recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo 606 bi-amp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo 606 bi-amp

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rava6e Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo 606 bi-amp
    Sendt: 31-Juli-2008 kl. 17:43
Jeg har nu fået fat i et par dejlige IKON 7 højtalere og jeg skal ud og have fat i en onkyo 606.

Noget jeg har lagt mærke til er, at i manualen for 605 står der man ikke må bi-amp'e med højtalere under 8 ohm. Men i manualen for 606 står der ikke noget herom.

Mine IKON 7 højtalere er 6 ohm. På 605 fraråder man derfor at bi-amp'e, men på 606 burde det ikke være noget problem?

Nogen der har erfaringer måske?

De fleste folk og reviews siger jo at 605 og 606 er næsten 100% ens. Så måske det er en typo at de ikke har fået advarslen med til 606?

Mvh Tommy - glad ejer af mine første rigtige speakers :)
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 16:25

Tillykke med dine Ikon 7, det er ganske rigtigt en højttaler der ligger alngt over hvad man normalt ser i surround setups.

Ang Bi-amp, så vrøvler manualen på flere nvieauer.

1. Det er ikke bi-amp. det er noget man gør med en ekstra effektforstærker, det er derimod en intern brokobling.

2. hvis man ikke måtte det i den gamle model med højttalere under 8 ohm (hvilket også er noget vrøvl da impedans varierer ift frekvens, men de mener nok nominel impedans) så er den slet ikke dimensioneret til at kunne brokobles fra starten.

3. prøv det... hvis lyden bliver slatten, indeklemt, eller på anden måde dårligere, så duer det ikke.

4. Jeg har gode erfaringer med ikon setups hvor front højttalerne får deres egen seperate effektforstærker.

Crown - there is no substitute.
Til top
Rava6e Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

2. hvis man ikke måtte det i den gamle model med højttalere under 8 ohm (hvilket også er noget vrøvl da impedans varierer ift frekvens, men de mener nok nominel impedans) så er den slet ikke dimensioneret til at kunne brokobles fra starten.

3. prøv det... hvis lyden bliver slatten, indeklemt, eller på anden måde dårligere, så duer det ikke.


#2 Nej man måtte ikke bi-amp'e med onkyo 605 hvis ens højtalere var under 8 ohm, men det er nu også 606 jeg har tænkt mig at købe. Der er ikke nogen advarsel om at bi-amp'e / brokoble med højtalere under 8 ohm, kun en generel advarsel om aldrig at bruge højtalere under 6 ohm, uanset setup.

#3 Nu er jeg jo ret nærrig, så jeg vil helst ikke gå ud og købe bi-wire / bi-amp kabler, medmindre jeg ved det virker. Derfor denne post


Tommy

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 21:12

du kan jo nøjes med at prøve det på den ene højttaler og så se hvordan det virker. på trods af at du så lige skal huske at der ved normalt brug skal trækkes dobbelt så meget juice fra forstærkeren, ellers er det vel ikke værre end at du kender en der kan undvære et sæt kabler et par timer med du afprøver det.

Crown - there is no substitute.
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2008 kl. 21:16

I manualen til min 805'er (som sparker røv )står der også at man ikke må bi-ampe. Jeg sendte en mail til Onkyo Europe, og spurgte om det nu kunne passe! Svaret var at det var en fejl i manualen

Jeg bi-amper med andre ord..og det er med et sæt DLS R55...ingen problemer!

(og jeg har stadig mailen)

Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
Rava6e Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 11:38
Ja jeg har også sendt en mail, hvor jeg spørger what gives med at der ikke står noget i manualen til 606, men de gider ikk svare de hunde :)
Til top
Rava6e Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 19:11
Så fik jeg dælme svar fra onkyo.

De siger at man kan bruge deres bi-amp funktion med højtalere helt ned til 4 ohm, så det er jo fantastisk. De skriver også at man ikke kan regne med deres manual

Syntes lige jeg ville opdatere, hvis andre var intresserede.

Men der kom også et spørgsmål mere ud af deres mail. De skriver:

Important:
"BTL" ( bridge-mode) is only possible with 8 ohm loudspeakers !!!

Hvad betyder det? Hvad er BTL? De kalder det også "bridge-mode", men det står der heller ikke noget om i deres manual. Nogen der kan forklare?

Mvh Tommy
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 20:45

Det er som jeg startede med at forklarer, en intern brokobling, også forkert benævnt biamp, eller rettere intern bi amping.

grunden til de 8 ohm er at forstærkeren "ser" forstækeren den halve belastning, altså 4 ohm ved en 8 ohms højttaler, og hvis du så kobler en 4 ohms højttaler til, "ser" forstærkeren det som en 2 ohms belastning, og slår i værste tilfælde fra. 

Crown - there is no substitute.
Til top
Rava6e Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2008 kl. 21:49
Jamen de starter mailen med at skrive at jeg kan bruge højtalere helt ned til 4 ohm med deres bi-amp funktion.
Men det du siger er at hvis jeg bruger en 6 ohms højtaler med onkyos bi-amp funktion, så køre den egentiligt ved 3 ohm?
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2008 kl. 01:03

lige præcis.

men de skriver jo også

 

Important:
"BTL" ( bridge-mode) is only possible with 8 ohm loudspeakers !!!

 

så de må se at bestemme sig for hvad de vil

Crown - there is no substitute.
Til top
DanielSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-September-2006
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

lige præcis.

men de skriver jo også

 

Important:
"BTL" ( bridge-mode) is only possible with 8 ohm loudspeakers !!!

 

så de må se at bestemme sig for hvad de vil



Hertil har jeg lige et ekstra spørgsmål: Er det forsvarligt at bridge højttalere, der egentlig er nomineret til 8 Ohm, men som ifølge flere anmeldelser kan falde meget i impedans (ned til 3-4 Ohm) ved specifikke frekvenser?

Har haft svært ved at finde svar på dette spørgsmål, idet man, de fleste steder hvor bridging er omtalt, kun tager hensyn til den nominelle impedans.

Til info er min receiver Onkyo 875, og mine fronter er B&W XT4.
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2008 kl. 17:04

fasedrej er faktisk en større farer for de flestes vedkommende.

dine XT4 er så vidt jeg er orienteret ikke så svære at drive, så du kan da prøve, men din 875 må antages at kunne trække dem uden at der skal kørers med intern brokobling.

Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu