recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan gør man det ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvordan gør man det ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan gør man det ?
    Sendt: 03-December-2004 kl. 19:20

Hej derude.

Jeg har nogle spørgsmål på et område som jeg absolut intet aner om.

Her til aften var jeg i Elgiganten og så på et Video Camera, det var Panasonic NV-GS 200 Mini DV, for lige at føle hvodan det ligger i hånden og røre.

Ekspedienten fortæller så at når man optager sådant et bånd og lægger det ind på sin Pc, så vil det fylde op imod 40 Gb ! når man redigerer i det og så brænder det færdige resultat ud på en DVD-R så bliver det komprimeret så meget for at kunne være på en skive at resultatet bliver meget forringet ! Er det rigtigt eller har jeg misforstået noget ? Jeg troedede ellers at det kunne man gøre uden nogen nævneværdig kvalitets tab.

Er der nogen der lige gider forklare hvordan og hvorledes sammenhængen i det er ? Og hvordan man bedst gør det

Til sidst, hvilket program bør jeg investere i for at behandle Video optagelser på min Pc og brænde slutresultatet ud på DVD skiver, det skal være nemt at gå til, jeg er jo nybegynder.

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2004 kl. 19:56

Bullshit.. så meget fylder det ikke. En time fylder ca 15 GB +/- det løse. og konvertert til MPEG-2 (ca 8Mbit/sec) er der ikke den store forskel på orginal og kopi (der kan ligge på en DVD-R skiver.. dvs 15 --> 4,5 GB..

Mvh, niepe02

Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2004 kl. 20:13

miniDV formatet er ca. 3,6 Mb pr. sek. dvs ca 13 GB på et bånd.

Hvis du vil vide mere så kik her : http://www.abmedia.dk/video/

Her bliver teorien gennemgået meget grundigt.

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 14:04

Én times DV fylder ca. 13 Gb, det er korrekt. Når man så laver sin videoredigering og skal overspille til CD/DVD, så skal computeren bruge noget plads til convertering m.v. Om man kan slette disse konverteringsfiler, når man er færdig med at brænde sin videoCD eller -DVD, ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke turdet prøve det endnu. Den plads der optages er tilsyneladende ca. det samme eller lidt mere end størrelsen af det projekt man brænder, så hvis man har et projekt, der skal brændes på DVD-kvalitet og som fylder skiven ud, så går der måske 6 GB til konverteringsfilen. Jeg har ikke prøvet at lave DVD endnu, kun VCD og SVCD, og min erfaring er med Ulead Videostudio.

Nå, det var det - så er der det med kvaliteten. Selvom bitraten for DV-kvalitet er 5 gange større end for DVD-kvalitet, så er selve billedkvaliteten så vidt jeg har forstået ikke bedre med DV end som med DVD, men i hvert fald er DVbilledkvalitet ikke ringere end DVDbilledkvalitet. At DVbilledkvaliteten ikke er bedre end DVDbilledkvalitet, kan måske skyldes følgende:

  1. Forskel på om det er variabel bitrate (DVD) og konstant bitrate (DV)
  2. Komprimeringsmetoder - at komprimeringsmetoden til DV er relativt dårligere end komprimeringsmetoden til DVD, men på grund af DV's høje bitrate, så bliver billedkvaliteten for DV alligevel mindst lige så god som for DVD, da der er en større datamængde at gøre godt med.

Jeg ved ikke om ovenstående er noget værre vrøvl, så må eksperterne rette mig...

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 15:19

Hej Thorvald.

Selvom jeg læser meget om det så er der stadig mange uafklarede spørgsmål og tekniske begreber jeg ikke helt forstår

Men jeg vil bare optage nogle film, redigere i dem og slutteligt brænde dem ud på DVD-R skiver.

Nu nævner du ULEAD VIDEO STUDIO, er det så et program der er for en novice som mig ? eller er der andre du måske hellere vil anbefale  til en begynder ?



Redigeret af Bent M
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 15:43

Nå, ja, jeg glemte at skrive som afslutning på min besked: "Ekspedienten i Elgiganten ved vist ikke helt hvad han snakker om".

Kort sagt: Ved indspilning af videomateriale fra MiniDV-kamera (som jeg nok vil anbefale - andre typer videokameraer kan jo også fås), til computer kan man vælge at indspille i DV-kvalitet redigere dette og brænde ud på DVD i f.eks. DVD-kvalitet. Hvis du har meget harddiskplads, eller har råd til at købe en f.eks. 250 Gb harddisk, så brug denne metode, da det nok giver den bedste kvalitet.

Hvis du har mindre harddisk plads kan du vælge at indspille din rå video DVD-kvalitet, redigere denne og lægge ud på DVD. Det giver formentligt næsten samme kvalitet, men det er muligt at man mister nogle muligheder i videoredigeringsprogrammet. D.v.s. programmet opdeler ikke automatisk den rå video i mindre "kapitler" for hver gang du har trykket start/stop på dit videokamera - det betyder at for en times bånd får du én videofil på computeren, der var en time. Det sker automatisk hvis man indspiller i DV-kvalitet. Hvis man ønsker det kan man dog selv ret enkelt opdele sin optagelse manuelt i sekvenserne.

Bent - det skal bemærkes, at jeg selv er en novice udi videoredigering. Det skal også nævnes at jeg arbejder med hardware som man normalt ikke anbefaler til videoredigering, dvs. bærbar med en harddisk med en hastighed på 5200 rpm, hvor man normalt siger min. 7200 rpm. Jeg har dog ikke haft nævneværdige problemer. Mit største problem er, når/hvis jeg for alvor skal til at arbejde med de ca. 5 MiniDV bånd jeg har optaget indtil nu er at jeg mangler: Harddisk plads - overvejer at købe en ekstern 250 Gb og DVD-brænder mangler jeg også.

Ulead Videostudio - er et ret billigt videoredigeringsprogram, ca. 700,- tror jeg - og samtidig et temmeligt godt og nemt videoredigeringsprogram - også for novicer som os!!  

Der er 7 "faneblade", der helt enkelt er processen fra rå video til den færdige disk:

  1. Capture.
  2. Edit.
  3. Effect.
  4. Overlay.
  5. Title.
  6. Audio.
  7. Share.

Ved en simpel opgave er det kun nr. 1, 2, evt. 3, evt. 5 og tilsidst 7 der bruges. Programmet er også formiddabelt til at lave slideshow på VCD af digitale stillbilleder. Her starter man bare i pkt. 2., trækker og slipper alle billederne fra deres beliggenhed på computeren og ned i videoens tidslinie, derefter evt. 3 og evt. 6 og til sidst 7.

Nå ja, der er jo selvfølgelig lidt detaljer med at man kan vælge at programmet skal køre med en bestemt effect som standard, en bestemt baggrundsfarve og et bestemt tidsinterval for still-billeder. Disse ting er selvfølgelig rarest at få styr på før man går igang.

En anden smart ting er, at man kan lave resultatet som NTSC eller Pal video. Det trick benyttede jeg mig af i Filippinerne, hvor det kører på NTSC systemet.

Nå, det blev alligevel en længere smøre, men jeg håber jeg hjælper dig!

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 15:53
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 16:15

Hej Thorvald.

takker for info, jo det bringer skam lidt klarhed for dagen. Jeg kan godt se det med plads på Hdd'en, min Pc er en 3.0 GHz med 512 Mb ram. på C drevet har jeg ca 70 Gb plads tilbage, det er vel nok? man sletter vel igen når man har redigeret en optagelse og brændt den ud på DVD skiver !

Jeg tør sgu næsten ikke oven i det ny Camera jeg skal have at bede mutter om en større HDD også, med mindre jeg da vil både skydes og hænges, og oven i købet lægges tidligt i seng

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3835
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2004 kl. 16:33

Generelt er det en god ide at købe en seperat HDD til video. Det er ikke smart at bruge samme disk til operativsystem og video - det skal ligger på seperate diske - tilgangstiden er hurtigere.

Jeg her selv en 700 MHz og havde en hurtig 7200 rpm HDD men kunne ikke overføre fra video uden "droped frames" Dag jeg købte en ny 7200 rpm HDD havde jeg ingen problemer mere.

Tænk på at en 80 GB HDD 7200 rpm med flydende kuglelejre koster ikke mere end 383,- (hos www.bjtrading.dk) så du behøver vel ikke så langt ned i knæ..... Ellers ønske dig den til jul - HO HO HO

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2004 kl. 06:52
Oprindeligt skrevet af videoekspert videoekspert skrev:

Når du er færdig med at redigere dine video og har lavet en færdig version, kan du godt slette alle arbejdsfiler og råfilm.
Du kan jo i første omgang prøve at flytte dem over i en mappe og se om de færdige stadig virker inden du sletter dem.
 
Jeg spurgte mig for (med hensyn til at slette filer) på den hjemmeside, der er nævnt tidligere og ovenfor ses svaret. Jeg er nemlig ved at løbe tør for plads.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu