recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Sub, ikke imponeret!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy Sub, ikke imponeret!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny Sub, ikke imponeret!
    Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 07:33
(Poster dette indlæg på vegne af min kammerat Lique, som også har postet indlægget på Hifi4all.dk)

Hejsa allesammen, håber i kan hjælpe mig i mine kvaler .

Jeg har i lang tid gået og tænkt på at købe en sub, og kriterierne har været at subwooferen er relativt pæn, forholdvis lille og til at betale. Sættet det skal køre med er et B&W DM603 S3 som front, samt også B&W center og baghøjtalere.

Jeg fandt så en subwoofer der passede perfekt til kravene, som jeg så købte. Jeg vil undlade at nævne hvilken præcis subwoofer det er, da jeg så blot starter en religionskrig ("Du sku bare ha købt en SVS ", o.lign.), og lad mig istedet nøjes med at sige at der er bred enighed om at man får masser af subwoofer for pengene, den er kendt for at være drønmusikalsk, med en tilsvarende hurtig gengivelse (pga. en pænt kraftig forstærker, og et lille element) - prisklassen er ca. 5-10k.

Nåh, den var jeg så inde og høre, og jeg købte den.

Så kommer jeg så hjem og plugger den til, og det er sådan lidt svært at sige om jeg virkelig kan lide det (starter med at høre lidt oldschool disko musik), den siger da noget, men om jeg virkelig foretrækker den bas fremfor den bas i mine DM603'ere var jeg ikke helt sikker på.

Jeg leger så lidt med fasen, og får sat den til ca. 60 hz, det passede fint syntes jeg. Det hjalp dog ikke musikken så meget (det skal nu lige siges at det jeg ønskede musikmæssigt var ikke en stor tung rungende bas, men bare lige bunden lagt af en hurtig subwoofer). Hvis jeg skal beskrive hvad jeg er utilfreds med, ville det være noget i stil med at man kan høre at det er højtalerne og en subwoofer der spiller, ikke bare en højtaler med et stort register (hvilket var hvad jeg ønskede).

Nåh, så skal jeg lige i godt humør igen, og jeg lægger en film på DVD'en. Star Wars Episode 2. Jeg skruer pænt op for anlægget og starter filmen, THX demoen (den med regnen og den eksploderende globus) starter... OG SÅ EKSPLODERER DEN SKISME I DEN FEDESTE LYD JEG NOGENSINDE HAR HØRT. Der imponerede den virkelig. Jeg ser filmen videre, og kommer til den konklusion at det virker (jeg har hørt mange subwoofere i min tid, og denne er oppe blandt toppen, uden tvivl)!

Så film virker altså, uden tvivl.

Nu er spørgsmålet så blot, hvordan i alverden jeg bliver glad for den til musik:

 -  Er det fordi den ikke er indstillet rigtigt?
 -  Er det fordi den står det forkerte sted?
 -  Er det fordi jeg benytter det medfølgende lakrids kabel til den (... jeg plejer, at købe gode kabler til mine højtalere, men nu skulle jeg jo lige se om det var noget jeg kunne lide først).
 - Eller er det simpelthen fordi at jeg ikke er til Stereo musik med subwoofer?

Mvh.

Ser frem til jeres svar!
Mvh.
Til top
lrev Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2012
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 08:27

Hej!

du skal bruge en hel del tid på indstilling,men.....det kan bestemt blive godt,også STEREO-MUSIK.

Nu er det jo en "hemmelighed"< hvilken sub det drejer sig om,men eftersom du skriver i prisklassen "5-10k-så skal du da være tilfreds(jeg er selv blevet tilfreds for langt mindre)

lrev

Subwoofers put the 'point one' into surround sound systems, refreshing low frequency parts that other speakers cannot reach. Integrating a subwoofer into your home cinema system is a tricky task, but you can do it, with a little help...

In home cinema speaker systems subwoofers are responsible for delivering bass from a dedicated low frequency effects (LFE) channel as well as supplementing low frequencies derived from other speakers that are simply too small to reproduce them.

Integrating a subwoofer into your system to produce a seamless sound is a challenge for any home cinema enthusiast. Experimentation is essential but using this four-step guide to subwoofer success will ensure sonic highs from the low frequency performance of your system.


B&W PV1

1. Subwoofer Placement
Although low frequency sounds are considered virtually non-directional, it's important to find a place in your listening room that allows your sub to perform to the best of its ability. No two rooms are the same and it takes a little experimenting to find your room's 'bass nodes', where your sub will sound best.

The simplest way of finding the best position is to begin by placing your sub in your usual listening position. Then, play a familiar soundtrack with a consistent bass line and move around your room listening for where the bass sounds best - you might have to get down on your knees since most subs tend to sit close to the floor. Experiment by moving closer or further away from walls, in corners etc until you find a place where the bass sounds smooth and extended without exaggeration or boom. And that's the ideal site for your sub.

Be aware that placing subs close to hard walls or floors will enhance low frequencies through reflections off the stiff surfaces, while allowing your sub some free space does the opposite. Corners are often suggested as ideal places as they act like horns to emphasise the sound, which is fine if you have a weak sub but can lead to distortion and loss of detail otherwise. No room dimensions are ideal and compromises will always have to be made according to both room acoustics and aesthetics.


Revel B12

2. Bass Management
In order to integrate your sub with the rest of the speakers in your system you'll need to access the bass management settings of your home cinema receiver. These allow you to determine speaker sizes and crossover settings that tell the receiver how to handle low frequency information, which is inherent to the success of your system's sound performance.

Speaker Size
Selecting speaker size offers a straightforward choice between Small and Large speakers, with anything up to the size of a bookshelf speaker considered small while large speakers are generally floorstanders that can produce a full flat range (20Hz-20kHz) of undistorted frequencies.

Setting your speakers to Small automatically redirects low frequencies to the sub at a predefined crossover point allowing small speakers to reproduce sounds in their frequency spectrum without straining while low frequencies are handled by the sub. With Large speakers you'll need to manually select a crossover point telling the receiver when to redirect low frequencies to the sub. If your system features a mix of speakers, say one using a pair of large front speakers accompanied by smaller surrounds and a centre, you'll need to set different speaker sizes accordingly.

Crossover
The crossover is the point at which low frequency sounds are redirected to the subwoofer while the frequencies above it continue to play through the other speakers.

Setting the crossover too low will produce a gap between frequencies produced by the sub and the speakers leaving sounds distorted or lost altogether. Setting the crossover too high however, forces the sub to create high frequency sounds which it isn't designed to reproduce, leading to a muddied sound overall. You'll need to refer to the user's manual to find the recommended settings for your particular sub but it's still worth experimenting with a range of crossovers as speaker bandwidth doesn't necessarily correspond to the dynamics of your room.

Try aiming for a crossover point that's around 10Hz above the lowest frequency that your smallest speakers can reproduce without distortion. This will vary depending on your speakers but you can use these figures as a guideline:

Satellite speakers 100 - 120Hz
Bookshelf speakers 60 - 100Hz
Floorstanding speakers 40 - 80Hz

A crossover point of 80Hz is seen as the recommended standard for most systems and is a good starting point. It's the same crossover used in all THX certified systems but needn't be taken as gospel and, once again, experimentation is the key.

A simple way to determine crossover is to completely open your sub's crossover filter so it is operating with a full bandwidth with no roll off. Then turn the volume level right down and play a track with plenty of bass, slowly adjusting the volume until it's at the same level as the rest of the track. Now, adjust the crossover filter until the sound increases in depth, but not volume. And that's your crossover point.


REL Storm 5

3. Phase Control
Phase control is a switch on your subwoofer that electrically reverses its polarity allowing sound waves to synch with those coming from your main speakers. It's especially useful if your receiver's sub output is electrically out of phase with speaker outputs.

Let your ears judge if the sound is out of phase - usually the difference is obvious, so if you can't hear it, chances are it's fine. If you're not sure then try reversing the polarity of connections to your main speakers. Play a bass-heavy soundtrack and adjust the phase until you can barely hear the bass and then reconnect your speakers properly. Your sub should now output optimum bass in phase.

4. Level control
Finally, you'll need to adjust the level of your sub so that it's operating at the same volume as your other speakers. You can attempt this by ear but if you want to be accurate, use your receiver's test tones together with a sound pressure level meter (SPL - around £30-£40).

To use an SPL, make sure the room is quiet and take a seat in your ideal listening position, then set the SPL to 80dB, select C weighting and slow response. Hold the SPL in front of you facing upwards and turn the volume of the test tone up until the SPL reads 75dB, then adjust each channel until you get the same reading. It's tempting to have it too loud (the most common mistake) but this will ultimately upset the whole balance of your system.

A perfectly integrated sub should solidly extend low frequencies and increase a sense of space without drawing attention to itself. Once you've got that, you're well on your way to home cinema sound.

 

 

Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 08:52

Oprindeligt skrevet af Foods Foods skrev:


Nu er spørgsmålet så blot, hvordan i alverden jeg bliver glad for den til musik:

 -  Er det fordi den ikke er indstillet rigtigt?
 -  Er det fordi den står det forkerte sted?
 -  Er det fordi jeg benytter det medfølgende lakrids kabel til den (... jeg plejer, at købe gode kabler til mine højtalere, men nu skulle jeg jo lige se om det var noget jeg kunne lide først).
 - Eller er det simpelthen fordi at jeg ikke er til Stereo musik med subwoofer?

Selv om du går uden om religionskrigen, vil jeg alligevel påstå at hvis man vil have en subwoofer til at række dybt, bliver den ikke nødvendigvis hurtig af at enheden er lille, ofte tværtimod. Uden at jeg skal gøre mig til ekspert udi højttalerkonstruktion, så er det sådan at hvis en lille enhed skal gå dybt, så skal den være tung, for at få en lav egenresonans. Der findes masser af subwoofere der har små, lette membraner, og som efter min mening fungerer meget "hurtigt" (enormt dårlig betegnelse iøvrigt...), eksempelvis Audio Pro, men oftest rækker de så heller ikke særligt dybt. Der findes også små subber med små, tunge membraner hvor en tilpas heftig forstærker får det til at fungere godt, men det er generelt i den meget dyre ende. Personligt foretrækker jeg en stor, let membran hvis det skal fungere til musik, især fordi de generelt også fungerer bedre ved lavere lytteniveauer.

Når det er sagt: Placering og indstilling har ekstremt meget at sige, især i et stereo-setup. Om det bare er en skrivefejl ved jeg ikke, men du skriver at du har stillet fasen til 60 Hz - det kan man ikke, og det naturlige spørgsmål kommer så om du har fuld forståelse for hvad de forskellige justeringsmuligheder egentlig gør? Det er markant nemmere at indstille subben korrekt, hvis man ved hvordan man skal reagere på et givent problem, i stedet for at man justerer på må og få indtil man synes det lyder rigtigt. Mht. placering, kan det være vigtigt at undgå stående bølger, dvs. sørg for at subben er placeret assymetrisk i rummet, og sæt gerne subben mellem de to fronthøjttalere.

Ved filmlyd er det af forskellige årsager lidt nemmere at slippe afsted med en ikke helt perfekt integration i lydbilledet, først og fremmest fordi din hjerne støttes af billed-informationerne, og ikke selv skal skabe lydbilledet ud fra lyden alene. Men derudover er der absolut en "risiko" for at du bare vægter integrationen højere end om den absolutte dybbas er der eller ej. Musik indeholder ikke i samme grad som film bas-informationer i den helt dybe ende, og derfor er det til musik langt nemmere at undvære subben.

Jeg vil til enhver tid påstå at de begrænsninger du oplever i stereo, også er der ved film. Hvis du kunne forbedre sub-lyden i stereo (ved ændring af placering, opstilling eller model), så vil du også få en forbedring af film-lyden, uanset at du oplever den som perfekt nu.



Redigeret af AV Precision - 19-Oktober-2007 kl. 08:54
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu