recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Zoommodes på Pio5090
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketZoommodes på Pio5090

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Emne: Zoommodes på Pio5090
    Sendt: 05-September-2008 kl. 10:12

Jeg har været noget i tvivl om hvor denne skulle postes, men en admin må lige træde til hvis det er helt ved siden af :)

Kort om setup:

En Viasat HD samsungbox forbundet til en Onkyo 905, der igen er forbundet til et Pioneer 5090. Alt via HDMI.

Det virker sådan set fint, selvfølgelig ser HD kanalerne brandgodt ud, men også TV1000 filmkanalerne og DR/DR2 ser godt ud for mit utrænede øje. Mit store problem er specielt TV3/3+ og TV2/TV2 Sport - helt præcist det aspect-ratio det bliver sendt ud i.

Så vidt jeg kan se er det et 16:9 signal, skaleret ned til 4:3. Er det rigtigt? Under alle omstændigheder ender billedet på TVet med at fylde cirka 2/3 af skærmen, med sorte striber på alle 4 sider af billedet, mens f.eks DR og TV1000 vises i (mere eller mindre) fuld skærm. Dette med TVet i "Full" mode.

Jeg har prøvet TVets forskellige zoom modes, men ingen af dem kan forstørre billedet tilfredsstillende. Bruger jeg "Zoom" ændrer billedet sig kun vertikalt og menneskene på TV bliver noget lange i hovederne. Bruger jeg "Wide" bliver jeg søsyg af stretch i begge sider af billedet.

Jeg mangler et zoom-mode der kan strække billedet både horisontalt og vertikalt hvor den stadig beholder 4:3 aspecten. Der er rigeligt plads til at billedet kan blive ~25% større og ende med minimale pillar-box striber i begge sider.

Nogen der har en ide til hvad der kan gøres, eller skal jeg bare må vente til kanalerne begynder at sende i 16:9?

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 14:50

Nu skal jeg træde varsomt,  dog mener jeg at der nogen gange kun kan opnås korrekte proportioner via Scart indgange.

HDMI  gør måske ting ved noget "Giftigt skrevet er ens Tv måske så fremtidssikret at korrekte proportiner flåes i stykker af HDMI eller HDCP"

Ser med fornøjelse frem til andre forslag  

Noget andet kan være at noget med Optage samme udsendelser. Om der herved kan opnås rigtige proportioner, eller om tingene her skal  være høje og tynde __



Redigeret af moho - 05-September-2008 kl. 14:54
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 14:55
Indstillingen hedder normalt 16:9 zoom, eller blot zoom på andre TV. Har du ikke den?

I øvrigt er TV2 sport begyndt at sende rigtig 16:9, men kanalen vil stadigvæk sende 4:3 i visse udsendelser, men ikke letterboxed som du har problemer med.


Redigeret af fast2night - 05-September-2008 kl. 14:57
Mvh Hans
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 15:12

Det kaldes også letterbox Zoom og kaldes på mine Panasonic skærme Zoom1 (der findes også en Zoom2 og Zoom3 der zoomer endnu mere)

Denne Zoom1 indstilling zoomer billedet ligemeget både vertikalt og horisontalt og er indstillet nøjagtigt til at zoome et letterbox signal til normal fuld skærm.

Der bør findes en sådan Zoom indstilling på alle skærme - man nogen fladskærme har det ikke på eks. HDMI indgangene hvor de kun understøtter 16:9 og 4:3 - jeg ville dog blive forbavset hvis ikke et almindeligt letterbox Zoom fandtes på Pioneers skærme også på HDMI indgangene.

 

 

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 15:18
Det kan jo tilsyneladende zoome i begge retninger, så der må være en tilstand som gør det både vertikalt og horisontalt.
Mvh Hans
Til top
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 16:50

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Det kan jo tilsyneladende zoome i begge retninger, så der må være en tilstand som gør det både vertikalt og horisontalt.

Lige præcist det jeg søger :)

Jeg har eksperimenteret lidt med at lade sat boksen sende 4:3 signaler ud i "stretch" og når jeg så sætter TV til "Zoom" passer pengene næsten. Det ser dog stadig lidt fladmast ud og halvdelen af teksterne er væk... Jeg ville jo helst beholde det oprindelige ratio - bare benytte mest muligt af skærmen.

Jeg har ikke en letterbox-zoom eller lign. De er lablet "Full", "Dot by dot", "Zoom", "Wide" og "4:3" - iflg manualen er det også de zoommodes man har til rådighed ved "High Definition sources" (hvilket vist betyder at input er HDMI...). PS3eren benytter et mode der hedder "Cinema", men det kan altså ikke vælges her. Jeg er lidt forvirret...:)



Redigeret af Mikkel.C - 05-September-2008 kl. 16:56
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 17:02
TV 2 og TV 2 Sport sender i 16:9 hvor muligt, så der burde du kunne se det hele med Fuld.

Ved 4:3 Letterbox, som TV3 bl.a. benytter, burde du med Zoom få det til at fylde hele skærmen, medmindre Viasat boksen eller Onkyo'en pakker 4:3 signalet ind i 16:9 som også YouSees Samsung boks gør.

Mit 436 zoomer også kun et 16:9 billede vertikalt, da den sikkert mener at et 16:9 billede ikke skal zoomes yderligere for at fylde hele bredden.

Hother påstår så godt nok at hans 508'er kan zoome korrekt, på trods af at manualen siger anderledes, og han har heller ikke "dokumenteret" det.

Hvad har Viasat boksen af output muligheder? Og har den nogle zoom muligheder selv?
Til top
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:53

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

TV 2 og TV 2 Sport sender i 16:9 hvor muligt, så der burde du kunne se det hele med Fuld.

TV2 Sport er rigtig nok begyndt at blive vist i 16:9, men TV2 bliver vist i 4:3 letterbox.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Ved 4:3 Letterbox, som TV3 bl.a. benytter, burde du med Zoom få det til at fylde hele skærmen, medmindre Viasat boksen eller Onkyo'en pakker 4:3 signalet ind i 16:9 som også YouSees Samsung boks gør.

Ja, se, jeg begynder også at mistænke Viasat boxen. Når jeg kun har HDMI tilsluttet kan jeg kun vælge TV type "HD" og dermed også kun 16:9 format. Den eneste indstilling jeg kan røre er om 4:3 skal vises i Pillarbox eller "Stretch". Jeg har umiddelbart altid brugt pillarbox - stretch ser bare ikke helt rigtig ud... Der er ingen zoommuligheder som sådan. Ingen zoomknap som andre har.

Så det er ganske muligt at det er Viasatboxen der introducerer problemet - jeg gad så godt bare at TVet kunne kompensere for den.

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Mit 436 zoomer også kun et 16:9 billede vertikalt, da den sikkert mener at et 16:9 billede ikke skal zoomes yderligere for at fylde hele bredden.

Aah, endelig en lidelsesfælle :)

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Hother påstår så godt nok at hans 508'er kan zoome korrekt, på trods af at manualen siger anderledes, og han har heller ikke "dokumenteret" det.

Ja jeg ville da gerne vide hvilken knap på fjernbetjeningen han bruger til det :)

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2008 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Mikkel.C Mikkel.C skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

TV 2 og TV 2 Sport sender i 16:9 hvor muligt, så der burde du kunne se det hele med Fuld.


TV2 Sport er rigtig nok begyndt at blive vist i 16:9, men TV2 bliver vist i 4:3 letterbox.



Det må da være en Viasat ting så, hvor de tilsyneladende pakker det ind i 4:3 - ganske som deres egne kanaler.

Oprindeligt skrevet af Mikkel.C Mikkel.C skrev:

Ja jeg ville da gerne vide hvilken knap på fjernbetjeningen han bruger til det :)



Det kan være at der er en "fejl" i 8'er serien
Til top
Mikkel.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Marts-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 201
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2008 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Mikkel.C Mikkel.C skrev:


TV2 Sport er rigtig nok begyndt at blive vist i 16:9, men TV2 bliver vist i 4:3 letterbox.



Det må da være en Viasat ting så, hvor de tilsyneladende pakker det ind i 4:3 - ganske som deres egne kanaler.


Yep, det er ganske givet Viasat der introducerer problemet og havde de ikke NFL rettighederne ville jeg heller ikke have valgt dem... Jeg håbede bare på at TVet kunne afhjælpe de værste symptomer. Men det lyder da til jeg skulle have haft en 508'er i stedet for...

Til top
Bjarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2008 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Det kaldes også letterbox Zoom og
kaldes på mine Panasonic skærme Zoom1 (der findes også
en Zoom2 og Zoom3 der zoomer endnu mere)


Denne Zoom1 indstilling zoomer billedet ligemeget
både vertikalt og horisontalt og er indstillet nøjagtigt
til at zoome et letterbox signal til normal fuld skærm.


 



Man skal bruge Zoom2 ved panasonic når man modtager
signalet via HDMI...

Med scart/analog tv er det zoom1 man bruger.

Det er stadigt mega irreterende at skulle bruge disse
zoomfunktioner.

Hvis man bruger Scartstik fra digitalboksen, kan pana da
finde ud af at zoome på den automatiske instilling.
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu