recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Merlin videregav mine dankortoplysninger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMerlin videregav mine dankortoplysninger

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bolt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Emne: Merlin videregav mine dankortoplysninger
    Sendt: 14-December-2007 kl. 06:09
Jeg har haft en spøjs oplevelse hos Merlin i Bruuns galleri i Århus.

Jeg købte en PS3 40GB hos dem for en måneds tid siden. Dagen efter indleverede jeg den dog igen, fordi blæseren lød som om den roterede skævt og fik en anden. Dog først efter, at butikseleven havde brugt mere end en time af min tid på at lave en RMA sag på den. Da jeg erfterfølgende sagde, at jeg gerne ville have hans navn og butikschefens til en skriftlig klage, så fløj han ind til chefen, og da han kom ud kunne jeg sagtens få de 14 dages returret, jeg var blevet lovet.

Nå, men tilbage til historien. Forleden aften blev jeg så ringet op af en fyr jeg ikke kendte, men han kendte mig. Særdeles godt endda, da han kunne bruge mit dankort. Han havde nemlig købt min gamle PS3, og ALLE mine persondata lå stadig i Playstation-butikken. Inklusive mine betalingsoplysninger. Det gjorde mig noget vred, da de i butikken havde lovet mig højt og helligt, at de data ville blive slettet.

Fyren ringede til mig, fordi han gerne ville høre, hvorfor jeg havde indleveret den gamle PS3. Fordi han synes nemlig den han lige havde købt (med mine oplysninger i) havde en kedelig blæser lyd.

Jeg fløj ned i Merlin og brokkede mig (højlydt er jeg bange for), og fik at vide at det var normal procedure, at PS3'erne blev formateret, når de bliver repareret til gensalg.

Det er nærliggende at konkludere, at denne PS3 så var blevet gensolgt med den defekt den havde, da de fik den tilbage, da de jo samtidigt havde videregivet mine betalingskortsoplysninger.

Øv!


Redigeret af Bolt - 14-December-2007 kl. 10:54
Til top
Kanee Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-August-2006
Status: Offline
Point: 94
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 06:57
Hvad havde fona nu med sagen at gøre? 

Spøj til side så er det et meget kendt problem, specielt med bærbare computere. Du er bestemt ikke den første der er ude for det. Man må sige det er synd at de ikke tager sådanne sager mere seriøst.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:20
@Bolt
Er det korrekt forstået at dine persondata (navn, kreditkort, m.v.) ligger gemt på PiS3'ens harddisk uden nogen form for kryptering eller password beskyttelse?



Redigeret af JesperLund - 14-December-2007 kl. 22:20
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:26

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

@Bolt
Er det korrekt forstået at dine persondata (navn, kreditkort, m.v.) ligger gemt på PiS3'ens harddisk uden nogen form for kryptering eller password beskyttelse?

De ligger gemt på PS3 network.
Når man så logger ind  på websiten, kan de genbruges, eller oplysninger ændres.

Da personen selv har valgt at login på ps3 network, gøres med gemt kode på harddisk til websiten, så vil sådanne tilfælde kunne ske.

Så de ligger ikke på harddisken, derimod på websiten, som alle kan få adgang til med email og login.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:32

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Så de ligger ikke på harddisken, derimod på websiten, som alle kan få adgang til med email og login.

 Det må da også siges, at være et tosset sted at ligge kortoplysninger. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Så de ligger ikke på harddisken, derimod på websiten, som alle kan få adgang til med email og login.

 Det må da også siges, at være et tosset sted at ligge kortoplysninger. 

Både og.. Maskinen er jo unik i dette tilfælde, og kan mig bekendt ikke "kopieres", (uden dog at vide præcis hvor og hvordan oplysningerne ligger).

Men spørgsmålet er, hvem der har pligt til at fjerne gamle data. Een ting er, at det er totalt tåbligt at vidersælge en hvilken som helst maskine med private oplysninger på. En anden er, om ikke ejeren selv burde være "kvik" nok til at slette/formatere/whatever inden han aflevere sin maskine?

 

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 22:51

 

 Det er da totalt skørt, at ejeren ikke sletter alle oplysninger før man vidergiver maskinen til andre. Så det må siges at være selvforskyldt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2007 kl. 23:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Så de ligger ikke på harddisken, derimod på websiten, som alle kan få adgang til med email og login.

 Det må da også siges, at være et tosset sted at ligge kortoplysninger. 

Både og.. Maskinen er jo unik i dette tilfælde, og kan mig bekendt ikke "kopieres", (uden dog at vide præcis hvor og hvordan oplysningerne ligger).



Maskinen kunne blive stjålet ved et indbrud, og så er dine personlige oplysninger også kompromitteret. Den slags oplysninger bør beskyttes med password (sammen med hård kryptering, men det må man formode at det eksterne site implementerer).

Den beskrevne "sikkerheds"løsning svarer til at skrive PIN-koden på dit dankort; det gør du heller ikke...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bolt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 99
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2007 kl. 06:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Det er da totalt skørt, at ejeren ikke sletter alle oplysninger før man vidergiver maskinen til andre. Så det må siges at være selvforskyldt.



Måske er det skørt, men i udgangspunktet skulle den jo sendes til reparation og så tilbage til mig. Da jeg så alligevel får lov at benytte mig af den reklamationsret, jeg var stillet i udsigt, lover butikschefen mig højt og helligt, at disse data bliver slettet.

Nu er jeg jo ikke mere krakilsk indstillet, end at jeg generelt har tillid til mine medmennesker.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-December-2007 kl. 14:40
Er det overhovedet lovligt at videresælge en PS3 som er brugt, som ny?

Ovenikøbet med en bevidst fejl vedhæftet?

Synes ikke det er første gang jeg læser på dette forum at Merlin sælger brugte ps3'er som nye. Jeg ville da prompte videregive sagen til de højere magter

Min kommende ps3 kommer sq ikke fra Merlin, det er sikert
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2007 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 

 Det er da totalt skørt, at ejeren ikke sletter alle oplysninger før man vidergiver maskinen til andre. Så det må siges at være selvforskyldt.

Hvis man som detailbutik tager et produkt retur, og videresælger det som værende nyt, er det da helt klart butikkens ansvar at der ikke ligger gamle data og flyder på harddisken.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu