recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fremtidsdrømme - Spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFremtidsdrømme - Spørgsmål

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Emne: Fremtidsdrømme - Spørgsmål
    Sendt: 22-Juli-2008 kl. 12:27

Hej

Jeg ved at det er her er at board til at fremvise sit grej. Det er fedt og super inspirerende.

Men det betyder jo også at det er her bio-eksperterne findes, så jeg vil tillade mig at stille mine spørgsmål her.

Vi har lige købt et hus og skal bygge 1. salen fra bunden. Der bliver ca 2 m lodret væg op til "skråvæggene", og loft til kip eller deromkring i stuen. Ca 5-5,5 m op hvor der er højest.

Der er flot udsigt over vandet mod syd og vest. Derfor står hjørnesofaen som den gør, så man kan nyde det de stille aftener, hvor flimmeren ikke kører.

Det er slet ikke sikkert at vi får råd eller tid til det, men jeg fik så tanken om ikke man kunne tænke kabelføring til en PJ-løsning ind, når man bygger.

Men for at få nok afstand til lærredet, går det ikke at sætte det på væggen hvor fjernsynet skal hænge.

Derfor går hele mit spørgsmål på om der er muligt at lave et setup hvor de samme højtalere indtager forskellige roller, afhængigt af hvilken fremviser man vælger. Kan de billigere receivere klare det? Det vil nok aldrig komme på tale at investere i en receiver i 10k klassen.

Højtalerne skal så selvfølgelig vinkles, så de lyder acceptabelt fra begge lyttepositioner. Vi er ikke hifi-freaks, og udstyret vil ikke komme til at være i en klasse hvor finjusteringer betyder en masse. Et 5.1 setup er mere overkommeligt økonomisk, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal sætte højtalerne, så det spiller bare nogenlunde.

Et andet, knap så vigtigt,  spørgsmål går på hvordan man skal montere PJ'en, når den skal hænge et sted hvor der er mindst fire meter til loftet. Nogen gode ideer.

Jeg beklager på forhånd den primitive tegning lavet i Paint. Det endelige setup tilstræbes lavet, så det bliver mere symetrisk.

Hvad siger I? Er det helt håbløst? Skal jeg droppe tanken om multizone på de samme højtalere og give Biolyden al opmærksomheden når/hvis den tid kommer? Det skal siges at gardin-fortrækningen alene, nok vil gøre at vi kun starter PJ'en op ved særlige lejligheder, da vinduerne bliver mange og store.

 

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2008 kl. 21:32

Hej Muele.

Først vil jeg sige, at det lyder vildt lækkert med udsigten.  Det er næsten synd at dække den til i HIFI. Hehe...

Det du foreslår der, er ikke en nem løsning. Men man skal også gøre op med sig selv, hvornår man primært vil gøre brug af et 5.1 setup i sådan et rum?

Som jeg ser det rum, så vil reciever med 5.1 lyd bruges primært ved enten at I ser film på projektor, eller I hører musik. TV'et bruges primært til at se nyheder, eller div. underholdning.

1: Er det overhovedet nødvendigt med 5.1 ved TV-kikkeri?

2: Kunne man ikke leve med, at hvis der nu skulle ses film på canal+ eksempelvis, så skiftede man tvsignalet fra TV'et og over i projektoren, så det kunne kastes op på lærredet?

En Harmon Kardon AVR 255 eller en Onkyo TX SR 606 reciever ville sagtens kunne spille sådan et rum op og mere til. De ligger begge i prisklassen 5.500 - 6.000.

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 09:24

Betho, tak for svaret. Udsigten til skoven og vandet var helt klart med til at sælge huset til os.

Du har ret i at, hvis man har en projektor og lærred, så bruger man nok sjældent sit tv til ting der bliver ret meget bedre af den store lyd. Det er svært at forestille sig, når man ikke har prøvet det endnu.

Og mht stereolyd så er det, med vores musikforbrug, underordnet hvordan steroen er orienteret. Vi sætter os alligevel ikke ned og lytter koncentreret. Faktisk tror jeg at en evt zone 2 ovre ved spillebordet kunne blive den primære til musik. Foruden spisestue/legestue/alrummet nedenunder.

Men, som sagt så er det ikke sikkert at der nogen sinde kommer en PJ-løsning, men derfor tror jeg alligevel at jeg vil lægge de nødvendige tomrør til højtalere mv., så det er muligt at lave en pæn løsning engang. Og så fokusere på at lave et fornuftigt 5.1 setup omkring tv'et i første omgang.

Jeg fandt ikke ud af om receivere en den prisklasse jeg skal have, kan multizone på de samme højtalere, men det er nok knap så relevant som jeg antog.

Tak for input.

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 10:07

Jeg synes bestemt også at du skal sørge for at der er rør til højtalerledning, til strøm til lærrede, og evt. et par rør til projektoren. Samtidig laver du rør til 5.1 setup omkring TV'et. Hvis så du får råd/lyst/lov til at lave PJ løsningen, kan du flytte højtalerne rundt.

Hvad angår reciever, er spørgsmålet nok, hvor meget du er villig til at ofre. Men de 2 mærker, som jeg nævnte tidligere har mulighed for 2 højtalere i et zone 2 miljø. Skal du bruge flere zoner, er du nødt til at ofre i nærheden af de 10 k.

Er det et stort ombygningsprojekt?

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 12:08

Ja, jeg må lægge en masse tomrør ind. Det kan jeg umuligt blive ked af senere.

Jeg regner med at skulle bruge rød flexslange. Jeg kan ikke lige finde det på nettet lige nu. Men jeg tror at det findes i 5 cm tykkelse til rimelige penge.

Det er en stor ombygning, ja. Der er to værelser og et badeværelse deroppe pt. Samt ca 70-80 m2 uudnyttet loftrum. Det er ikke isoleret ordentligt, og gulvene knirker osv. Så vi rykker det hele ned og brækker gulvene op. Så lægger vi rør imellem etagerne til genveks i stueetagen, isolerer, trækker kabler osv. og lægger nyt gulv. Der skal så laves fire værelser, et badeværelse, pulterkammer/teknikrum (med fremtidens trådløse overførsel skal det meste AV måske stå her?) og stuen som du har set på tegningen. Ialt rundt regnet 110 m2. Puha, jeg ved godt hvad fritiden kommer til at gå med de næste par år. Men så trænger jeg også til at se en film i et ordentligt format

Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 12:42

Hej igen.

Det lyder også som om du har lidt at lave de næste MANGE weekender.

Det er fint med 5 cm. rør. Sådan nogle HIFI ledninger, har det med at være ret tykke i det (alt efter kvalitet), men skal man fx. have to ved siden af hinanden, kan pladsen godt blive lidt træng, hvis ikke der er nok af det.  Ved projektorens rør, skal du nok overvej noget større, idet du nok både skal have HDMI kabel og strøm kabel igennem der. Det fylder lige godt noget. Og du kan ikke selv samle det (som fx. med et strømstik). Altså kablerne kommer med deres stik. OG det er dem der skal være plads til at føre igennem. (Man kunne evt. sørge for at der var et stik i nærheden af projektoren, så der kun skulle et HDMI kabel igennem røret og ned til recieveren)

Et teknikrum er ikke engang en dum idé... Du kan sagtens have Reciever stående i sådan et rum. Det kan evt. suppleres med en fjernbetjening der kan tage radiosignaler. Logitech laver sådan noget, hvor man sætter små omformere på der hvor det infarødesignale skal modtages. Så omformer den dem til radio, sådan at du kan være op til 30 m. væk fra enheden. OG signalet går igennem vægge (ca. 4 k).

Phillips har også sådan en enhed, men den koster det hvide ud af øjnene. Og efter min mening er det ikke nødvendigt emd sådan en dyr ting, med mindre man skal kunne styre et helt hus' lys, musik, tv, overvågning osv (ca. 10 k).

HIFI har også meget med, hvad man reelt vil bruge det til. Det behøver altså ikke koste det hvide ud af øjnene... (Selvom det altid er fedt at have det vildeste af det vildeste... )

Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2008 kl. 13:56

Hej

Ja, nu siger du jo "ved projektoren". Men eftersom loftet skal gå til kip (eller kun næsten til kip, hvis det står til fruen) og jeg ikke aner hvad lærredstørrelse, endsige projektor jeg skal have, aner jeg ikke hvor den skal sidde, så det ender nok med kabelbakker til den.

Mht fjernbetjening, så er jeg ret vild med Fumpers ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30082& KW=fumper) Lintronic løsning. Man er vel nørd.

Teknikrummet håber jeg bliver husets kommandocentral. Med Netværksswitch, styring af genveks, server, central for diverse tomrør ud til værelser til fremtidig brug mv. Jeg håber også at jeg kan flytte eltavlen derhen, da der hvor den hænger nu, bliver mit i et værelse engang. Og den overskudsvarme der måtte komme fra diverse isenkram kan jeg jo hive ud til resten af huset med genveksen  Nå ja og så skal der vel også hænges vinterjakker og sådan noget derind, det skulle jo først og fremmest være et pulterkammer...

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu