recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brug for en subwoofer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrug for en subwoofer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jaspernorman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Brug for en subwoofer?
    Sendt: 04-Oktober-2007 kl. 23:49
Hej.

Jeg har pt. et anlæg bestående af: Dali SC7 center, Beolab8000 front og Dali SC5 bag.

Jeg er i tvivl om, jeg burde få mig en subwoofer eller ej. Jeg har ikke hørt et par beolab800 med sub, men det siges jo, at de har godt af det

Men er pengene mon bedre brugt på et par bedre (større) baghøjtalere? Dali SC5 er jo ikke de mest muskuløse fiduser.

Recieveren er en marentz SR4001, som jeg netop har købt. Før det, havde jeg kun stereo fra beocenter 2300. Så jeg er nem at imponere

Mvh . Jasper
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 01:33
Hej Jasper,

Nu skriver du jo ikke, hvad du skal bruge dit setup til...

Jeg er selv en stereomand, så jeg vil selvfølgelig sige, at du jo ikke skal have en ekstra basenhed, når du har nogle gode højttalere!

Hvis du alligevel vil have én, hvilket kunne være en god ide ifm dit øvrige, fede setup, eftersom du jo beskriver et surround-anlæg.

Det medfører, at du bør have en basenhed~subwoofer for at følge standarden.

Den indeholder normalt en sub, som forstærkeren skal forbindes til; ellers vil dine gode højttalere ikke spille de lave frekvenser pga din forstærker, med mindre den bliver indstillet til ikke at have en sub, og det var måske en mulighed? Dine højttalere kan jo godt spille bas

Venligst
Søren

Til top
lrev på jobbet Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2051
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2007 kl. 13:25

"Men er pengene mon bedre brugt på et par bedre (større) baghøjtalere? Dali SC5 er jo ikke de mest muskuløse fiduser. "

Hej!

Hva`er det lige du mener med dette?

Det er da vel ikke BAG-højttalerne du forventer DYBBAS fra-vel??

Hvis du ønsker mere bas i dit set-up(som vel er surround-da du har BAG-højttalere ?),så er det FRONT-højttalerne du skal overveje at udskifte.

Jeg kører selv STEREO i den ene stue med sub,og STEREO i den anden  stue UDEN sub(men med top højttalere her istedet)

lrev

Pioneer 507XD,M.audio,proAc,Arcam Solo Mini,A.Gallo Adiva,mps sub,XTZ sub.etc.
Til top
jaspernorman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 17:46
[

Det er da vel ikke BAG-højttalerne du forventer DYBBAS fra-vel??

Hvis du ønsker mere bas i dit set-up(som vel er surround-da du har BAG-højttalere ?),så er det FRONT-højttalerne du skal overveje at udskifte.

Nej, det er ikke for at få baghøjtalerne til at spille bas

Det var mest for at få en mening om, hvorvidt en sub. er "nødvendig". Er den ikke det, vil jeg måske overveje at bruge lidt penge på et par nye baghøjtalere, da disse nok er det svageste led. (Og nej... konen har forbudt mig at skifte B&O højtalerne) Og jeg synes da også selv at de er flotte, men naturligvis dyre i forhold til lyden.

Mvh

Jasper


Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2007 kl. 17:51

Oprindeligt skrevet af jaspernorman jaspernorman skrev:

Det var mest for at få en mening om, hvorvidt en sub. er "nødvendig".

Almindelige højttalere kan ikke lave den samme dybe bas som en sub kan.

Ser du mange film fra DVD ?

Hvis ja, så får effekterne i film meget mere liv med en subwoofer.

Jeg er selv af den opfattelse, at subwooferen kan undværes til musik. Jeg savner den ihvertfald ikke dér  ... men til film ville jeg ikke undvære den.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
cql1 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 00:10
Hej Jasper.

Jeg har lige købt et DALI system, hvor min Sub 12 virkelig er pengene værd, specielt når jeg ser film. I Hifi-Klubben hørte jeg også DALI's sub med 8" bas, men var meget mere imponeret over Sub 12'eren (12" basenhed). Prisen er så også 3700kr, men synes du skulle prøve at høre den spille.

Desuden laver B&W også nogle fede sub'er, synes jeg. Hvor meget har du tænkt dig, at du vil give for én?
Ellers så se evt på http://hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/

Håber det gav lidt inspiration...
/cql


Panasonic TH-42PX70, Denon AVR-1907, Yamaha DRX-2, DALI Concept 2, DALI Concept 1, DALI Concept Center, DALI Sub 12
Til top
jaspernorman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 00:17
[

Ser du mange film fra DVD ?

Hvis ja, så får effekterne i film meget mere liv med en subwoofer.

Jeg er selv af den opfattelse, at subwooferen kan undværes til musik. Jeg savner den ihvertfald ikke dér  ... men til film ville jeg ikke undvære den.


Hmm. Så er der vel ingen vej udenom... jeg må have mig en sub. inden jeg ser Ringenes Herre på det "nye" anlæg.

N

Mvh

Jasper
Til top
cql1 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 00:30
hehe....

Ja jeg ser gerne film.
Men i kraft af, at mine øvrige højtalere er små/'kompakte', synes jeg, at sub'en er yderst vigtig, også til musik.

Det er selvfølgelig en smagssag, men jeg har prøvet at koble min sub fra for at høre forskellen. Og der er forskellen altså til at få øje på.

Jeg kender ikke umiddelbart de Beolab8000, men formoder, at de spiller kanon. Men i og med min DALI Sub 12 kan gå længere ned til i frekvensen (29Hz) end dine Beolab (der kan gå ned til 52Hz -hvis det ellers er dem, som jeg har fundet?), tror jeg, at du går glip af de dybeste toner... Specielt ved filmene, som du selv skriver.

Hvis du har en kammerat, der har en sub, kan du evt. låne dennes og afprøve, om det er nødvendigt eller ej med en sub. Det ville være lidt bittert, at give over 3K for noget, som man ikke føler er det værd
/cql


Panasonic TH-42PX70, Denon AVR-1907, Yamaha DRX-2, DALI Concept 2, DALI Concept 1, DALI Concept Center, DALI Sub 12
Til top
jaspernorman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 00:52


Jeg har lige købt et DALI system, hvor min Sub 12 virkelig er pengene værd, specielt når jeg ser film. I Hifi-Klubben hørte jeg også DALI's sub med 8" bas, men var meget mere imponeret over Sub 12'eren (12" basenhed). Prisen er så også 3700kr, men synes du skulle prøve at høre den spille.

Hmm.... Man har jo altid en eller anden idé om, at man max. vil give 2.000,- Og man ender ALTID med 4.000,- fordi det lyder bedre Så jeg ved ikke om jeg tør at lægge øre til den.

Men sub´en skal jo passe til anlægget, og der er vel ingen pointe i, at købe en sub , der er for kraftigt til de relativt spinkle front højtalere?

Mvh


Til top
cql1 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 42
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2007 kl. 01:40
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med der... Men helt enig i, at sub'en skal passe sammen med resten af anlægget for at få mest lyd for pengene. Derfor har jeg også valgt, at alt mit er fra Concept-serien.

Efter hvad jeg kunne forstå på Hifi-Klubben i Aalborg planlægger DALI at droppe produktionen af den 8", AW8, som den hedder. Det skulle angiveligt være fordi, den er af gammel teknologi, og ikke præsterer i forhold til dets konkurrenter.

Når du mener, at sub'en kan virke for 'kraftig' i forhold til de spinkle front højtalere, mener du da visuelt? For umiddelbart kan jeg godt skrive under på, at den kan virke lidt stor (ca. 40x40x40cm). Men da den kan stå hvor som helst i lokalet, er det ikke noget problem for mig. Dog helst forfra

Hvis din center- og baghøjtalere f.eks. er sorte, tror jeg ikke, det vil se dumt ud at have sådan en Sub 12, sammen med dine Beolab.

Synes du skal prøve at måle op og forestille dig hvordan det vil se ud... I mit tilfælde, kan jeg sige, at væggen hvor det hele sidder på/står op af, er godt 5meter. Det gør selvfølgelig også, at sub'en ikke virker så 'tung' rent visuelt.

Ved ikke om det var svar på dit spørgsmål?


PS. kender kun rigtigt til de sub's som Hifi-klubben fører, såsom DALI og B&W. Argon, som de også fører, virkede på mig dårligere sammenlignet med de to andre mærker... Tænker specielt på Argon 6170W og 7041.
Men mit råd er, at du skal prøve at tage ned og se i de forskellige butikker og se, hvad der lige tænder dig. Også rent designmæssigt... Man skal trods alt se på det hver dag!
/cql


Panasonic TH-42PX70, Denon AVR-1907, Yamaha DRX-2, DALI Concept 2, DALI Concept 1, DALI Concept Center, DALI Sub 12
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu