recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hakker JVC’s HD-1 og HD-100 virkelig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHakker JVC’s HD-1 og HD-100 virkelig?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 21:35

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Dief Dief skrev:

Kan bare kun sige at billedet ikke hakker særlig meget på min skærm ved 50 Hz afspilning.


Altså, i den her tråd snakkede vi selvfølgelig om 60Hz gengivelse, som er det eneste, udover 24fps, man kan få ud af Blu-ray og HD DVD.

50Hz gengivelse (PAL) hakker selvfølgelig ikke...

Hvis filmen (som film oftest er på Blu-Ray) er 24 fps, vil den hakke når den afspilles på en 50 Hz-enhed. Det giver sig selv - skal den vise 24 billeder i sekundet, mens skærmen vil vise 50 billeder i sekundet, går det jo ikke op, og ca. en gang i sekundet ses et "hak". 60 Hz er faktisk mere flydende end 50 Hz til visning af 24 fps materiale - men absolut ikke perfekt. Det er umådeligt dumt at købe enheder der ikke kan køre 24 fps i dag (eller 48 eller 72).

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 22:01
Du kan ikke gengive 24 fps materiale ved 50Hz. PAL dvd-film laves ved at lave 24 fps filmen om til 25 fps, som så gengives ved 50Hz, og altså 4% hurtigere end NTSC eller HD.

60Hz 'judder' synes jeg bestemt er til at leve med, men eftersom næste generation af Panasonic plasma tv understøtter 24 fps gengivelse ved 96Hz, og Pioneers plasma tv længe har understøttet det ved 72Hz, så er der ikke nogen undskyldning for at mangle det længere...



Redigeret af Naiera - 20-Februar-2008 kl. 22:04
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Ved 48,72 eller 96 hz kan der kompenseres for dette, men det kan gå ud over billedkvaliteten, så det er at finde det bedste kompromis.


Hvorfor skulle det gå ud over billedkvaliteten?
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2008 kl. 23:29

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Ved 48,72 eller 96 hz kan der kompenseres for dette, men det kan gå ud over billedkvaliteten, så det er at finde det bedste kompromis.


Hvorfor skulle det gå ud over billedkvaliteten?

 

Da der skrives om 24 fps og hakken (ikke judder eller 24 fps/50 Hz-problemer, men de helt almindelige problemer med at 24 fps aldrig bliver flydende) tror jeg der tales om interpoleringssystemer (som i f.eks. Sony VPL-VW200)  der indsætter mellemliggende billeder - det kan se ganske forfærdeligt ud, når der "gættes" forkert. Det er samme system som Philips' Digital Natural Motion, der også kan være ret anstrengende.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 08:20
Dét tror jeg ikke...
Til top
Dief Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 12:18

Jeg gir sku op..... I vinder.

Jeg gentager kun lige mig selv igen:

Jeg kender godt til hakken i billeder ved blu-ray/HD DVD film, der overføres til fjernsynsskærme der ikke understøtter 24fps, det har jeg set tusinde gange før.

Af en eller anden grund???????? Er jeg bare så heldig at mit hakken, åbenbart ikke er særlig tydeligt. Det kan jo godt være at mit billede kan blive endnu bedre, hvis jeg kunne afspille til en skærm der understøtter 24fps, det bebrejder jeg ikke. Men det irriterende hakken, er hos mig enormt minimalt så.

Men det er rigtigt, normalt hakker billedet, hvis skærmen ikke understøtter 24fps, basta. Ville blot forklare hvor heldig jeg har været.

Mvh Dief



Redigeret af Dief - 21-Februar-2008 kl. 12:33
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 13:21
Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Ved 48,72 eller 96 hz kan der kompenseres for dette, men det kan gå ud over billedkvaliteten, så det er at finde det bedste kompromis.


Hvorfor skulle det gå ud over billedkvaliteten?

 

Da der skrives om 24 fps og hakken (ikke judder eller 24 fps/50 Hz-problemer, men de helt almindelige problemer med at 24 fps aldrig bliver flydende) tror jeg der tales om interpoleringssystemer (som i f.eks. Sony VPL-VW200)  der indsætter mellemliggende billeder - det kan se ganske forfærdeligt ud, når der "gættes" forkert. Det er samme system som Philips' Digital Natural Motion, der også kan være ret anstrengende.

Korrekt.
Hvis dit tv eller projektor kører 1080P/24 men kører 48 eller 72 hz viser den det samme billede 2 eller 3 gange, ellers gør det som skrevet ovenfor, og det går ud over billedkvaliteten, men ser mere flydende ud.
Hvis den ikke kompenserer/gætter de mellemliggende billeder, hakker det jo lige meget.
SVP03
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Dief Dief skrev:

Jeg gir sku op..... I vinder.


Jeg gentager kun lige mig selv igen:


Jeg kender godt til hakken i billeder ved blu-ray/HD DVD film, der overføres til fjernsynsskærme der ikke understøtter 24fps, det har jeg set tusinde gange før.


Af en eller anden grund???????? Er jeg bare så heldig at mit hakken, åbenbart ikke er særlig tydeligt. Det kan jo godt være at mit billede kan blive endnu bedre, hvis jeg kunne afspille til en skærm der understøtter 24fps, det bebrejder jeg ikke. Men det irriterende hakken, er hos mig enormt minimalt så.


Men det er rigtigt, normalt hakker billedet, hvis skærmen ikke understøtter 24fps, basta. Ville blot forklare hvor heldig jeg har været.


Mvh Dief



Det har ikke noget at gøre med at være heldig. Hvis du sender 60Hz filmmateriale (NTSC DVD, Blu-ray eller HD DVD) ind i skærmen, så hakker det præcis ligeså meget som hos alle andre der bruger displays, som ikke understøtter korrekt 24 fps-visning. Du kan ikke være heldig og have et vidundereksemplar hvor det af uransagelige årsager ikke har den 'judder'.

Men, som sagt, hvis du snakker om 50Hz materiale, så skal det selvfølgelig ikke hakke...
Til top
doit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2008 kl. 23:03
Vil det sige at jo højere hz de 24p går op i, jo mere flydende billede?

Altså enten de 48 hz (2 gange), 72 hz (3 gange) eller de 96 hz (4 gange) ?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2008 kl. 02:33
Oprindeligt skrevet af doit doit skrev:

Vil det sige at jo højere hz de 24p går op i, jo mere flydende billede?


Nej! Det er der ingen der har sagt. Hvis nogen har fortalt dig det, så er de fulde af løgn. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er 48, 72 eller 96Hz de 24 billeder i sekundet gengives ved. Det giver præcis samme resultat.
Til top
doit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2008 kl. 15:02
Nej nej, det er der ikke  Det var bare en hjemmebygget teori, som så ikke holdte stik 

Men tak for det..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu