recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min hjemmebiograf
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMin hjemmebiograf

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Emne: Min hjemmebiograf
    Sendt: 22-August-2008 kl. 12:35

Mit univers:

Så har jeg i snart lang tid gået og arbejdet med min hjemmebif og syntes efterhånden resultatet er blevet hæderligt. Det der var altafgørende var:

1. Stilrent design. Simpelt møbel og et fåtal af enheder. Altså kun en forstærker og en HTPC. Der var derfor hensigten at alt styres gennem MCE Vista mediecenter alt sammen digitalt.

2. Absolut ingen synlige ledninger. Jeg hader ledninger overalt på jorden. Dette er næsten lykkes, men da jeg bor i en gammel lejlighed har der været umuligt at fjerne dem alle.

3. Overkommeligt prisniveau. Man kan altid med tiden opdaterer. Derfor er valget faldet på en Zepto fladskærm som jeg syntes gør det fint så længe signalet er digitalt. 

4. Nem betjening gennem en enkelt fjernbetjening. Således alle kan finde ud af det.

Således gik jeg igang og indså hurtigt at jeg selv måtte lave tv-møblet. Dette projekt startede for snart lidt over 3 år siden. Her byggede jeg den første version af mit tv-møbel som det ses af billedet nedenunden.   

Med tiden voksende enhederne dog, og jeg valgte at modificere designet lidt, samt at male det hele i højglashvid. Nedenunder ses processen.

Her bliver bordet lavet om til kun at have en hul i fronten, samt noget af dybden bliver skåret af da en fladskærm er kommet til. Hele ideen er at alle ledninger kan ligge under bordet som så står helt op af væggen. Således ingen synlige ledninger.



Kanterner bliver afrundet, hvilket giver et godt look efter min mening

Således er det hele klar til af blive malet. Jeg har valgt en hvid højglans, men fortryder det måske allerede. Det er meget svært at få jævnt.



Her er det færdige resultat. Syntes det er blevet ok. Meget enkelt og med massere plads til enhederne.

Her bliver Zepto tvét monteret på væggen. Der medfulgte vægbeslag. Alle ledninger bliver samlet i en kabelbakke.


Jeg har for sjovt valgt at monterer lidt ledbelysning bag skærmen bare som en effekt og de er slet ikke synlige så kunne de briste eller bære. Men faktisk syntes jeg der er en ok filmbelysning. Ligeledes bliver der placeret lys i selve tv-bordet.

Her ses opsætningen inden der kommer styr på ledninger. Puha det ser ikke godt ud.


I selve bordet er gjort plads til kabelføring således af diverse ledninger kan trækkes så man ikke kan se det.


 


 


Så det endelige resultat. Lyset fra dioderne i bordet giver en god effekt mod glansen i malingen.


Min gamle Harman Kardon AVR-130 forstærker. Den gør det nu meget godt.

 


Mit HTPC på plads


Lidt fjernebetjeninger skal der jo til. Med tiden skal alt styres fra Logitech-fjernbetjeningen.


Et sidste stemningsbillede af resultaten.

Mit HTPC. Måske lidt kreativ løsning men det virker bare godt og er næsten lydløst.

Setup:
Herunder er en beskrivelse af mit setup. Som i kan se er der intet nye under solen og ikke nogle hign-end dele. Det kan altid komme.

HTPC:
Styrer alt fra digitalt tv, dvd, blu-ray, billeder, radio og internet. Det er forbundet med HDMI til Zetpo og kører 1920x 1080. Lyder går gennem et SPDIF kabel til anlægget. Det hele styres af Logitech Harmony 525, som efter min mening er en genial fjernbetjening. Skal man surfe på internettet bruges Logitech diNovo Mini™.  

Intel Core2Duo E8400 3 GHz
Asus P5E-VM HDMI
3 GB Kingston ram
WD Caviar Green WD10EACS 1 TB
Pioneer BDC-202 BK Blu-ray 
Scythe køler med 120 mm. køler.
Silverstone LASCALA LC13
NorthQ 4300GP-FL / 400W Fanless Strømforsyning
FireDTV-C med yousee og 8 kanaler i HD.

Anlæg:
En gammel svend efterhånden men gør det fint.

Harman Kardon AVR 130
Surround Sound, DTS decoder , Dolby Digital , Dolby 3 Stereo , Dolby Pro Logic , Dolby Pro Logic II. 24bit / 192kHz . 5,1 Kanal.225 w. 5x
45 Watt.

Kommende forbedringer:
Denon 7.1 HD forstærker

Lyd:
HKTS 7
5.1 / 6.1 Fem satellithøjttalere med 3? mellemtoneenhed og 1/2? diskantenhed. Centerhøjttaleren tilpasset med to mellemtoneenheder og en 3/4? diskant. Bas  10" subwoofer med indbygget 100-watt forstærker.

TV
Zepto Pantheon A42
Full HD 42” Wide 1920x1080p
Kontrast: 2000:1
Dynamisk Kontrast 15000:1
HDMI-indgang: 2

Kommende forbedringer:
Sony/Samsung/Sharp 100Hz 42" tv.

Remotes:
Logitech Harmony 525
Logitech diNovo Mini™

Jeg bruger i Microsoft Vista ultimate mediecenter selvfølgelig med TVpack 2008 samt hacket dll, som tillader HD-kanaler. Med en FireDTV kører TV-delen rigtig godt. Der er dog et par andre plugin jeg er blevet meget glad for.

Netradio:
MyMovies
Tv2 sputnik
Menublender



Redigeret af jonaspoulsen1 - 08-Marts-2009 kl. 15:37
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 13:32

Ser godt ud med det tv-bord! Overvejer selv at gå igang med at lave et til de mange enheder.

Men jeg har nu aldrig forstået det ambilight halløj. Synes ærlig talt det ser trist ud 

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 13:52

Takker.

Det med ambilight er jo et smags spørgsmål. Jeg syntes det er meget rart når man ser film. Så skal lokalet hest  være mørkt. Men det kan være lidt hårdt for øjenen så derfor giver ambiligt en god baggrund. Men smag og behag.

Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 13:56

Hvilket materiale er tv-bordet lavet af? Det ser ud til det er træ, men kan ikke helt se det.

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 14:09
Jo en slags træ vel. Det er af MDF plader. Nemt at arbejde med.  
Til top
staack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 707
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 14:15
Et flot resultat, specielt med den højglanshvid, hvad har du brugt til at male med?
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 14:20

Oprindeligt skrevet af jonaspoulsen1 jonaspoulsen1 skrev:

Jo en slags træ vel. Det er af MDF plader. Nemt at arbejde med.  

takker. Ja, de kan sq bruges til lidt af hvert de plader Det ser sq godt ud den måde du har lavet det på. Det ser jo ud som om det er nogle tykke massive plader.

 

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
jonaspoulsen1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2008 kl. 16:00

furious jt:
Takker. Ja de kan bruges til rigtig meget. Har også bygget DVD-reoler med dem, som du kan se baggrunden på et af billederne.

staack
Jeg har brugt en oliebaseret maling fra Sadolin. Bare den helt alm. hvide med glas 90 mener jeg det er. Og så en rulle af skumgummi. De virker bedst til glatte resultater.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu