

Du skrev i dit første indlæg at din anbefaling ville være at sætte HDD og DVD optagelse til 4:3 format.

Efter det er konstateret at det var fjernsynet den var gal med, anbefaler du så det samme eller noget andet? Jeg kan ikke lige overskue fordele og ulemper..

På forhånd tak & god weekend!!!

Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2007 kl. 16:50

Hej!

Skal SAT modtageren ikke stilles til 16:9,hvis man har 16:9 tv?

Det undrer mig bare at der er forskel på formatet på DR1-om jeg ser den fra SAT eller fra Digi.antenne!!

Både hdd optager og SAT reciever står til 16:9

lrev

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu