recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering ag Højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlacering ag Højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flarup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Randers NV
Status: Offline
Point: 793
Direkte link til dette indlæg Emne: Placering ag Højttalere
    Sendt: 01-Oktober-2007 kl. 22:35
Hej jeg har nu fået købt mig et nyt højttaler sæt som kan ses her
Nu har jeg så et spørgsmål vedr. placeringen af dem. Det er sådan at jeg havde tænkt mig at sætte mine to front og mine tog backs øverst i hver hjørne, for at skjule dem mest muligt, men vil nu høre jer om det har nogen betydning for lyden, at de kommer op i hjørnerne og tæt på loftet ? eller om det er vigtigt at de kommer længere ned så de er tættere på ørene ?
jeg har indsat et så i kan se en skitse over, hvordan jeg havde forestillet mig placeringen. Samtidig vil edt også være rart, hvis der var et bedre forslag til paceringen af Subwooferen.

Redigeret af Flarup - 01-Oktober-2007 kl. 22:35
Med Venlig Hilsen
Flarup
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2007 kl. 11:10

Hej Flarup,
Tillykke med dit nye system!
Fronthøjtalerne og centerhøjtaleren skal sidde i ørehøjde, når man sidder i sofaen. Mange vælger at placerer centerern lige over eller lige under tv´et, og fornterne på hver sin side, ved midten af skærmen. Det ser pænest ud, og giver god lyd.
Dine baghøjtalere kan du sagtens smide op i hvert hjørne. SUBén har en lidt mere "fri" position, og man kan (næsten) placerer den overalt. Optimal position skulle være lige under centeren, altså i midten. MEN, den kan korrigeres mht. lyden...
Se evt. disse set-up:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13482& PN=2

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26144& PN=1

Mange hilsner, og held og lykke

Simon

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Kruse, TC Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 12:15

Bagkanaler bør såvidt det er muligt, placeres i en højde af ca. 160-180cms højde. umiddelbart ville jeg nok trække bagkanalerne tættere sammen. Den ideelle placering af en bagkanal er et sted hvor lyden rammer så mangle flader så muligt før den rammer dit øre. Det skal forståes på den måde at en bagkanal ikke må spille direkte ned i øret på dig, omvendt heller ikke hen over hovedet på dig. Den bør helst være så lidt retningsbestemt som overhovedet muligt. Dette vil du lettere opnå ved at placere dem tætteret på hinanden ca. 2,5-3,5m imellem. De bør vinkles en anelse skråt nedad og ind mod lyttepositionen i sofaen. Hvis de bare peger ligeud vil du tydeligt kunne høre hvor de er placeret i lydbilledet, og diskant niv. og den generelle opløsning i bagkanalerne vil være lidt mørk og uklar idet. Når du sidder i sofaen bør du kunne se diskanterne i dine bagkanaler, men kun lige nok til at de ikke peger direkte ned i øret på dig.

Mht. subwooferens placering så bør den som udgangspunkt næsten altid befinde sig opad samme væg som dine fronter. En fordel kan være et hjørne men det afhænger meget af rummets akustik. Prøv dig frem. Hvis bassen bliver uklar eller buldrende uanset hvordan du justerer den når den står i hjørnet er det ikke nødvendigvis den optimale placering, men i mange situationer er hjørnet et godt sted både af synsmæssige årsager men også lydmæssige. Hjørnet i rummet øger kraften og derved lydstyrken af din sub - den bliver med andre ord mere magtfuld.

Ud fra din tegning at bedømme så synes jeg at placeringen af højre venstre kanal umiddelbart er relativt langt fra hinanden. Hvis du ønsker et ordentlig stereoperspektiv så undgå at placere dine fronter helt ud mod sidevæggene. Det ødelægger for meget. 20-40cm fra sidevæggen kan gøre utrolig meget for sammenhængen i lydbilledet.

Håber at det kan hjælpe dig lidt mht. placeringen  



Redigeret af Kruse, TC - 04-Oktober-2007 kl. 12:17
Venlig hilsen

Søren Kruse
Tape Connection, Århus
http://www.tapeconnection.dk
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 12:27

 

Hvis du placere højtalerne i hjørnerne skal du regne med at du får et tilbage kast af lyd fra væggene.

Hvis jeg var dig ville jeg rygge front og bag højtalerne tættere sammen. Hvis de sidder for langt fra hinanden bliver lydbilledet diffust, med andre ord bliver det svært at fastslå hvor lyden kommer fra. Hvis der sker noget umiddelbart uden for skærmen vil det jo give en forkert opfattelse hvis højtalerne er placeret langt fra skærmen, som gør at lyden opfattes som kommende flere 100meter væk.

Centerhøjtaleren placeres enten lige over eller lige under Tv’et, lige over er den mest ideelle placering, da dialogen i film ofte kommer fra centerhøjtaleren og da personernes hoveder i film, ofte befinder sig i den øverste halvdel af skærmen. Min center er placeret under skærmen.

Det er ikke lige meget hvor subben placeres. Hvis man vil have det meste ud af sin sub, bør man placere subben i den primær lytte position, altså sætte subben i den stol eller sofa man sidder i, sæt noget effektfuldt musik med god bas på. Derefter skal man bevæge sig rundt på alle fire for at finde den optimale placering af subben. Dog er man ofte nød til at gå lidt på kompromis med placeringen. De færreste vil nok accepterer at subben fx stå foran en dør.

Lyden fra subben er meget afhængig af rummets udformning og dets indretning.

Du kan eventuelt læse dette link..

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1246&zoneid=2



Redigeret af -C5- - 06-Oktober-2007 kl. 12:31
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 13:35
-C5- 
Mange tak for linket, det var MEGET lærerigt!!  Og en smart måde at få placeret sin sub!!
På trods af at de ikke lige har HELT styr på ørenes og hjernen anatomi/fysiologi, så har de om ikke andet fået fat i meget af det. Selvom jeg ved meget om de to ting, så har jeg ikke så meget forstand på indstilling og placering, men det har jeg da fået nu!!

Med venlig hilsen
Simon

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu