recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > YouSee digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Død" YouSee boks her til morgen....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Død" YouSee boks her til morgen....

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Mener du virkeligt, at et telefonopkald (som er gratis) og en (måske to, hvis forbrugeren ikke er hjemme, når postbudet kommer med pakken) på posthuset, er en væsentlig ulempe? Så går du vidst i lidt små sko


Efter Forbrugerrådets opfattelse har du altid ret til at indlevere produktet i den butik hvor det er købt (linket handler om Aldi).

For forbrugeren er det mere besværligt at kommunikere med en tredje part (producentgaranti eller serviceværksted). De er immune overfor dine trusler om ophævelse af købet hvis reparationen tager for lang tid eller klager til Forbrugerklagenævnet.

Et konkret eksempel: jeg havde en defekt Viewsonic monitor, hvor jeg fulgte forhandlerens råd om at benytte producentgarantien. Desværre viste det sig at Viewsonic ombyttede defekte skærme med gamle, reparerede ("refurbished") skærme, hvilket ikke er tilladt. Købeloven kendte de tydeligvis ikke, så efter at have spildt flere timer på de fjolser og deres telefonkøer, måtte jeg gå i flæsket på forhandleren, der startede med at påstå at det var en sag mellem mig og Viewsonic...
 
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:23

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Efter Forbrugerrådets opfattelse har du altid ret til at indlevere produktet i den butik hvor det er købt.

Denne opfattelse, er jeg så ikke nødvendigvis enig i, for har svært ved at se beskyttelseshensynet overfor forbrugeren. Forbrugerrådet skriver i den pågældende nyhed at:

Ifølge købeloven har forbrugerne ret til at aflevere varen til reparation, der hvor den er købt.

Problemer er bare, at det siger købeloven intet om. Den foreskriver blot, at sælgeren skal afhjælpe manglen (underforstået, at dette skal ske for sælger regning) og at dette skal ske inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

Det vil ALTID være sælgeren der er den ansvarlige part, altså vil forbruger altid kunne gøre sine krav gældende overfor denne, uanset omstændigheder. Jeg har derfor svært ved at se, hvorfor forhandleren ikke må henvise forbrugeren til tredjepart (f.eks. et serviceværksted). Hvis tredjeparten ikke opfylder den forpligtigelse som sælgeren har i forhold til forbruger, så er det bare sælgeren der står med problemet.

Hvorvidt det er en væsentlig ulempe for forbrugeren, at blive henvist til en tredjepart, kommer selvfølgelig an på en konkret vurdering. Jeg har dog svært ved at se, hvor dette (proceduremæssigt) adskiller sig væsentligt fra en reklamation overfor en fjernsalgsforhandler, der netop også er reguleret efter købeloven. Her vil forbrugeren også skulle tage kontakt via telefon/e-mail og efterfølgende fremsende produktet til forhandleren. Den eneste forskel er således, at adressen skal være til tredjeparten og ikke direkte til forhandleren.

Jeg er almindeligvis forbrugerens mand, og det ville da også klart være hensigtsmæssigt, hvis købeloven direkte udtalte, at forbrugeren skulle kunne indlevere en reklamation på forhandlerens forretningssted, men når den ikke gør dette og når der ikke er et egentlig beskyttelseshensyn at tage højde for, så ser jeg ikke problemet i henvisning til tredjemand.

Men jeg tager muligvis fejl og hvis i har nogle gode argumenter for det modsatte, så revurderer jeg gerne mit synspunkt



Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 18:24
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:29
TDC/YouSee HD boxen, er hvis endnu en OMér.

Har lige hørt (fra TDC/YouSee kunde service) at den bla. kke kan står
bland andet Hifi elektronik, det kan påvirke HD boxen, så den bla bliver
maget langsom til at skifte kanaler mm.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Ifølge købeloven har forbrugerne ret til at aflevere varen til reparation, der hvor den er købt.

Problemer er bare, at det siger købeloven intet om. Den foreskriver blot, at sælgeren skal afhjælpe manglen (underforstået, at dette skal ske for sælger regning) og at dette skal ske inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

Har du checket Karnov og/eller lovens bemærkninger?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:00

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Har du checket Karnov og/eller lovens bemærkninger?

Nej, men disse er ikke egentlige retskilder, så de tæller ikke.

Men i Karnovs lovkommentar (note 538) står bl.a. følgende:

[..]... Sælger kan også vælge at lade afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen og hente den igen... [..]

Altså kan sælgeren godt på pålægge køberen at indlevere produktet direkte til tredjemands værksted. Det er i hvert fald Karnovs holdning.



Redigeret af Sandal - 01-Maj-2008 kl. 19:08
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Men var det netop ikke dette ALDI blev svinet til for i et forbrugerpogram for nyligt? (at henvise til tredjepart iforbindelse med reklamation). I den forbindelse var forbrugerstyrelsen da helt oppe i det røde felt...

Det skal jeg ikke kunne sige, har ikke selv hørt om det, men hvis du har et link, så vil jeg meget gerne se det.

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Vil da også mere at det er en væsentlig ulempe at man selv skal kontakte Yousee + besøge posthuset nogle gange.

Mener du virkeligt, at et telefonopkald (som er gratis) og en (måske to, hvis forbrugeren ikke er hjemme, når postbudet kommer med pakken) på posthuset, er en væsentlig ulempe? Så går du vidst i lidt små sko

Sikkert ikke men har du selv prøvet at ringet til deres fejlservice? .. Det tager som regel en krig!!  og ens udbytte er som regel ubrugeligt...

Bruget sidste gang over 30 min på at fejlmelde min TV3 kanal.. Det eneste jeg fik ud at dette var at fik at vide at skulle købe et nyt scart kabel eller prøve at ringe igen senere når mere kompetente personer vat tilstede.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 19:17

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Sikkert ikke men har du selv prøvet at ringet til deres fejlservice?

Nej, men jeg tager også kun stilling til det juridiske udgangspunkt.

 

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2008 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Sikkert ikke men har du selv prøvet at ringet til deres fejlservice?

Nej, men jeg tager også kun stilling til det juridiske udgangspunkt.

 

Men at skulle bruge 1 time på en ligegyldig tlf samtale må vel siges at være til ulempe?  

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu