recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital eller Coaxcial???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital eller Coaxcial???

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:08

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:


Al jitter vil forsvinde, da de modtagne data alligevel først skal dekodes inde i en DSP'er.

Så om det er optisk eller coax (går ud fra det er det du mener), det er ligegyldigt, pånær at jeg syntes at det er noget nemmere med coax, da jeg så selv kan lave mine kabler billigt

Se, det her er jeg enig i!  

For jitter er en kendsgerning og ikke nødvendigvis "langt ude" eller rent "vås"- læs blot de sidste 5-10 årgange af High Fidelity. Jitter er ikke noget, jeg opfandt i et frikvarter under min elektroniktekniker- uddannelse. Men når DSP'en har tygget på signalet, er det nok alligevel ligegyldigt med jitter og andre faktorer. Og jeg skrev også, jeg ikke kan høre forskel. En god DSP er nok det vigtigste og kablet, tja, bare det overfører sine 0'er og 1'er skal det nok gå uanset hvad.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:19

-> Axlon: Jeg kender mest til alm. stereolyd. Om et signal overføres via koaks eller optisk fra CD til forstærker, er der ikke særlig mange mennesker, der kan høre forskel på, men nogen kan, og det betyder, at der er en forskel.

Ved surround kan det godt være, at jitterfejl er ligegyldigt p.g.a en computerprocess (dsp), jeg ved ikke særlig meget om surround lyd, men for at være ærlig, så tvivler jeg lidt på, at jitter skulle være ligegyldigt her. Men det er der andre, der ved mere om. Men for at blive i Heartwares "sprog", så er der stadig ikke tale om, at de to typer overførsler er identiske. Men måske er der tale om, at forringelsen er ligegyldig, selvom jeg nu ikke tror det.

 

-> Carser, du lader til at være temmelig godt inde i tingene, så jeg tænkte, at du måske kan forklare mig (og andre) noget, som jeg har spekuleret på i lang tid. Jeg håber ikke, jeg fjerner mig for meget fra trådens oprindelige emne.

A) Jeg tror, de fleste er enige om, at man kan lave en perfekt kopi af en CD-rom, som indeholder computerprogrammer. Hvis så meget som en enkelt bit blev ændret, ville programmet sandsynligvis crashe, når det blev kørt fra kopien. Derfor er kopierne vel perfekte! Og disse perfekte kopier kan vi lave på en billig skive, brændt ved 52x hastighed. Og fejlbrændinger forekommer næsten aldrig.

B) Vi kan IKKE lave en perfekt kopi af en AUDIO-CD. Der er muligvis ikke så mange, der kan høre forskel, men nogle kan. Og hvis vi senere får brug for at rippe kopien (digital audio extraction) kan vi komme i store vanskeligheder med klik o.lign. i lyden, som alle og enhver kan høre. Vi eksperimenterer som sindsyge med lave læse-hastigheder, lave brændehastigheder, forskellige medier, forskellige "jitter-korrektions-ting" og alt muligt, for at kopien skal bilve så god som mulig. Men PERFEKT bliver den aldrig.

Ved du, hvorfor der er denne forskel? Har det noget med jitter og gøre, og hvad er jitter helt præcis?

Beklager igen, hvis jeg har fjernet mig fra tråden, men jeg synes godt man kan sammenligne processen: PC -> cd-rom-medie -> cdafspiller med processen: DVD-maskine -> optisk/elekt. kabel -> forstærker.

Håber du (el. andre) har en god forklaring. Pc-menneskerne siger altid, at det er noget sludder, at der skulle være forskel på en original musik-cd og en købt, men det er det altså ikke.



Redigeret af pianomartin
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Men, et digitalt lydsignal når IKKE 100% intakt frem under nogen omstændigheder. Der vil ALTID være en eller anden forringelse. Tanken om at et digitalt lydsignal når 100,00000% intakt frem har kun teoretisk interesse for det gør det altså ikke.

Hvis det ikke gør det, så er der en konstruktionsfejl...

Et digitalt signal (når vi snakker om DVD, altså komprimeret lyd) SKAL nå 100% intakt frem til modtageren. da en enkelt bit-fejl i et komprimeret signal ikke bare sådan lige kan "justeres". Tænk på en .ZIP fil, hvor jeg går ind og ændrer en enkelt bit et tilfældigt sted inde i den komprimerede datastrøm. Du vil få en komplet ubrugelig fil fra det sted og et godt stykke frem (hvis ikke resten af filen) - indtil der kommer et "sync" punkt, hvor komprimeringen nulstilles. Men jo flere af disse sync-punkter, der er i en datastrøm, des mindre effektiv er komprimeringen, så det er ikke således, at et digitalt komprimeret lydsignal ligefrem flyder med sådanne (hvis de overhovedet findes i DD/DTS).

Så derfor er det bydende nødvendigt, at samtlige bit (efter en evt. fejl-korrektion) når 100% inteakte frem på et komprimeret lydsignal, da du ellers vil få skratten og klikken i lyden, og det har jeg aldrig oplevet - hverken med Coax eller Optisk.

Så når vi snakker om digital overførsel af et komprimeret lydsignal fra en DVD, så er det bedøvende ligemeget, hvordan signalet transporteres, hvis ellers receiveren er bygget fornuftigt i den anden ende.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Ved du, hvorfor der er denne forskel?

Det skyldes ganske enkelt, at der på en Audio-CD ikke er error-correction koder, men kun checksum-koder.

En CD sektor er på 2352 bytes + CRC. Alle 2352 bytes på en audio-CD bruges til lyddata, hvorimod kun 2048 bytes bruges som data på en computer-CD. De resterende 304 bytes indeholder det, der hedder ECC (Error Correcting Codes), som betyder, at selv om drevet læser en enkelt (eller 10) bits forkert, så kan drevet v.hj.a. disse ECC korrigere for det, så det overfor programmet ser ud som om der blev læst fejlfrit.

Al den plads ville man ikke bruge på Audio-CD'er, og derfor bruger man de overskydende bytes til at lagre lyd-data, under forventningen om, at - eftersom en audio-CD ikke er komprimeret lyd - du alligevel ikke kan høre en enkelt bit, der læses forkert. Er der flere bits, der læses forkert, så har de fleste afspillere en lyd-udjævnings-enhed, der forsøger at genskabe de tabte lyddata ved at forsøge at beregne sig frem til, hvad lyden måtte have lydt som mellem de to sektorer den kunne læse (altså en form for lineær interpolation).

En DVD-disk har fuld ECC på alle sine sektorer, bl.a. fordi den kører med komprimeret lyd, og en enkelt bit, der forvanskes i et komprimeret signal vil betyde langt flere bits - efter dekomprimering - vil være forkerte.

Jitter (hvis det overhovedet eksisterer) kan kun betydning for ikke-komprimeret lyd, hvor det forventes, at lyden skal strømme med en nøjagtig hastighed fra afsender til modtager. Eftersom lyd på en DVD-disk er komprimeret, er der altid overført lyd "forud" til receiveren, og det betyder derfor ikke noget, om der sker en forsinkelse af enkelte bits i bit-strømmen, da receiveren har en "read-ahead" buffer allerede hos sig, og derfor sagtens kan håndtere det.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

-> Carser, du lader til at være temmelig godt inde i tingene, så jeg tænkte, at du måske kan forklare mig (og andre) noget, som jeg har spekuleret på i lang tid. Jeg håber ikke, jeg fjerner mig for meget fra trådens oprindelige emne.Ved du, hvorfor der er denne forskel? Har det noget med jitter og gøre, og hvad er jitter helt præcis?

Tak for tilliden, Martin.

Siden du spurgte, har du fået en masse rigtige data om fejlkorrektion. Og jeg ved ikke synderligt meget om brænding i detaljer. Men forskelle på originaler og kopier har intet med jitter at gøre.

Om jitter: Definition. Søg evt. selv efter mere på nettet. Det er ikke noget, jeg vil bruge min hviledag på at forklare i detaljer og det er nok også mest et audio-CD anliggende.  

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:21

Tak for svaerne Carser og Heartware.

Da der kan ligge mere musik på en Audio-CD end på end ISO-cd-rom med wav-filer, så tænkte jeg nok, at det var noget i den retning

Vil det sige, at hvis jeg laver en kopierer en CD med programmer, så er kopien ikke 100% identisk med originalen?? I så fald er jeg temmelig imponeret over de error-correction codes!! Vi er nok enige om, at en enkelt fejlbit kunne få et program til at gå ned, så fejlkorrigeringen skal vide præcis hvilke bits der er fejllæst. Fornemt, hvis man kan lave sådan et backup system, der fylder ca 1/7 af data-mængden.

 

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Vil det sige, at hvis jeg laver en kopierer en CD med programmer, så er kopien ikke 100% identisk med originalen??

Den er 100% identisk for så vidt din computer ser det, men det skyldes primært, at den ikke ser de bit-fejl, der ofte er på hjemme-brændt CD'er (de korrigeres af drevets hardware før de sendes til PC'en, med mindre programmet læser i RAW mode).

Så det kommer an på, hvordan du definerer 100% identisk...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:41

Både hjemmebrændte CD/DVD'er og købte CD/DVD'er har bit-fejl før fejlkorrektion. Hvis man brænder højkvalitetsmedier på en god brænder, så vil antallet af bit-fejl endda typisk være lavere end for pressede CD/DVD'er. Brændte CD/DVD'er har dog lidt dårligere reflektion, og især brændte DVD'er vil degenerere hurtigere end pressede medier.

Det er nemt at lave en 100% identisk kopi af en Data CD, Data DVD eller Video DVD (forudsat at man kan omgå eventuel kopisikring).

Audio CD'er er derimod mere tricky at kopiere 100% idet alle drev har en vis offset, således at de altid læser forskudt på en Audio CD i forhold til hvor lyden rent faktisk er; f.eks. læser mit Plextor drev 30 samples (120 bytes) forskudt. Da der er 42.100 samples per sekund kan dette normalt ikke høres, men det er nemt at se forskellen ved bit-vis sammenligning.

De fleste ripper programmer synder så også ved at rippe Audio så hurtigt som muligt, uden at sørge for at checke drevets fejl-korrektions status (C2 fejl) og med risiko for synkroniserings problemer. Dette kan give "klik" lyde.

De bedste Audio CD ripper programmer, som f.eks. ExactAudioCopy (EAC), tillader at man konfigurere drevets Audio læse offset (og skrive offset), og de har mekanismer til enten at checke C2 fejl eller til at læse samples multiple gange således at man virkelig får 100% identiske kopier.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2005 kl. 18:45
Ikke alle pressede CD'er har bit-fejl. Jeg har dog aldrig set en hjemmebrændt CD, der ikke havde.

Jeg har ikke studeret DVD'er, så jeg kender ikke til statistikken herpå, men i min tidligere stilling havde jeg en del med kvalitetskontrol af CD'ere at gøre, og der var MEGET ofte INGEN fejl på pressede CD'ere. Rent faktisk anvefalede vi vores kunder IKKE at benytte fabrikker, der ikke kunne levere 100% fejlfri pressede CD'er, idet du så allerede fra starten har en dårligere kvalitet.

Hvis f.eks. der er 1% bitfejl på en disk, og fejlkorrektionen kan klare 5%, så er der kun 4% tilbage til normal slitage/mindre skader. Hvis CD'en fra original har 0% bitfejl, så kan du som forbruger udnytte alle 5%.

(Her snakker jeg kun om Data-CD'ere - Audio CD'ere er en helt anden boldgade).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu