recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - God lyd ud af en HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGod lyd ud af en HTPC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nordskov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Emne: God lyd ud af en HTPC
    Sendt: 27-Oktober-2007 kl. 23:24

Håber nogen kan hjælpe her.....

Jeg har planer om at bygge en HTPC. Jeg skal blankt erkende, at jeg ikke ved så meget om emnet - hvad der jo afleder nogle spørgsmål som nogen mere erfarende vil syntes mærkelige

Nå men mit spørgsmål er:

Hvad vil man anbefale, når man skal have noget (god) lyd ud af sin HTPC? Jeg ønsker ikke det helt store surround anlæg med højtalere overalt. Bare noget som virker. (Jeg regner ikke med at man kan tilknytte sine højtalere direkte til HTPC'en (?) men at man skal have en forstærker tilknyttet. Jeg har to Jamo højtalere fra HiFI-Klubben + en sub, samt en gammel AIWA forstærker.)

-Og hvad med lyden fra tv'en? Hvordan skal det forbindes?

Er der nogen som kan give et godt råd her....

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2007 kl. 02:11

TV´skal forbindes med HDMI over dit grafikkort.
Din HTPC skal have en digital udgang (toslink/coaxial) til din forstærker - hvis denne ahr sådan en indgang.
Så det kræver bare et godt lydkort og et fedt grafikkort!  Men hvilke du skal vælge, det ved jeg ikke. Det kommer jo også an på hvad du skal/vil bruge den til!

MVH

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2007 kl. 10:49

Det kommer meget an på hvad HTPC'en skal bruges til.

Grafikkortmæssigt skal du haev en PC der kan trække det du skal bruge den til - hvis det "bare" er film skal du jo ikke bruge 3D acceleration til ret meget, men hvis der skal spilles 1st person shooter mv. kræver det jo god 3D acceleration.

Mht. lyd, er jeg usikker på hvorvidt du har behov for et egentligt lydkort, eller om du ikke bare kan klare dig med den onboard lydchip der sidder på de fleste bundkort i dag. Jeg kan ikke se hvad de skulle kunne give dig ekstra med et lydkort.

Nu nævner du, at det er en gammel forstærker. Er der så toslink/minijack indgang i til digital lyd, for ellers skal du forbinde din HTPC med din forstærker emd et phono kabel, men ellers er jeg enig i, at det bør forbindes med enten toslink eller minijack(coax).

 

Til top
Nordskov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2007 kl. 20:08

Tak for de to svar

Jeg har ikke tænkt mig, at den skal bruges til spil. Jeg forventer at købe enten en playstation eller xbox til dette formål. Jeg vil dog gerne være sikker på, at jeg kan få lyden fra både fjernsyn, HTPC og spillekonsol ud gennem anlægget.

Jeg har endnu ikke tjekket min forstærker for div udgange, men hvad vil man anbefale (mærke/model), hvis man skal ud og købe en ny?

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2007 kl. 22:05
Hvis du skal ud og købe ny forstærker ville jeg vælge Onkyo. De leverer simpelthen en super ydelse og features til prisen.
Jeg ville gå efter en 605, 705 eller 805, alt afhængig af hvor stort dit ambitionsniveau er. Samt hvos store din HT er!

MVH
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 11:16

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Hvis du skal ud og købe ny forstærker ville jeg vælge Onkyo. De leverer simpelthen en super ydelse og features til prisen.
Jeg ville gå efter en 605, 705 eller 805, alt afhængig af hvor stort dit ambitionsniveau er. Samt hvos store din HT er!

MVH

Ja, onkyos er de receivere der ofte anbefales hvis man vil have surround receiver. Men hvis du vil have en decideret stereo receiver er jeg lidt usikker. Men du kan jo også sagtens bruge en onkyo til 2 højtalere i starten, og senere udvide.

Hvis du vil have lyden fra TV ud i dit anlæg også når du ser TV, skal du jo også have en forbindelse mellem TV og receiver/forstærker - også her vil det bedste normalt være optiske/coaxiale.



Redigeret af tosa - 30-Oktober-2007 kl. 11:18
Til top
Nordskov Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 41
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 22:10

- endnu en gang tak for jeres svar.

Jeg ønsker at kunne få lyden fra mit(kommende) HTPC, Sony D3000 samt xbox ud gennem mine højtalere. Jeg ønsker på nuværende tidspunkt ikke at klister stuen til med højtalere (surround) af flere årsager. Men dette ønske kommer måske og derfor det gerne være en mulighed.

Jeg dropper nok min gamle forstærker og leder derfor efter en ny. Onkyo er nævnt som et godt mærke men mit "ambitionsniveau" er nok lidt lavere (i kr. ). Er der andre mærker/modeller som kan levere, det som jeg efterspørger?

 

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2007 kl. 23:49
Det kan være du stadig kan finde nogle billige denon modeller i HFK. De sælger billigt ud af dem, da de lige har skiftet serie...

MVH
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2007 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Mht. lyd, er jeg usikker på hvorvidt du har behov for et egentligt lydkort, eller om du ikke bare kan klare dig med den onboard lydchip der sidder på de fleste bundkort i dag. Jeg kan ikke se hvad de skulle kunne give dig ekstra med et lydkort.

Nu nævner du, at det er en gammel forstærker. Er der så toslink/minijack indgang i til digital lyd, for ellers skal du forbinde din HTPC med din forstærker emd et phono kabel, men ellers er jeg enig i, at det bør forbindes med enten toslink eller minijack(coax).

Jeg er for såvidt enig, så længe du kører digitalt ud fra PC og foretager DA konverteringen i din forstærker/reciever/dac. Men de analoge udgange fra de fleste (jeg har hørt) onboard lydkort lyder bestemt ikke godt. Der skal der et dedikeret lydkort til.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2007 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Fimpe Fimpe skrev:

Jeg er for såvidt enig, så længe du kører digitalt ud fra PC og foretager DA konverteringen i din forstærker/reciever/dac. Men de analoge udgange fra de fleste (jeg har hørt) onboard lydkort lyder bestemt ikke godt. Der skal der et dedikeret lydkort til.

Ja, ok det giver god mening.

Men jeg skal så lige høre dig Fimpe. Vil man så også kunne overføre de nye HD lydstandarder gennem et onboard lydkort og digitale kabler (evt. grafikkort med lydchip og HDMI) til receiver, som så kan lave konverteringen. Eller skal man da have et grafik+lydkort med HDMI som kan konvertere HD-lyden selv??

Til top
Fimpe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2007 kl. 08:06

Hej Tosa,

Jeg er desværre ikke nået længere end til DTS, så de nye formater kender jeg ikke så meget til i praksis. Men er det ikke noget med at båndbredden kræver overførsel via HDMI ?

På mit nyeste bundkort M2A-VM HDMI er der support for det Asus kalder

"High Definition Audio, previously codenamed Azalia, CODEC enables high-quality 192KHz/24-bit audio output"

Hvad det betyder i prakis ved jeg ikke, men jeg har prøvet den analoge lyd ud, mens jeg havde lidt driver problemer på mit Firewirelydkort. Lyden var meget kedelig og manglede detaljer. Jeg syntes ikke det var anvendeligt.

Digitalt ud fra lydkortet og via DAC virker fint.

(Jeg har primært prøvet med musik i flac format og med foobar afspiller)

Så vidt jeg husker understøtter det interne lydkort KS i opsætning så det var heller ikke det der var problemet.

Lyden fra Asus kortet var dog klasser bedre en det indbyggede i mit Gigabyte GA-K8N51GMF-9, som jeg bruger på kontoret. Her er lyden virkelig ringe!

Jeg har tidligere haft et Asus A7N8X Deluxe, her var lyden faktisk OK til kontorbrug, hvor jeg også hører en del musik.

Alt dette teknik snak er kun for at man desværre ikke ud fra specifikationerne kan læse om det lyder godt. Jeg vil f.eks. hellere have god lyd i stereo, i.f.t dårlig surround lyd via det indbyggede lydkort :-) (også til film hvor DTS ellers er et must i de gamle formater)



Redigeret af Fimpe - 01-November-2007 kl. 08:11
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu