recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kabel fra lydkort til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketkabel fra lydkort til forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Engberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Juni-2005
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: kabel fra lydkort til forstærker
    Sendt: 01-Juni-2005 kl. 10:44
Har købt mig et Creative Soundblaster Audigy 2 ZS lydkort og skal nu bruge et kabel til min Onkyo DTS surround forstærker.

Fra min dvd brugte jeg optisk kabel, men det har Audigy 2 ZS jo ikke.
Den har en digital udgang som et mini jack stik.

? er så hvilken kabel type skal jeg vælge for at få den bedste kvalitet.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 18:27
Du skal bruge et almindeligt lydkort kabel med minijack i den ene ende, og Phonostik i den anden, bemærk at det kun er det ene Phonostik du skal bruge, jeg vil tro at det er det røde, det forbinder du til Coax digital In på din Reciver. ( Der bruges samme type kabel til Selector Sagem 60.)
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Engberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Juni-2005
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2005 kl. 21:55
okey, er det den optimale lydkvalitet jeg får der?

Under kortets tekniske data står der :
"1 x lyd - SPDIF-udgang - 2-PIN digitalaudio"

Den der SPDIF-udgang, er det et alm jack stik som det du referere til ?

den ligner godt nok en alm. mini jack, men aligevel ikke magen til de andre på kortet.
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2005 kl. 09:12
SPDIF er normalt et coaxkabel med 75 ohm impedans, så et normalt phonokabel overholder ikke specs. Jeg vil dog tro det virker hvis afstanden ikke er for stor. Mht til stikket, har jeg kun set  SPDIF kabler med phono stik i begge ender, men mon ikke det er et standard mono mini jack stik?
Det billigste er nok at købe noget 75ohm antennekabel, og stikkene i løs vægt, hvis du selv er fiks med en loddekolbe.
Evt. kan du købe et standard spdif coax med phonostik i begge ender, sammen med en konverter fra minijack til phono hun.

/Peter.
Til top
Engberg Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Juni-2005
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2005 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af pfugl pfugl skrev:

SPDIF er normalt et coaxkabel med 75 ohm impedans, så et normalt phonokabel overholder ikke specs. Jeg vil dog tro det virker hvis afstanden ikke er for stor. Mht til stikket, har jeg kun set  SPDIF kabler med phono stik i begge ender, men mon ikke det er et standard mono mini jack stik?
Det billigste er nok at købe noget 75ohm antennekabel, og stikkene i løs vægt, hvis du selv er fiks med en loddekolbe.
Evt. kan du købe et standard spdif coax med phonostik i begge ender, sammen med en konverter fra minijack til phono hun.

/Peter.


Det lyder lige akkurat som det noget jeg magter at lave.
Dette kabel virker det lige så godt som et optisk kabel, på en optisk udgang ?
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2005 kl. 13:30
Ja, det er digitale signaler der overføres, så hvis de når igennem kablet, og kommer ens ud i den anden ende, er det fuldstændig ligegyldigt om det er optisk eller coax.

/Peter
Til top
Palmolive Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2005 kl. 10:39

Oprindeligt skrevet af Engberg Engberg skrev:

okey, er det den optimale lydkvalitet jeg får der?

Under kortets tekniske data står der :
"1 x lyd - SPDIF-udgang - 2-PIN digitalaudio"

Den der SPDIF-udgang, er det et alm jack stik som det du referere til ?

den ligner godt nok en alm. mini jack, men aligevel ikke magen til de andre på kortet.

Creative laver et jack-to-phono guldbelagt-mini-kabel (ca. 7cm), det følger med de større Audigy 2 pakker, måske det kan købes løst - det er det jeg bruger til min, og det giver glimrende 5.1 lyd...

Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu