recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Antenneproblemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAntenneproblemer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Spit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Emne: Antenneproblemer
    Sendt: 18-Januar-2009 kl. 07:36

Jeg har en ganske almindelig antenne hvor jeg tidligere har kunne tage de danske og svenske kanaler. Bor i ballerup så signalerne fra DK skulle være ok.

Efter jeg nu er gået over til digital modtagelse har jeg ofte problemer med pixelering og lydudfald.

Det er oftes når det blæser jeg ser dette. Slår jeg over på Analogt tv ( kun DK) er signalet ok

Er digital modtagelse mere følsom end anlog. ??

Skal jeg udskifte mit antennesystem ??

Nogen der kan hjælpe ?

 

Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 08:28

Jeg tror du skal fortælle lidt om, hvilket udstyr du bruger osv, før der er nogen som måske kan hjælpe dig

Hvad modtager du digi dsignalet på, hvilken antenne/forstærker osv

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6982
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 09:04

I Ballerup er der jo ikke lang til Hove senderen    du kan jo næsten se den

Tror det drejer sig om en rigtig dårlig antenne installation.

Kabler, antenne, evt filtere bør gås efter.

Men hvad bruger du ?

Inde eller ude antene ?

 

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 10:55
Som du beskriver det, så kan det være for høj styrke. Nu ved jeg ikke hvilken receiver du har, men der er et sted hvor du kan se styrken.
Tjek den, hvis den står på 78-80% (dBuV) eller mere, så er det dit problem og du skal have dæmpet signalet.

Digital modtagelse er faktisk mindre følsomt end analog, men modtagerne har forskellig reaktionsmønstre på for høj styrke.
Til top
Spit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 11:09

Hej Tak for svarerne

Jeg kan ikke huske navnene på delene i min antenne installation, men jeg købte et helt anlæg hos Antenne lageret for år tilbage . Det er en udendørsantenne selvfølgelig med en kassen med filter og  forstærker. Antennen på taget har de størelser som antennelagret anbefalede - altså ikke nogle der er for små. Jeg kan tage en række svenske kanaler også dengang de var analoge lige som de danske aldrig gav problemer.

Det er oftes når det blæser der er problemer så jeg tænker det er enten vibrationer i antennen eller måske en løs forbindelse på masten.

Men stadig - de analoge signaler giver ingen problemer når det blæser !!

 

Til top
Benny From Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 11-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 816
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 11:37

Bruger du en settopboks eller har du et tv med indbygget DVB-T tuner, oplys hvad du modtager med ?

jeg tror at det også er relevant, at oplyse om, hvis nogen skal give dig et bud på problemets løsning



Redigeret af Benny From - 18-Januar-2009 kl. 11:39
Til top
Spit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 15:07

Hej Benny

Jeg har et Sony TV med indbygget DVB-T tuner samt en Parasonic DVD/ HDD optage.

Problemerne er på begge apparater

 

 

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2009 kl. 22:41
Blev problemet løst?
Til top
Spit Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 21
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 04:43

nej

 

Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 09:12
Ok, jeg spekulerer så lidt i at din dvd optager er en DMR-EH og den har ikke digital tuner, så hvis den er tilsluttet direkte til antennen, så du'r det ikke, men den vil slet ikke kunne vise noget, så jeg går fra at den får signalet fra digital tuneren i Sony'en, så overføres problemet til optageren.
Hvis det er en DMR-EX, så har den digital tuner og så har det faktisk alligevel ikke ændret ved, hvor problemet muligvis kan være.

Men problemet er med stor sandsynlighed i Sony'ens tuner. Så er vi igen tilbage ved feltstyrken, jeg ved ikke hvor meget det kræver for at se Svensk tv og oversat til dansk, så ved jeg ikke hvor svage de signaler er, men en digital tuner i et tv er som regel ikke dét produkt med højeste prioritet, det er i langt de fleste tilfælde salgsgas, så man kan sige at der er én.
Så det første sted man starter med fejlsøgning er altid feltstyrken. Hvis du bor lige under eller i umiddelbar nærhed af senderen, så kan du få for høj styrke og hvis der samtidig er en forstærker på, så svarer det til at køre 450 km./t. i en bil der kan køre 120 km./t. så må vi slække lidt på gassen ellers rasler skidtet fra hinanden. Så jeg er stadigvæk meget interesseret i hvilken styrke du får.
Som regel er der et punkt under menuen eller direkte en infoknap for kanalen, hvor du kan se styrken. Oftest er den angivet i procent.

Der er ingen der siger at det er styrken der er problemet, men indtil der er udelukket noget, så finder vi slet ikke problemet og jeg er 90% sikker på at det er styrken der er problemet, siden der er rigeligt sendestyrke omkring Ballerup og du skriver, at det er en "ikke for lille" antenne og at der er forstærker på den.

Hvis det er for høj styrke, så kan problemet løses ved at der skrues et par dB ned.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu