recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Guld-DVD eller holdbar DVD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGuld-DVD eller holdbar DVD?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Baseman Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Emne: Guld-DVD eller holdbar DVD?
    Sendt: 26-Januar-2009 kl. 19:02

Ved et tilfælde faldt jeg over et gammelt indlæg, hvor jeg søgte efter skrivbare DVD'er med guld-belægning (på skrive-siden, som på guld-CD'er). Det lykkedes dog aldrig.

Ideen var, at DVD'er med guld da måtte kunne holde længere end andre belægninger, eftersom guld er et ædelmetal der ikke reagerer med ret meget.

Jeg ved at mange regner 'kvalitet' for, hvor hurtigt en DVD kan brændes. Jeg regner det som hvor længe jeg med rimelighed kan forvente at den stadig kan læses.

Jeg forsøgte selv med såkaldte guld-DVD'er fra Prodye. Skrivesiden er ikke guld-farvet, så jeg ved ikke om der rent faktisk er guld i.

Problemet - viste det sig et par år senere - er, at Prodye-skiverne er noget skrammel! Anden pakke jeg købte, havde en masse fejlbrændinger. Og værre endnu: Skiver som var fremstillet uden problemer holdt meget hurtigt op med at fungere. Eftersom jeg bl.a. brugte skiverne til ting, jeg gerne ville beholde i længere tid, var dét ikke en rar opdagelse!

Indtil videre bruger jeg Verbatim Archival-grade til ting, som gerne må holde i lang tid ... og så håber jeg bare at jeg har bedre held med dem end Prodye.

Guld er åbenbart stærkt opreklameret.



Redigeret af Baseman - 26-Januar-2009 kl. 19:03
Baseman in color
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 20:43

Guld har dårligere reflektivitet end sølv, hvilket gør det dårligere til brug som det reflekterende lag i CD/DVD medier.

Verbatim Archival Grade medier bruger en kombination af guld og sølv, hvor sølvet bruges som det reflekterende lag og guldet sidder bag på sølv-laget for (i teorien) at beskytte sølvet mod oksidering. I teorien får man derfor fordelen ved begge dele uden ulemperne.

Om det så også i praksis give længere levetid er et godt spørgsmål.

Jeg ville holde mig til Verbatim Archival Grade (hvis du har råd tl at købe dem) og til gengæld holde mig laaangt væk fra Prodye og andre DVD medier, som bruger fake media codes.



Redigeret af DrageMester - 26-Januar-2009 kl. 21:21
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2009 kl. 12:54
Det er lidt af en jungle med skiver - for holdbarhedens skyld burde de bedre skiver være mere tilgængelige end de er. Men desværre er prisen nok det som også holder nogle tilbage fra køb?
Og om det giver en længere levetid med en bedre belægning er et godt spørgsmål?

Som printable er der vist også et kompromis at tage?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu