recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HIFI Setup, nu kun høj WAF (was ultrahøj)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHIFI Setup, nu kun høj WAF (was ultrahøj)

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2009 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

...som jeg var inde på tidligere, byder fremtiden på ægte hjemmebio, her mit fremtidige setup. og JA, jeg er godt klar over, at når den del bliver realiseret ryger WAF'en ned, selvom jeg selvfølgelig laver alting så perfekt som muligt... (så skal jeg nok ændre overskriften)

Men jeg er jo nødt til at stile efter så høj en WAF som overhovedet muligt, for samtidig at få grønt lys til nedenstående..,

Alt er stort set tegnet efter korrekte mål, dog ikke projektoren, ligesom møblerne ikke helt er placeret i dag hvor de er på 3d tegningen.

Spisebord er placeret under den hvide kasse som skal forestille min kommende projektor. Den skal enten være hvid, eller jeg skal have bygget noget pænt hvidt kasseværk oppe under loftet.

Lærred: Kassen SKAL være hvid. Lærredet skal køre ned foran TV'et, mellem højtalerne. Som jeg nævnte tidligere i tråden bliver det et svært valg af projektor/lærred, grundet den lange throw distance, og det faktum at jeg gr. siddeplacering i sofaen ikke vil have over 100" lærred, helst 92" eller evt. 96" hvis det kan være der... Så skal projektoren have 2.0 zoom så vidt jeg har regnet mig frem til.

Der hvor "manden" står er indgang til køkken. De gennemsigtige kasser, hvorpå/hvorved projektoren skal være, udgør stuens afslutning. Gangen/entreen fortsætter dog 3-4 meter ned og er 1,4 meter bred, og forøger stuens størrelse når man er i rummet. Svært at forklare skal nok ses.

Blir' nok svært at få "godkendt" af fruen i huset. Ligner en konstruktionstegning til et "koncerthus". Vil råde dig til at lade være med at vise hende den

ud fra devisen "det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse" ?? hehe .

PRÆCIS

Nej, det er mere eller mindre godkendt, hvis 1: lærredet kan køres op i 2: hvid kassette som 3: ikke fylder/synes af for meget, 4: kabelføring skal være stort set usynlig og 5: projektor skal være hvid eller jeg skal sætte den på hvid pæn hylde...

Ja det lyder ellers godt, men skal nok ses i praksis for at bedømme WAF-factor 

Til top
indomitus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2007
Status: Offline
Point: 400
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 13:13
Mht. de stof laager, er det kun 1 lag stof eller 2 lag??
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2009 kl. 16:44

Oprindeligt skrevet af indomitus indomitus skrev:

Mht. de stof laager, er det kun 1 lag stof eller 2 lag??

Et lag hvis du gerne vil kunne se lamper og displays...

Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2009 kl. 18:56
Fedt setup og dejligt, at du har beskrevet det hele så indgående. Specielt de skjulte kabler og møblet, der hænger fra væggen gør et rigtig godt indtryk.

Jeg tror ikke at en projektorløsning vil være ideel i dit rum. Mellem højttalerne er der i mine øjne ikke plads nok til at få det fulde udbytte af en projektorløsning og en projektorløsning indebærer også mange uundgåelige ulemper. Jeg har selv projektor og er glad for det, men det skal kunne passe ind i rummet.

Jeg tror, at du vil få meget mere glæde af enten at købe et godt 60" tv eller at vente et år eller to og så købe et 70" e.l. eller hvad de nu finder på. På den måde undgår du at skæmme stuen med projetor (over spisebordet?), at skulle ofre en masse penge på projektor/lærrede, du får en løsning, hvor der stadig kan være lys i rummet og en generelt meget mere WAF-venlig løsning, hvor projektoer ikke skal starte op, lærreder køres ned, recievere tændes og indstilles på korrekt indput etc.

Hvis du har børn og i alle bruger stuen, så er det jo også lidt upraktisk at skulle mørklægge hele "fællesstuen" fordi man skal se film.

Jeg tror simpelthen at en projektorløsning er både for dyr og for meget besvær i forhold til hvad du vil få ud af det.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Fedt setup og dejligt, at du har beskrevet det hele så indgående. Specielt de skjulte kabler og møblet, der hænger fra væggen gør et rigtig godt indtryk.

Jeg tror ikke at en projektorløsning vil være ideel i dit rum. Mellem højttalerne er der i mine øjne ikke plads nok til at få det fulde udbytte af en projektorløsning og en projektorløsning indebærer også mange uundgåelige ulemper. Jeg har selv projektor og er glad for det, men det skal kunne passe ind i rummet.
 
Grundet throw distance og selv med en JVC D-ila (350, 550) skal lærredet være min. 94", og med sorte kanter på Tab-tension lærreder, bliver lærredet ret bredt.
Højttalerne skal derfor flyttes længere ud til siderne.
Det er p.t. 1,9 m imellem dem, mens lytteafstand er 3,3 meter, så det kan sagtens lade sig gøre, også med godt stereo-perspektiv. Har prøvet at sætte mig længere frem, for derved at simulere dette, og det lyder, som også teorien på området bekræfter, som det skal.
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Jeg tror, at du vil få meget mere glæde af enten at købe et godt 60" tv eller at vente et år eller to og så købe et 70" e.l. eller hvad de nu finder på. På den måde undgår du at skæmme stuen med projetor (over spisebordet?), at skulle ofre en masse penge på projektor/lærrede, du får en løsning, hvor der stadig kan være lys i rummet og en generelt meget mere WAF-venlig løsning, hvor projektoer ikke skal starte op, lærreder køres ned, recievere tændes og indstilles på korrekt indput etc.
 
Projektoren skal sidde på væggen, der hvor spisebordet befinder sig. Nu står spisebordet ikke direkte op ad vægget, så det med "over" spisebordet skal ikke tages helt bogstaveligt.
Vi har en pæn lampe _over_ spisebordet. Der er 2,5m til loftet.
Beklager min tegning i Google Skeetchup ikke viser den detalje.

Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]
Hvis du har børn og i alle bruger stuen, så er det jo også lidt upraktisk at skulle mørklægge hele "fællesstuen" fordi man skal se film.
 
Jeg tror simpelthen at en projektorløsning er både for dyr og for meget besvær i forhold til hvad du vil få ud af det.
 
Min bil kostede også mange penge (skoda 1.9tdi), og bruges ret sjældent, desuden betaler jeg parkeringskælder hver måned så jeg aldrig skal fjerne is fra ruden. Der er ikke altid en logisk pris-mæssig sammenhæng mellem de ting vi gør og betaler penge for.
Jeg kunne givet komme meget i biografen for de 40-60.000 det ender med at koste, men vi har aldrig eller sjældent tid/(pasningsmulighed) til at gå i biografen. (børn du ved)
 
Jeg dropper nok mørklægning, og vil blot blænde lamelgardinerne af, og se film om aftenen, så skulle der være mørkt nok. (hvor børnene sover)
Om ikke andet, kunne det være jeg skulle bide i det "dyre" æble og købe et firehawk lærred som lader til at være ok i moderat belysning.
 
mvh.

Thomas
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 11:51
kender kun alt for godt at have børn - så kommer man altså ikke så tit i biografen mere...Derfor kan en hjemmebiograf sagtens betale sig, næsten ligegyldigt om man kan købe 1.000 biobilletter for samme penge.
 
Men enig med andre om at du nok kommer til at gå meget på kompromis, hvis ikke du kan mørkelægge bar tæt på optimalt. Og bare rolig lillemor kan hurtigt lære at tænde for setuppet - det kan min ihvertfald, når hun vil se film med ungerne eller veninderne.
 
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 12:01
Ingen tvivl om at du kan lave en hjemmebiograf, hvis du vil.

Prismæssigt tror jeg blot, at et lækkert gigant-tv kan være en billigere og på mange punkter bedre løsning - specielt til brug med børn. Men helt samme biografoplevelse får du naturligvis ikke på samme måde. Men prøv at se på et TV, der er mindst 60" og så er det altså ikke så langt igen og med alle de fordele et normalt tv indebærer, så tror jeg stadig på, at det ville være den bedste løsning for dig. Det lyder dog til, at du er ret hooked på en "rigtig" hjemmebio med projektorløsning og det er naturligvis dig selv, der ved bedst hvad dine behov er. Et Pioneer 60" ville vel ikke være helt af vejen... men der er måske kommet noget i mellemtiden, hvor man får endnu mere for pengene.

Hvis du endelig køber en vild projektor, et motoriseret stewart tab-tension lærred osv., så er total mørklægning et must i mine øjne. Lamelgardiner tror jeg bare ikke holder. Ring til Otto eller Christian og få dem til at give dig nogle idéer.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Ingen tvivl om at du kan lave en hjemmebiograf, hvis du vil.

Prismæssigt tror jeg blot, at et lækkert gigant-tv kan være en billigere og på mange punkter bedre løsning - specielt til brug med børn. Men helt samme biografoplevelse får du naturligvis ikke på samme måde. Men prøv at se på et TV, der er mindst 60" og så er det altså ikke så langt igen og med alle de fordele et normalt tv indebærer, så tror jeg stadig på, at det ville være den bedste løsning for dig. Det lyder dog til, at du er ret hooked på en "rigtig" hjemmebio med projektorløsning og det er naturligvis dig selv, der ved bedst hvad dine behov er. Et Pioneer 60" ville vel ikke være helt af vejen... men der er måske kommet noget i mellemtiden, hvor man får endnu mere for pengene.

Hvis du endelig køber en vild projektor, et motoriseret stewart tab-tension lærred osv., så er total mørklægning et must i mine øjne. Lamelgardiner tror jeg bare ikke holder. Ring til Otto eller Christian og få dem til at give dig nogle idéer.
nu vil jeg som sagt se film om aftenen, og primært om vinteren. Vi bor på 5. sal, så der er ikke meget lys selvom lamelgardinerne står "åbne". Lukker man dem bliver der lige 5-10% mørkere.
Vi har det som jeg kalder "natligt orienteringslyst". Der er mørkt, man kan ikke læse eller foretaget sig noget, men kan selvfølgelig se alle møbler så man ikke render ind i dem.
Jeg har set en HD550 på Stewart Lærred, faktisk ikke sikker på at det var firehawk, og alligevel var det fint nok med en åben dør ud til rum med masser af lys. En lampe kunne også tændes i demorummet, og alting var stadig acceptabelt. Et lys niveau langt over hvad vi har hos os selv... Omvendt havde demorummet mørke vægge.
 
Det er klart at til mørke scener, ville mørklægning være at foretrække.
Jeg tror bare ikke med vores stue, at det kan svare sig.
Det der taler imod: Der er hvidt loft, og ask parket.
Det der taler for:    Godt nok har vi ikke rigtig nogle reflekterende vægge (der er ligesom åbent til de andre rum, eller der står mørke/ikke-reflekterende møbler/ting)
 
Men alt i alt, ville mørklægningsgardiner ikke give nok, tror jeg.
De ville også være monsterdyre hvis jeg skulle have motor på, da vi alt i alt har 7 vinduespartier.
 
For fuld effekt, så skulle stuen væg-polstres med sort stof.... (yeah right, like thats gonna happen) og mørklægningsgardinerne være sort på den indvendige side.

Jeg har faktisk overvejet Faber's mørklægnings lamel-gardiner, men stoppede ved tanken. Dem vi har nu, også Faber, er langt flottere om dagen, synes jeg selv, (så konen behøver ikke engang nedlægge veto ;-)
Vævningen i lamel stoffet "sluger" kraftigt lys, og lader noget af det passere igennem. Om dagen giver det et godt lys indenfor.
Om aftenen ryger lyset fra stuen ud igennem lamellerne og altså ikke den anden vej ind.
Lader jeg lamellerne stå åbne, tror jeg reflektionen fra tag-terrassens glasfacade samt selve vindespartierne, ville være langt værre.
(Den slags er nok svært at forklare/tegne i googlesketch m.v. ;-)

Men ja, der ER ulemper ved vores stue. HD550 + godt lærred er ifølge Otto det bedste kompromis (da jeg ikke vil købe dyrere end en HD550'er, som han også anbefalede i samme åndedrag)
Alternativet findes ikke. Vi vil have biograf-fornemmelsen, og der skal vi altså op omkring 90-100" da vi sidder ca. 3,3-3,7m. fra billedet.

nå ja...alternativet findes forresten, det var jo nok at købe et stort hus med et dedikeret rum ;-)
mvh.

Thomas
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 21:29
Det lyder som om, at du har gjort dig fine tanker om det. Bare du inden projektet har afvejet fordele og ulemper og det lyder det til, at du har Smile

Prøv dog blot til sammenligning at se hvor meget tv du vil kunne få for et tilsvarende beløb. Jeg kender ikke udviklingen tæt nok, men man kan få nogle 63" til 22.000 kr., så mon man ikke kunne få et rimelig stort tv til en pris svarende til en JVC HD550 og et Stewart-lærred. Jeg ved det ikke, men det er da værd at kaste et blik på...
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Simsalabim[DK Simsalabim[DK skrev:

]Det lyder som om, at du har gjort dig fine tanker om det. Bare du inden projektet har afvejet fordele og ulemper og det lyder det til, at du har Smile

Prøv dog blot til sammenligning at se hvor meget tv du vil kunne få for et tilsvarende beløb. Jeg kender ikke udviklingen tæt nok, men man kan få nogle 63" til 22.000 kr., så mon man ikke kunne få et rimelig stort tv til en pris svarende til en JVC HD550 og et Stewart-lærred. Jeg ved det ikke, men det er da værd at kaste et blik på...
 
ja jeg har gjort en del overvejelser.
En af dem, som jeg måske ikke har tydeliggjort, er at jeg ikke ville kunne holde ud, at se TV nyheder i 60". Tanken om TV2's Jes Dorph i 60" er simpelthen FOR skræmmende... :-)


Redigeret af Thomasl - 16-Februar-2010 kl. 13:21
mvh.

Thomas
Til top
Bruger udmeldt 14 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2010 kl. 14:17
Hej jeg synes det ser super godt ud... må jeg få lidt mere af vide om hvordan du har lavet lågerne da jeg har fundet en "færdig" kasse i ikea der passer mig (den er med glaslåger som jeg ikke vil have og tænkte jeg selv kunne lave stoflåger som dine og sætte på istedet) Men hvordan og med hvilket materiale har du lavet rammer og hvordan er stof monteret på rammer? Hvor kan man købe beslag og magnet dimser i løs vægt (ligner sådan nogen man bruger til køkken skabe/låger)
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2010 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af tohmahawk tohmahawk skrev:

Hej jeg synes det ser super godt ud... må jeg få lidt mere af vide om hvordan du har lavet lågerne da jeg har fundet en "færdig" kasse i ikea der passer mig (den er med glaslåger som jeg ikke vil have og tænkte jeg selv kunne lave stoflåger som dine og sætte på istedet) Men hvordan og med hvilket materiale har du lavet rammer og hvordan er stof monteret på rammer? Hvor kan man købe beslag og magnet dimser i løs vægt (ligner sådan nogen man bruger til køkken skabe/låger)
 
(beklager det sene svar, men havde ikke længere mail-notifikation ved nye beskeder slået til på denne tråd. slået til nu, hvis du skulle spørge yderligere)
 
Lågerne er blot 16mm MDF plader, som er blevet udskåret med en PLC-skære/fræse robot til disse "rammer".
"Rammerne" er 50mm bredde, for at give lågerne stabilitet, og have noget areal at pålime/fastgøre/sømme højttaler-stoffet. 40mm måske endda 30mm ville sikkert også være stabile nok. Sådan noget MDF er solidt.
Man kunne sikkert også bare bore for, og så bruge en stivsav, hvis man synes man er præcis nok, eller har højttalerstof hvor man aldrig kan se igennem, hvis man skulle være så uheldig at save lidt skævt.
Det gør en PLC robot heldigvis ikke :-)

Stoffet er "klipset på" med en "pistol"/værktøj til det formål, af en sadelmager vi kendte. Stoffet var ifølge ham ikke egnet til limning, hvilket ellers var den oprindelige plan.
Men selv med lågerne åbne, ser jeg ikke rigtig clipsene, og de skæmmer ikke. Desuden er skabet lukket 99% af tiden.
Du kan se let igennem højttalerstoffet på nogle af billederne, det er afhængigt af belysningen i rummet. Typisk ser man ikke igennem dem, kan kun ane at der står noget derinde, og man kan selvfølgelig se lyddioder, displays m.v alt efter lys-styrke-setting på enheden (nogle enheder kan indstilles mht. lysstyrke i display, andre kan ikke)
 
Mht. beslag og "magnet dimser" må jeg være dig svar skyldig. Jeg købte dem af det firma, hvori mit familiemedlem som har bygget det meste, arbejdede i, men det er nu gået konkurs, og jeg aner ikke hvem deres underleverandør af dimerne var.
 
Beslag til låger minder dog usandsynlig meget om de selvsamme beslag vi har på vores HTH køkkenlåger, og jeg er 90% sikker på at såvel HTH som enhver anden køkkenbutik kan skaffe noget tilsvarende, såvel beslag som "magnet dimser".
Ellers er der jo altid din ven Google :-)
mvh.

Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu