recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Konvertering af dvdfilm til andet format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKonvertering af dvdfilm til andet format

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Konvertering af dvdfilm til andet format
    Sendt: 25-Maj-2009 kl. 11:05

Hejsa!

Jeg har som tidligere nævnt i en anden tråd fået min NAS op at køre så min Pioneer skærm kan streame direkte fra den, og det fungerer upåklageligt.

Nu har jeg mest skovlet alle mine cder over på den, men igår forsøgte jeg mig med at få en DVD film over, og det var faktisk relativt let omend jeg lige skal have finpudset mine indstillinger, og øget forståelsen af hvordan og hvorledes.

Jeg har besluttet mig for at bruge det fine freeware program Handbrake til konverteringen, da jeg både har mac og pc ville jeg godt have noget som kørte ens på begge systemer (det kører iøvrigt også på linux og er open source for nørderne )

Da min skærm understøtter Mpeg4 finder jeg det mest hensigtsmæssigt at konvertere dvdfilm til dette format, men der er en række indstillinger som jeg er lidt usikker på mht overkill / mest optimal indstilling for en 60" skærm.

Jeg forsøgte mig med DVD Filmen Die Hard 4.0

Feks ved picture setting default virkede de noget smalle i hovedet, og da jeg satte den efterfølgende til 720x576 blev den helt gal, hvad sætter i andre jeres film til i opløsning for at det passer bedst ind i skærmen, og uden at smide billedkvalitet? (man kan også vælge anamorphic "None" "Strict" & "Loose" men er blevet lidt klogere af at læse manualen nu  )

Ved video codec kan man vælge  "Mpeg4 FFMpeg" (som var den jeg brugte) "Mpeg4 XviD" "H264" "VP3 Theora", frameraten sætter jeg til samme som source og bitraten sætter jeg til 2000 kbps som gennemsnit.

Audio og subtitles giver næsten sig selv, dog er jeg lidt i tvivl om det kan svare sig at vælge 160 i bitraten på lyd, ved alm dvd er 128 bit ikke det som det ligger med alligevel?.

Efter endt konvertering fyldte Die hard 4.0 med en average bitrate på 1500 kbps på ialt ca. 1,4 gb med engelsk lydspor og dk subtitles.
Er det ikke nogenlunde normalt hvis man vil have den mest optimale kvalitet ud af dvderne.. især med tanke på at lagerplads efterhånden ikke koster det store... det er mere kodningen som trækker tænder ud.. lidt over 1 time tog det og lave konverteringen.

Men ellers så kunne Pioneeren fint streame filmen fra NAS og det så ok ud i betragtning af det var dvd uden scaler imellem (jeg er i dag vant til at min dvdo scaler står for opscaleringen) bortset fra aspekt ratioen som jeg ikke lige havde fået ramt rigtigt.. de var som sagt noget lange i ansigterne.

Men hvis der er nogle som har nogle inputs til indstillinger hører jeg gerne.

Og til dem der vil prøve handbrake af kan den downloades her



Redigeret af rhsin - 25-Maj-2009 kl. 11:09
Mvh

René
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2009 kl. 14:08
Jeg er selv igang med nogenlunde det samme som dig og har også brugt Handbrake. Det er et fint lille program og til dine settings vil jeg sige at jeg satte bitrate til 1800 - 2000 som jeg syntes passede en anelse bedre og det gav ca. 1 times film pr. GB.

Der var dog nogle ting ved Handbrake som jeg fandt en anelse for basale og der manglede et par muligheder, bl.a. muligheden for en bedre behandling af billedet, da bitrate ikke er alt. Du kan skrue alt det op for bitraten du vil, hvis behandlingen af billedet skal gå hurtigt, så kommer billedet til at lide under det. Nogle har det fint med det, andre kan se det med det samme og jeg kan se det.
Men det helt store kritikpunkt er muligheden for at ligge flere undertekster i MKV containeren, som Handbrake ikke er i stand til, da de kun kan levere én undertekst hardcoded.

Derfor gik jeg på Doom9.org og fandt HD Convert to X, som ikke er så simpelt som Handbrake, men som har en fleksibel behandling af billedet.
Jo bedre behandling, jo længere tid tager en konvertering naturligvis og jeg syntes den halve times tid ekstra det tager med mine settings, er godt givet ud.
Samtidig kan HD Convert to X klare flere undertekster og HD materiale, hvis det skulle være aktuelt for nogen.

Men HD Convert to X er ikke så simpelt som Handbrake at bruge og det er stadig et projekt, så der kan være småfejl, som bliver rettet løbende. Eksempelvis blev jeg nød til at konvertere et DTS lydspor til Dolby digital, da der ikke var understøttelse for DTS.

HD Convert to X





DVDSubEdit
Hvis du eller andre vil forsøge dig/jer med et mere kompliceret program som HD Convert to X, så kan det være en god idé at køre underteksterne gennem DVDSubEdit først, da jeg fik grå undertekster i et par tilfælde.
For at få underteksterne i den rigtige hvide farve med sorte kanter, så er det indimellem nødvendigt at ændre i underteksterne på i VOB filerne.
Det ser lidt uoverskueligt ud, men det eneste der skal røres ved er felterne under Subpic color/transparency og så "Edit" -> "Apply last modifications to all" og "File" -> "Save all modifications"

Disse settings giver flotte hvide undertekster
Transparency=15
b=hvid, e1=sort
p=hvid, e2=sort (Skal indimellem vendes rundt, men det kan du se i det eksempelv du får)



Dette laver grimme undertekster, selvom de umiddelbart ser fine ud



Men det er altså noget der kræver at man lige sætter sig ind hvad det er og hvad de forskellige knapper gør.
Når man har det i fingrerne, så tager DVDSubEdit 2 sekunder at komme over og konverteringen klarer computeren selv.
Hvis man vil have det ultra simpelt, så er det Handbrake.


Redigeret af Kim Jespersen - 25-Maj-2009 kl. 14:12
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 11:07
Jeg har prøvet Handbrake med settings, jeg har opfanget i en tråd i Handbrake-forummet. http://forum.handbrake.fr/viewtopic.php?f=6&t=382

Umiddelbart tager en encoding alt for meget tid efter min mening. Efter at have encodet i tre timer på first pass, anslog programmet, at det ville tage 10 timer for second pass.

Film: Pulp Fiction
Container: mkv
Encoder: x264
Codecs: AVC/H.264/AAC
Average bitrate: 1600
Undertekster

Resten rører jeg ikke, så det er auto eller off.
PC: 3GHz, 512 MB, P4, W2K

Jeg har tidligere rippet med Magic DVD Ripper, som min Kiss forstod så glimrende, men med min NMT gik det ikke.

Spawn havde ikke meget til overs for Magic DVD Ripper, som laver et dårligt stykke arbejde, når det gælder om at leve op til standarderne.
Så længe det virkede, tænkte jeg ikke selv over det. Programmet var kun 1-1½ time om at rippe til avi, og det var acceptabelt, men hvis det tager i retning af et halvt døgn at få rippet, så vil jeg gå over til back-up af DVD-strukturen i stedet. Så må det koste lidt ekstra plads, hvis ikke man kan få rippet i en god kvalitet i en fil, som NMT kan forstå. Nu gruer jeg for den dag, hvor jeg skal til at lave back-up af HD-materiale
Det bliver ikke i år...

Venligst
Søren
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 11:51
jeg lagde også mærke til at hvis jeg konverterede til h264 to det en krig, men valgte jeg mpeg4 encoder istedet så gik det langt hurtigere, 1 film ca. lidt over en time.  vel og mærke med en average bitrate på 2000 slutfil ca. 1,8gb

Redigeret af rhsin - 28-Maj-2009 kl. 11:54
Mvh

René
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:15
Interessant! Det må jeg lige prøve.
Bliver kvaliteten god? Du har jo en kæmpeskærm, hvor alle fejl bliver udstillet
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2009 kl. 13:26

Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Interessant! Det må jeg lige prøve.
Bliver kvaliteten god? Du har jo en kæmpeskærm, hvor alle fejl bliver udstillet

Jamen jeg syntes det er acceptabelt, det er slet ikke lissågodt som den originale dvd som kører igennem scaleren.. på animationsfilmen "Biler" var det meget tydeligt at farverne virkede lidt mere "flade" og der var.. ja hvad hedder det "artifacts"? (små firkanter) på de meget dynamiske billedsekvenser i starten af filmen hvor de kører ræs på stadion.. der er rigtig mange detaljer og der tror jeg at average bitrate på 2000 er for lidt til.

Men har prøvet at konvertere både Die Hard 4.0 og Gladiator og det så ikke så tosset ud de sekvenser jeg har set indtil nu (har ikke set hele filmene streamet endnu).

Så jeg tror jeg vil bruge det til børnefilm eller "b-film" hvor mine kvalitetsfilm stadig vil blive afspillet på dvden, og blue ray ja det er i en klasse for sig... købte quantum of solace (james bond) igår.... damn ikke et øje var tørt... det så fame godt ud... og det er vel og mærke i ukalibreret tilstand.. jeg ved hvor mange flere detaljer jeg får frem efter kalibrering.. især i de mørkere sekvenser.. så det glæder jeg mig rigtigt meget til at se. 

Mvh

René
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu