recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic DMR-E50
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic DMR-E50

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Direkte link til dette indlæg Emne: Panasonic DMR-E50
    Sendt: 27-Oktober-2003 kl. 18:10

Hej,

Jeg overvejer at investere i ovenstående dvd recorder.

Er der nogen som har nogen praktiske erfaringer med den?

Det som jeg primært vil bruge den til er følgende:

  • Optage et program, se det og slette det.
    Det er det jeg pt. bruger min VHS maskine til, som recorderen skal erstatte.
  • Derudover vil jeg bruge time-shift funktionen. Dvs sætte
    den til at optage det program jeg ser, hvis jeg skulle blive
    forstyrret, og derefter genoptage at se programmet mens
    maskinen optager videre.

Til dette ser jeg DVD-RAM som en kanon ting.

Hvordan er kvaliteten i hhv. bedste kvalitet (max. 1 times optagelse) og dårligste (max. 6 timers optagelse) i forhold til en VHS maskine?
Jeg ved godt at der er meget subjektivt hvad man synes, men alligevel.

Man kunne måske sige at jeg istedet skulle købe en HDD recorder, men som jeg umiddelbart ser det, så skal du punge ud med min. 7000-8000 kroner, hvis du skal have een i ordentlig kvalitet.
Denne DVD recorder er en del billigere. Men måske er kvaliteten også derefter. Hvad siger I?

mvh
Shumi

 

Til top
gromit.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2003 kl. 15:18

Jeg bruger jævnligt en Panasonic E20 - en lidt ældre model end E50, men jeg tror ikke forskellen er så stor.

Det er en rigtig god maskine. Billedet fra tuneren er godt og optagelserne går som leg uanset om det er på DVD-R eller DVD-RAM.

Billedkvaliteten på 1 time indstillingen er bedre end det almindelige TV signal (uanset hvor godt det måtte være). Optagelse fra DV indgangen *) og direkte fra en digital satelitmodtager berettigere til 1 times optagelse.

*) Jeg ved ikke om E50 har DV indgang.

2 timer indstillingen vil være det man bruger hvis man optager en film og her er absolut ikke noget at klage over.

4 timers indstillingen er nogenlunde i kvalitet med VHS, dog er uskarphed på VHS analog støj og en DVD-Recorder laver digital støj (firkanter og uro i ensfarvede flader) og det gør det svære at sammenligne.

6 timers indstillingen er lidt ligegyldig. Den er bedre end VCD og sådant, men ikke værd at se på i længden. Men skal man optage  fx TV-avisen i 6 dage er den der.

DVD-RAM er et OK format - måske det teknisk bedste - men det er sjældent man kan afspille en sådan skive hos naboen.

Det er temlig overlegent at man kan spole i 2x med lyd og 8x med stabilt støjfrit billede!  Jeg synes at E20 er en rigtig god DVD-Recorder. I nogle få dage havde jeg en Philips DVDR-70 men den levede ikke op til de forventninger som Panasonicen havde opbygget og så røg den retur.

Tjek hvordan betjeningsmenuen ser ud på en optaget skive. E20 har en kedelig bjælke menu. Philipsen små thumbnails - her vinder Philipsen stort over E20. Jeg ved ikke hvordan det ser ud på E50.

Personligt har jeg sendt postkort til julemanden. Der er et ønske på det kort: Pioneer DVR-5100H. Den kan så meget og jeg glæder mig meget til at få den! Please Santa!!Wink

 

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.gromit.dk/dvd
Til top
Shumway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2003 kl. 22:55

Efter at have fundet/læst diverse tests på nettet, samt at have været inden i en Panasonic/Technics butik, og fået den demonstreret, har jeg valgt at investere i DMR-E50'eren. (Jeg havde ikke nået at læse dit indsl*g Michael, men det havde ikke gjort valget sværere )

Jeg må sige WOW. Det er en kanon maskine.

Den er nem at gå til. Bare i med stikkene og tænd for den. Så går den selv igang med at scanne efter tv-signaler. Uret stiller den selv efter en kanal, og derefter kan du via en flot og nem menu sætte maskinen 100% som du vil have den. Det eneste jeg dog har rettet på er kanal rækkefølgen og at jeg bruger 16:9 fjernsyn. Ellers er der ikke nogen grund til at pille ved noget.

Hvis der skulle sidde nogen, som overvejer at købe den, men er lidt bekymret om optagekvalitet som jeg var (de testresultater jeg fandt på nettet var nemlig ikke alle enige herom), kommer her mine indtryk, efter at have leget med den en weekend.

XP (High Quality max 1 time)
Sælgeren sagde: "Bedre end DVD kvalitet. Der er ingen grund til at bruge denne, da ingen stationer sender i denne kvalitet"
Jeg siger: Svært at vurdere, men jeg kan ihvertfald ikke se forskel på det originale signal og optagelsen.

SP (Normal max 2 timer)
Sælgeren sagde: "Dette er DVD kvalitet"
Jeg siger: Igen svært at vurdere, da mit antenne signal ikke leverer denne kvalitet. Jeg tror dog ikke det er, da jeg har set en anelse digital støj/artifacts på billedet. Men kun en anelse. Billedet er helt klart bedre end de S-VHS maskiner jeg har set kan præstere.

LP (Long Play max 4 timer)
Sælgeren sagde: "Kvaliteten svarer til de bedste S-VHS maskiner"
Jeg siger: Ikke helt korrekt men tæt på hvis indgangs-signalet er støjfrit. Dog kan der været mere digital støj/artifacts end på SP. Det kommer dog an på kvaliteten af signalet. På den kanal jeg modtaget bedst (DR1), ser jeg meget lidt artifacts, eller ihvertfald lige så lidt som på SP. På kanaler som går dårligere igennem er den digitale støj en del mere udtalt. Men jeg mener det er til at leve med.
Kvaliteten er ihvertfald stadig mange gange bedre end den VHS video jeg nu har stillet væk.

EP (Extra Long PLay max 6 timer)
Sælgeren sagde: "Denne optage metode skal du kun bruge, hvis 4 timer ikke er nok"
Jeg siger: Enig. Jeg har ikke brugt så mange kræfter på denne kvalitet, da alle advarer imod denne.

Alt i alt, synes jeg at den digitale støj jeg oplever på billedet er til at leve med. Især når man nu opnår mulighed for at redigere sine optagelser. Dvs. klippe reklamer ud af filmen man har optaget fra TV3, hvis det er en man vil gemme, og ovenikøbet giver titler til optagelserne på disken, så man hurtigt kan skelne dem fra hinanden.
Men det bedste er Time-Shift funktionen. Det er kanon, at jeg ikke længere behøver at vente på at optagelsen slutter, før jeg begynder at se den. Det undrer jeg mig over at jeg har kunne leve uden.

Da acceptabel billedkvalitet er meget subjektivt, vil den meget kritiske bruger måske synes at der er for meget digital støj på optagelserne. Især hvis man går ud over 2 timer.
Bevares der er da digital støj, men på en VHS maskine er der en del analog støj. Og jeg sammenligner med det jeg kommer fra (en ordinær Philips VHS model VR520), og her er det et stort hop fremad.

Men ellers fungerer maskinen helt som en alm. video maskine. Den understøtter også VPS/PDC og ShowView.

Jeg har ikke forsøgt at optage på DVD-R, så det kan jeg ikke udtale mig om.

50'eren har ikke DV indgang. Der skal man have 60'eren som koster ca. 2000 mere. Så er der også læser til SD kort og PC-card indbygget.

Har I spørgsmål til maskinen, så skriv og jeg vil forsøge at besvare dem så godt jeg kan.

mvh
Shumi.



 

 

 

 

 



Redigeret af Shumway
Til top
Michaelj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-November-2003
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2003 kl. 10:54

Hej,

Jeg overvejer selv at investere i Panasonic'en, da de plejer at lave produkter af OK kvalitet.

Har du nogen erfaring med, hvilke medier der fungerer med maskinen og hvor de evt. købes billigst.

Jeg har tidligere brugt www.bigpockets.co.uk som er super billige med CD medier.

Mvh

Michael

Til top
gromit.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2003 kl. 20:09

Hej Michael

Jeg bruger Maxell medier DVD-RAM som er de samme som Panasonics DVD-RAM medier. Derudover æder den alt hvad jeg har prøvet af DVD-R medier (Verbatim, Maxell, Fuji og Princo). 

Jeg har flere muligeheder for at købe billigt og har bl.a.. brugt billigemedien.de og nierle.de

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.gromit.dk/dvd
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu