recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Redigering på pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRedigering på pc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kaas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Redigering på pc
    Sendt: 11-November-2003 kl. 11:59

Hej jeg har en Phillips R75 og et analog camera, jeg har indspillet fra cameraet ind i R75 taget rw skiven og flyttet den over i min pc, vidioen ligger i et format der hedder vob, her begynder problemerne, jeg har prøvet at hente videoen ind i pc med en dvd ripper, her kan jeg få forskellige formater mjpg, avi osv. men da det er et analog signal jeg her hentet ind er kvaliteten jo ikke så god som DV og jeg vil helst ikke forringe det mere, problemet er jeg ikke ved hvilke formater der er bedst, og når jeg så har redigeret hvilket format er så bedst til at køre tilbage på DVD.

Håber der er nogen der kan fortælle hvordan man gør det rigtigt og med en så lille billede forringelse som muligt. det er meningen at jeg skal se filmen på R75 når den er færdig og i en så god kvalitet at jeg kan kassere orginalbåndet.

 

Venlig hilsen

Kaas

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2003 kl. 16:34

Hej Kaas

Redigeringen skal du nok holde i noget MPEG eller AVI, importeret i en så høj kvalitet som din computer (og harddisk) kan klare. Det er bedre at reducere kvaliteten senere.

Jeg har ikke selv prøvet det, men folk anbefaler TMPGEnc til processen med at få materialet ud på DVD igen.

http://www.pegasys-inc.com/e_main.html

  /Lars

Til top
gromit.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2003 kl. 00:12

Hej Kaas

Brug DVD Decrypter til at kopiere indholdet fra DVD+R/RW skiven til harddisken. Du kan vælge forskellige ting i DVD Decrypter fx at tage hele 'filmen' eller kapitler. Kopier det du skal bruge - det fylder!

Som Lars er inde på kan TMPGEnc skille VOB filerne i billede og lyd.

TMPGEnc kan også lave simple klipninger og sammensætninger af filmen. Undgå reencodning om muligt for så bevarer du nemlig kvaliteten!

Til sidst laver du en ny DVD med TMPGEnc Author.

Men ærlig talt troede jeg det var nemmere at klippe på RW skiven med Philipsen! 

 

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.gromit.dk/dvd
Til top
Kaas Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Oktober-2003
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2003 kl. 09:37

Hej Lars og gromit.dk

Tak for jeres svar jeg har ikke nået at prøve det endnu,

jeg har hellerikke prøvet at redigere på R75 men jeg tror at det er nemmere og har flere muligheder på en pc.

jeg vender tilbage nør jeg har prøvet de forskellige råd.

Venlig hilsen

Kaas

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2003 kl. 12:27

Hej

Redigeringsmulighederne på DVD+RW begrænser sig til det som er beskevet i "DVD Medier":

http://www.recordere.dk/media_dk.htm#dvdplusrw

I store træk kan man splitte en optagelse i flere titler, og skjule de klip/scener man ikke ønsker vist.

Hvis man derimod ønsker en "rigtig" redigering, hvor man f.eks. flytter rundt på scener, lægger noget tekst på, laver nogle effektfulde overgange eller andet, så er PC'en den eneste mulighed.

Men det kan jo godt være lidt af en tidsrøver at skulle over en PC, og kvaliteten vil være bedst hvis man blot indspiller det på DVD én gang og lader det ligge dér (men gerne pynter lidt på det, fjerner nogle scener, laver nogle nye/flere indeks-billeder osv.).

Jeg ville nok vælge en kombination af DVD-redigering til de simple overspilninger for arkivering på DVD, og så PC-redigering der hvor man gerne vil lave en lille film ud af det (Bryllupper o.lign).

  /Lars

Til top
gromit.dk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2003 kl. 12:58

Hej Lars

Jeg er enig med dig lige indtil den sidste halve sætning Wink

Bryllupsvideo o.lign man har på videobånd kan man jo indspille på DVD Recorderen i den rækkefølge man ønsker og så sætte in & out-points og klippe til på den måde. Det vil være meget hurtigere end at hive filmen over i PC'en og redigere der.

Et eksempel: Jeg optog (på computeren) en times koncert med Cher forleden aften og når jeg skal lave den om til en mpeg film (der fylder  en DVD ud) tager det ca 2½ time... Og så kommer DVD masteringen med en ekstra halv time plus den tid det tager at lave menu'er ect.

Men det er meget sjovere at lave det på computeren! Og der er mange, mange flere muligheder, hvis man har den rigtig computer og software.

Hilsen
Michael Lund Sørensen
www.gromit.dk/dvd
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu