recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kamera købt i merlin - Fusker de?!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKamera købt i merlin - Fusker de?!

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
doit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Emne: Kamera købt i merlin - Fusker de?!
    Sendt: 21-Februar-2008 kl. 16:50

Hej.

Min kammerat har købt et kamera i Merlin for nogle måneder siden, og det har efterfølgende været en del til reperation. Det er nu 3. gang det er til rep. og jeg har gjort ham opmærksom på, at INDEN 3. gang det skal til rep. kan man forlange sine penge tilbage eller få et tilsvarende produkt.

Min kammerat har købt en luxus forsikring oveni.

Merlin fyren sagde så til min kammerat, da han spurgte om det ikke var inden 3. gang en ting blev sendt til rep. at man kunne få pengene igen, at den lov gjaldt ikke mere hvis man køber en forsikring ud over. Så tager forsikringselskabet over, og så skal DE tage stilling til om det kan betale sig at reparere varen eller om pengene kan blive refunderet.

Så passer det at:

1. Det er INDEN 3. gang en vare sendes til rep., at man kan få pengene retur, eller er det EFTER?

2. SKAL man ha pengene igen, eller kan butikken godt sige de kun vil udlevere den samme vare eller en nyere model?

3. Passer det, det fyren siger mht. forsikringen? Det kan da ikke passe at en forsikring kan bide een i røven på den måde?

4. Min kammerat har også købt holder til kamera samt memory card specifikt til kameraet. Disse skal vel også refunderes?

 

Mvh



Redigeret af doit - 21-Februar-2008 kl. 16:50
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 18:34

Hejsa

 

Spørgsmål 1:

En butik har efter købeloven 3 forsøg. Det vil sige at din kmmerat skal lade dem forsøge at rep. den igen. Men hvis de bruger urimelig lang tid på rep. kan han forlange købet ophævet. Hvad urimelig lang tid er, er meget defus. nogen siger 3-4 uger.

Spørgsmål 3:

Umiddelbart vil jeg sige at det er en løgn han der har fået fortalt. Alle butikker skal efterleve købeloven. det kan forsikringer ikke lave om på.

Spørgsmål 4:

med mindre det er en sammenpakning han har købt, så kan han ikke forlange at butikken også ophæver købet på tilbehøret.

Men ring til forbrugerklagenævnet. de kan hjælpe dig.

edtwodth.dk - en frustreret forbruger

 



Redigeret af ha9953 - 21-Februar-2008 kl. 18:35
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 19:13
det passer så heller ikke... det skal være ensartet fejl på apparattet før det med 3 reparationer er gældende, da virksomheden ikke har kapaciteten til at lave produktet da samme fejl opstår igen... så firmaet har altid den beføjelse at reparere produktet hvis det er nye fejl, gang på gang...
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 20:06

Det er ikke helt korrekt.

Hvis det er et "mandags-eksempel", altså et med mange fejl, ogsåforskellige, kan kunden godt forlange købet ophævet.

Men som sagt: ring til forbrugerklagenævnet

edtwodth.dk - en frustreret forbruger

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 20:32

jaja men der er 3 reparationer altså ikke nok...

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 20:55

Oprindeligt skrevet af doit doit skrev:

1. Det er INDEN 3. gang en vare sendes til rep., at man kan få pengene retur, eller er det EFTER?

Det er ikke fastsat i købeloven, hvor mange forsøg en sælger har til at afhjælpe en mangel. Men det antages normalt, at sælgeren maksimalt har to forsøg til at afhjælpe den samme mangel, men at der skal være en begrundelses for, hvorfor manglen ikke blev afhjulpet i første forsøg. Hvis der er tale om forskellige mangler, så har sælgere flere forsøg, men hvis der bliver ved med, at være mangler ved produktet, kan køberen kræve omlevering eller hæve købet.

Oprindeligt skrevet af doit doit skrev:

2. SKAL man ha pengene igen, eller kan butikken godt sige de kun vil udlevere den samme vare eller en nyere model?

Det er køberen der bestemmer, hvorvidt han vil have omlevering eller penge tilbage. Køberen kan kun kræve, at sælgeren bytter til en ny udgave af det produkt aftalen omhandler.

Oprindeligt skrevet af doit doit skrev:

3. Passer det, det fyren siger mht. forsikringen? Det kan da ikke passe at en forsikring kan bide een i røven på den måde?

Købelovens bestemmelser om forbrugerkøb er ufravigelige, så uanset hvad der står i den forsikringsaftale, så vil købeloven ALTID finde anvendelse. Så det passer ikke hvad ekspedienten har fortalt din ven. Hvis forsikringen giver køberen en bedre retsstilling, så er det selvfølgelig forsikringens vilkår, der finder anvendelse, men man kan aldrig give en forbruger dårligere rettigheder, end dem der fremgår af købeloven.

Oprindeligt skrevet af doit doit skrev:

4. Min kammerat har også købt holder til kamera samt memory card specifikt til kameraet. Disse skal vel også refunderes?

Det er jeg faktisk lidt i tvivl om. Men vil umiddelbart tro, at hvis det hele er købt samlet, altså at hele købeaftalen er indgået på samme tid, burde du kunne hæve det samlede køb, altså også tilbehøret. Men jeg er ikke sikker på dette.



Redigeret af Sandal - 11-Marts-2008 kl. 08:26
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
doit Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 21:00

Tak for svar alle sammen =)

Det er den samme fejl der har været alle tre gange, og den har vel været til rep sammenlagt en 2 måneders tid. Jeg printer alle jeres svar, og fremviser.

Endnu engang mange tak!

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 21:05

Du bør nok hellere printe fra forbrug.dk:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/

... men du skal da være meget velkommen til at printe mit svar.



Redigeret af Sandal - 21-Februar-2008 kl. 21:05
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Dulciana Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2006
Status: Offline
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 21:12

Jeg kan kun støtte dig i din kamp. Min bærbar (købt i Merlin) har været inde med dødt batteri 5 gange på to år. Alligevel ville de ikke bytte til en ny...Nu er jeg så gået via forbrugerklage....Det er dog en god tig ved: De fortalte at jeg skulle "kræve" pengene tilbage + den ekstraforsikring.

Nu venter jeg på 4 måned svar. Det tager lidt tid, men jeg er ligeglad. Jeg glæder mig til at kunne hive dem i retten....om lang tid

Så bliv ved, klag, brok

Ps. Hvis forretningen har skiftet noget i computeren, så har du igen 2 års garanti - altså så burde det ikke gå over forsikringen..men det tror jeg Merlin "overser".

TV: Phillips 42PF5320 Optager: Phillips 3330H
Kamera: Canon MV830i (video) & Nicon 5000, Canon 960
Anlæg: Denon 2106 reciver + Dali højtalere & ProJect med Ortofon pickup
Computer: for mange
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2008 kl. 21:18

Oprindeligt skrevet af Dulciana Dulciana skrev:

Hvis forretningen har skiftet noget i computeren, så har du igen 2 års garanti.

Det er ikke helt korrekt. Hvis sælger i forbindelse med en reparation udskifter en del i produktet, så har du 2 års reklamationsret (ikke garanti) på den udskiftede del, men ikke på hele produktet.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu