recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audio cd format i medie center
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAudio cd format i medie center

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ostergaard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: Audio cd format i medie center
    Sendt: 01-Februar-2005 kl. 09:53

Hej,

Jeg er ved a bygge et mediecenter (htpc) til film, billeder og musik. Jeg skal derfor have rippet mine cder, men jeg ved endnu ikke helt hvilket format jeg skal rippe dem til, og vil derfor høre hvilke erfaringer I andre har.

Harddisk plads koster jo ikke så meget mere, så jeg vi helst ikke gå for meget på kompromis med kvalitet i forhold til hvor meget det fylder. Hvis jeg ripper til wav filer, betyder det så at kvaliteten er den smamme som på cd'en??

Jeg overvejer også mp3, da jeg jo så også kan bruge det i diverse bærbare afspillere, men hvormeget går det ud over kvaliteten at gemme dem i mp3 format?? Fordelen er jo så også at det fylder meget mindre.

Håber I har nogle kommentarer, da jeg ikke helt er ekspert på dette område. pft poul

Til top
kirneh Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Januar-2005
Status: Offline
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2005 kl. 10:05

Jeg vil helt klart anbefale dig at gemme i MP3. Du skal bare rippe i en høj kvalitet. Jeg bruger 192k, men du kan bare gå højere.

Forskellen i filstørrelsen vil være enorm, og jeg kan ikke høre forskel (kommer nok an på anlæg og øre OSV).

Elempen ved at rippe til Wav er vel også at du ikke får alle mp3 tags med. Det giver noget rod når du skal finde filerne frem igen.

Til top
ostergaard Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2005 kl. 10:11

Ok, vil det sige man ikke kan få tags med når man ripper til wav?

poul

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2005 kl. 15:52

Næ, det eneste du kan styre er filnavnet.

Men der er vist ingen grund til at gå højere op end 192k hvis du vælger MP3 - tvivler på at nogen kan høre forskel (OK, måske dem i HiFi klubben der gidder betale 10.000 kr. pr. meter højtalerkabel - men de hører vel næppe musik på den måde....)

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2005 kl. 16:04
Hvis jeg skulle rippe en hel samling skulle det væere i WMA, prøv atlæs om de forskellige formater, WMA er bedre og giver bedre lyd samtidig med at det ikke fylder så meget som mp3 - iøvrigt kører lidt bedre i media player som MCE jo bruger
Den Ben
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2005 kl. 16:14
Men det er ikke alle afspillere der kan afspille WMA - i øvrigt er det da heller ikke alle informationer man kan gemme i WMA (her tænker jeg på de tags man har under MP3) - eller måske det bare er mit converter program?? Men jeg bruger selv WMA til min mp3 afspiller, da filerne fylder mindre i samme kvalitet.

Redigeret af dkoclni
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu