recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI akkurat nå
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI akkurat nå

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
GoofyIdiot Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juni-2004
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI akkurat nå
    Sendt: 19-August-2005 kl. 08:48
Hei,

jeg har et spørsmål. Hvilke fordeler gir HDMI akkurat nå i dag? Og hva betyr dette egentlig for å kjøpe noe med eller uten HDMI nå?

HDMI gir en bedre kvalitet hvis du har begge en HD Ready TV og en DVD spiller/optaker med en HDMI utgang. Men blir det også mye bedre hvis du ser vanlig DVD? Fordi vanlig DVD har ikke den nye resolution som HD TV. Betyr det at det har ikke noe å tilbyr hvis du ikke har en DVD med HD opptak?

Og vanlig sendinger på TV skal ikke vær i HDTV for sikker 5 år. Kanskje digitalt TV, men da må man i fleste lander oppgradere hele kabelnettverk fordi denne er ikke stort nokk bandvidde for å ha Internet OG vanlig tv OG digital HDTV.

Så hvorfor skulle jeg betale nå mye mer for en DVD opptaker med HDMI utgang?

Hilsen,

G.I.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 10:03

Hej G.I.

HDMI kan ikke ændre på opløsningen, så der har du en pointe.

Men al analog overførsel er drilsk, da signalerne til R,G,og B kan påvirke hinanden og give støj og urenheder i billedet. Både print, stik og kabler kan forværre dette overhør og de tab, der kan være.

Det undgår man ved HDMI, der er digital.

Det tror jeg bestemt kan ses som et renere billede ligesom man i dag oftest henter 5.1 lyd ud af DVD-afspillere og recordere via digitale outputs snarere end at have dekodere til dette indbygget og at miste detaljer i 6 kabler til en 5.1 forstærker.

Kortest mulig analog signalvej til sidste led i kæden virker bedst.

Ja, lyden på telefoner i dag med digitale centraler er også et eksempel på samme. Når jeg før i tiden ringede til familien i Jylland fra København lød det ikke for godt. I dag lyder det som var det min nabo.

Hvor meget det reelt koster producenten at lave en HDMI-udgang, ja, det kan vel ikke være hundredevis af kroner. Så et godt ikke for langt kabel er måske en lige så god investering.

Det vigtigste er en god skærm og en god recorder. Og kilden! 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 10:08
Du skal jo også lige lave softwaren, der styrer det, samt betale licens til dem, der har med kopi-sikringen på HDMI at gøre (det sendes krypteret i modsætning til DV, så du ikke denne vej kan strippe en digital kopi af enhver DVD).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 10:11
Ja, så koster det lidt mere for producenten. Og os!
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 11:11

Hej Goofy

Oprindeligt skrevet af GoofyIdiot GoofyIdiot skrev:

Hvilke fordeler gir HDMI akkurat nå i dag? Og hva betyr dette egentlig for å kjøpe noe med eller uten HDMI nå?

HDMI er en bedre forbindelse at bruge til digitale displays som Plasma TV, LCD TV og projektorer. Ihvertfald hvis kilden også er digital, som på en DVD film.

Normalt vil de digitale signaler fra DVD skulle konverteres til analog - ofte RGB eller Component - og på indgangen af det digitale TV skal samme signal så konverteres tilbage til noget digitalt for visning på selve skærmen.

Ved at holde signalerne digitalt hele vejen, sikrer man en højere kvalitet med mindre tab. Det er især de små detaljer i billedet som får et løft - da de normalt ville gå tabt i alle de konverteringer. Men også nøgagtigheden bliver bedre, altså mere nøjagtigt lys-niveau, contrast-niveau og farver.

Det er af samme årsag at man bør benytte DVI på computeren, til at forbinde TFT-skærmen med computerens grafikkort. Så slipper man for konverteringerne til/fra analog VGA, og resultatet opleves især bedre i de små detaljer i billedet.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
GoofyIdiot Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 22-Juni-2004
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 12:17
Alle,

takk for svarer. Jeg har følelsen at det er ikke verdt å investere i en vanlig DVD spiller med HDMI utgang, det spiller ikke alt for mye rolle da jeg må også kjøp en TV med HD ingang da, og da blir det for dyrt å ha en liten forbedring i kvalitet. OG min TV burde fungere i hvertfall noe år enda, so jeg kan bedre vent med dette.

Men da har jeg en annen spørsmål. Er det sant at neste år kommem HD-DVD HDD recordere og Blu-Ray HDD recordere eller kommer de sikkert sener? Er det verdt å vente på dem og blir dem mye dyrer? Hva er kjent om dette akkurat nå egentlig?

Hilsen,

G.I.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2005 kl. 12:50

Hej Lars,

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

HDMI er en bedre forbindelse at bruge til digitale displays som Plasma TV, LCD TV og projektorer. Ihvertfald hvis kilden også er digital, som på en DVD film.

Normalt vil de digitale signaler fra DVD skulle konverteres til analog - ofte RGB eller Component - og på indgangen af det digitale TV skal samme signal så konverteres tilbage til noget digitalt for visning på selve skærmen.

Ved at holde signalerne digitalt hele vejen, sikrer man en højere kvalitet med mindre tab. Det er især de små detaljer i billedet som får et løft - da de normalt ville gå tabt i alle de konverteringer. Men også nøgagtigheden bliver bedre, altså mere nøjagtigt lys-niveau, contrast-niveau og farver.

Jeg er heller ikke i tvivl om at digtal overførsel er fremtiden. Dog vil jeg blot præcisere (?!) at der stadig sker en konvertering fra det digitale format fra DVD til det digitale signal til HDMI. At signalvejen fra DVD afspiller/optager er digital elminierer selvfølgelig udefra kommende forstyrrelser (støj) i signalet, men konverteringen i afspilleren mellem DVD format og HDMI kan være en faktor der kan vise sig væsentlig (ligesom progressiv konvertering på dårlige og gode afspillere i dag).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu